Klenoty pedalboardů #20: Gurus DoubleDecker mkII
V prvním díle tohoto seriálu jsem sliboval, že jestli budu mít možnost, určitě se podívám i na upgradovaný doubledecker. A protože „sliby se maj plnit (nejen) o Vánocích“, vrátíme se v záverečném díle Klenotů na začátek a podíváme se, jak v mezičase zapracoval designér Chicco Bellini na svém MIAB pedálu.
Připomene si, že MIAB znamená marshall-in-a-box (marshall v krabičce) a je to mezi výrobci gearu velmi prestižní kategorie s mnoha skvělými spolusoutěžiteli, jak jsme ostatně v Klenotech pedalboardů již vícekrát poznali. Itálie je jinak v celém muzikantském audio segmentu jednoznačnou velmocí s mnoha zástupci velkých a známých firem jako Markbass, dB Technologies, RCF nebo mých oblíbených akustických komb Acus, ale i menších boutique firmiček pro fajšmekry jako jsou Brunetti, Masotti, Mezzabarba nebo Cicognani. A právě dvě podobné (Baroni a Gurus) se kvůli optimalizaci obchodních aktivit spojily pod křídly Fox Gear Distribution a postupně pronikají do světového povědomí.
Zřejmě kvůli covid situaci nebyl Gurus DoubleDecker mkII dlouho nikde skladem. Pak se objevil v nějakých francouzských e-shopech, ale díky negativním zákaznickým referencím (a neexistenci reálných fotografií) jsem první z nich raději vynechal a objednal ho po čase až z dalšího. Zanedlouho dorazil podezřele velký balíček a k mému rozčarování jsem z něj vybalil verzi mkI :( Díky pravidlům na Reverb.com, jsem ale doufal, že jsem o peníze nepřišel. Naštěstí majitel e-shopu komunikoval, omlouval se, poslal formulář na zaslání zpět zdarma a po dalším čekání dorazila konečně správná verze mkII.
Inovovaný Gurus DoubleDecker nabízí (podobně jako charakteristický londýnský dvoupatrový autobus) dvě podlaží (Floor), přeneseně tedy dva Marshally v jedné krabičce a k tomu samozřejmě ještě mnohem víc. Floor I je otevřenější s trochu menším gainem, Floor II komprimovanější a gainovější. Zásadní změnou proti předchozí verzi jsou dramaticky menší rozměry, mnohem vhodnější do dnešních přeplněných pedalboardů. Při přímém srovnání s původním modelem je tento rozdíl ještě působivější. Přibyl i 12V/1A zdroj, který krmí vysokým napětím (150-300V) lampu ECC81, povzbudivě svítící přes stylové trojúhelníkové plexisklo. Není to však žádné přehnané machrování, ale pochopení základů marketingu. Když mám něco výjimečného, je vhodné to dostatečně zviditelnit, protože to u zákazníka podporuje pocity úspěšného a spokojeného nákupu.
Celkově se pedál navíc zjednodušil, přestože nabízí i poměrně sofistikované možnosti různých zapojení, které si můžete nastudovat v (pouze elektronickém) manuálu. Můžete kanály mezi sebou navzájem nakopávat i prohazovat jejich pořadí. Plný ekvalizér (basy/středy/výšky) je nahrazen podsvícenými mini potenciometry Tone a Presence. Přibyl také clipping mod s důvěrně známým označením Jose podle legendárních hotrodovaných Marshallů. U prvního kanálu v Jose modu zkreslují germaniové diody a u druhého LEDky. Jose přidává nejenom gain a kompresi, ale už také trochu šumu a znatelný hlasitostní skok, se kterým je nutno počítat. Nicméně na pódiu se asi tyhle mody přepínat nebudou, takže to není zas taková komplikace.
Zřejmě opět kvůli horší dostupnosti produktu zatím skoro nenarazíte na slušné ukázky, proto jsem si pro sebe natočil lehký průlet pár základními nastaveními.
V balení sice nejsou dřívější až odstrašující pásky polystyrenu, ale při téhle cenovce by na tom šlo určitě zapracovat ještě lépe – a znovu jsme u toho marketingu. Designér Chicco Bellini ale odvedl velký kus práce a nová verze mi osobně sedla lépe i zvukově. První kanál je výrazně použitelnější (i když bych si dokázal představit i menší a detailnější rozsah gainu), absence plné ekvalizace nakonec nebyla tak zásadní a basy jsem si doladil na preampu.
Doporučil bych nějaký preamp nebo čistý kanál zesilovače jako nejlepší aplikaci pro DoubleDecker, který se sice statečně popasuje i s hraním přímo do IR loaderu, ale možnosti jemného doladění už jsou omezenější. Zkoušel jsem porovnávat ve třech zapojeních (IR loader, lampový marshall preamp, lampový koncový zesilovač) a vždy bylo nutno nastavení pro danou aplikaci výrazně upravit.
Jestli tedy toužíte po kvalitním marshall soundu v miniaturním balení, tak jste na správné italské adrese. Gurus je v porovnání s běžnými zkreslovadly opravdu někde jinde – samozřejmě ale i cenově. Lampová dynamika, čitelnost, přirozená odezva na různé snímače i prosazení v kapelním zvuku vám to však určitě vynahradí.
Jubilejním dvacátým dílem uzavíráme tento, hlavně inspirativní seriál, který díky spoustě vynikajících výrobků měl nakonec skoro dvakrát větší rozsah, než jsem původně plánoval. Čistě z pohledu hudebního vybavení totiž momentálně žijeme v ráji! A je už pouze na vás, jak tyto pozitivní příležitosti a skvělé vyhlídky využijete.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.