Jak obejít Spotify? Jedno předplatné udělá víc než tvůj wrap
Dost bylo nářků na Spotify. Všichni už víme, jak to je. Pojďme si jako jeho uživatelé – jsem jedním z nich, ale už váhám – říci, jak jej obejít. Postavme to takto: Spotify je skvělé pro uživatele hudby, past na fandy.
V roce 2025 nabízí Spotify opět wrap. Je to skvělý produkt. Umělci poskytnou za velmi nízkou cenu hudbu. Vy si měsíčně platíte za to, abyste poskytli data. Ta pak nejspíš pomocí AI Spotify zabalí a pošle vám zpět. A vy zasponzorujete jejich marketing tím, že to sdílíte. Dokonalý produkt. Bez nadsázky a výčitky. Mezitím muzikant někde v McD balí wrapy, aby vydělal na svůj příští singl.
Je používat Spotify špatně a hřích? To nevím. Z definice toho, jak já funguji, si to nemyslím. Takže pokud se vám wrap a Spotify líbí, není to problém, který já bych chtěl řešit. Každému, co jeho jest. I té firmě. Je to firma, má vydělávat a její obchodní model je dobrý. Její šéf vydělané peníze zajímavě investuje, což je normální kapitalistický model. Jeden slavný stratég řekl, že nejlepší taktickou výhodou je mít přesilu. Nejlepší byznys model je být monopol. A tím Spotify je, respektive na trhu jednoznačně dominuje. Jsou ale jiné cesty. Nemusíte jimi hned jít, ale můžete je zvážit.
Začátkem je změna myšlení. Dejte mi chvíli. Sociolog Robert King Merton došel při popisu společnosti k pojmu nezamýšlené důsledky jednání. Aktéři jednají čestně, racionálně, vlastně chvályhodně, ale slovy jednoho nesociologa dopadne to jako vždycky. Není to ani nedostatek informací. Jen svět je tak komplexní a provázaný, že už nelze dopředu předvídat následky svého jednání. Myslíte si, že sdílením wrapu děláte reklamu svému umělci? Děláte a je to hezké. Ale má to ty NDJ. Jemu to Vánoce neudělá. A není to vaše vina. Není to vlastně vůbec vina. Jen spotřební chování.
Já jsem si kdysi pootočil v hlavě toto: nebudu posluchačem, natož konzumentem muziky, budu jejím fandou. Přiznám se, že třeba u filmového průmyslu jsem téměř čistým spotřebitelem, nemám k tomu vztah. Není to nutné. V muzice to mám jinak. Přemýšlím, jak být dobrým fandou. Spotify fandy nepotřebuje, stačí mu uživatel. Kapely fandy potřebují. Fandové Spotify nepotřebují. Pojďme si říci, jak udělat kapelám, kterým fandíme, Vánoce. Nemusíte hned všem najednou, můžete letos jednu, příští rok druhou. Jde o změnu myšlení a zvyku a to se neděje rychle. Tady jeden tip.
„Ahoj, moc se mi líbí, co děláš, můžu tě nějak podpořit?“ Tuhle větu jsem se kdysi naučil říkat a psát. Nečekal jsem nic. A světe div se, začala se mi vracet jako bumerang. Jednoho dne ze zcela nečekané strany přišla i mně. A pak ještě víckrát. To mě utvrdilo v tom, to dělat častěji. Někdy mě umělec pošle na Bandcamp koupit desku, jindy mě pozve na koncert a já koupím lístek v předprodeji, anebo pošle číslo účtu nebo QR. Co se zatím nestalo, je, že by odpověď byla: To je skvělý, budu moc rád nebo ráda, když si mě na Spotify poslechneš a budeš to sdílet. Tuším proč.
Budu teď hodně přímý a prosím, není to tak nevhodná analogie, jak se může zdát. Existuje pojem street paper. V Praze ho známe jako Nový Prostor. Kupujete jej přímo od člověka bez domova. Někdo by řekl, že to jsou zbytečné náklady, pošlete to na účet. Ale je i jiný pohled. Mluvili o tom Tomáš Akvinský nebo můj oblíbený sociolog Georg Simmel. První mluvil o tom, že práce je interakce s druhými, v první řadě. Druhý mluvil o tom, že žádné peníze nenahradí pocit bližního. Když dávám bezdomovci peníze a beru si od něj časopis, říkám tím, že si vážím jeho práce, že jsme na jedné lodi, že mu přeju dobré. Myslím, že v tomhle smyslu jsme bezdomovci všichni.
Na placato: Můžete vzít cenu jednoho měsíčního předplatného a napsat: Ahoj, rád bych tyhle peníze dneska dal tobě, abys mohl nebo mohla tvořit a dělat další muziku. Co si myslíte, že se stane na druhém konci peněz? Radost. Upřímně, v malé korelaci s konkrétní částkou. Tady někdo říká, že se mu líbí, co dělám, říká mi to přímo a chce mě podpořit. To je priceless, no ne? A žádné nezamýšlené důsledky tady nehrozí, situace je naprosto čitelná.
Můžete si z toho udělat zvyk a měsíčně takhle jedno Spotify předplatné někomu poslat. A klidně u toho Spotify dál poslouchat. Ta firma dává lidem nejpohodlnější způsob poslechu. A já bych jí to nevyčítal. Jen chci víc. A vy třeba taky.
Za tento článek jsem si neřekl o žádný honorář, zbytek si domyslete. Je to na vás.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.