Přejít k hlavnímu obsahu
Tomáš Dvořák asi ještě nesložil tak působivou, burcující, a přitom skličující, zvrácenou a nelidskou hudbu. | Foto: Michal Hancovský
Tomáš Dvořák asi ještě nesložil tak působivou, burcující, a přitom skličující, zvrácenou a nelidskou hudbu. | Foto: Michal Hancovský
Jan Hamerský - Út, 12.10.2021 - 15:00

Floex s Tomem Hodgem rozehráli novou, děsivější adventuru

Pryč jsou časy, kdy Floex skládal hudební kulisy hlavně pro snové světy s vlastními pravidly, v nichž hraje hlavní roli materiál: v Samorostu mech a dřevo, v Machinariu Stroje a strojky, v Creaks nábytek a stín a konečně v Papetuře papír. Na letošním Berlinale měl premiéru jeho nový film Je Suis Karl, který má do pohádky na míle daleko. Jedná se o politický thriller ze současnosti.

Úderný titulek má tři roviny. Jednak naráží na hlavního protagonistu, dále na útok islamistů na redakci Charlie Hebdo (2015) a do třetice také na Karla Marxe, přeneseně na studentské bouře, které v osmašedesátém zahájily dlouhý pochod neomarxistů napříč institucemi. Taktiku a image radikálního levicového studentstva si totiž zvolil také hlavní hrdina filmu s tím rozdílem, že neomarxismus bere jako nadávku a snaží se vzkřísit fašismus. Mimochodem, Karlovo hnutí Re/generace má dva reálné předobrazy: nazi hipstery z hnutí Generace identity a fašistickou internacionálu Evropa národů a svobody, která ve shodě s filmovou realitou schůzovala v Praze (2017).

Co na desce jako hudebníci oceníte?

Pro Tomáše Dvoráka alias Floexe ale byla práce na filmovém soundtracku Je suis Karl revoluční z jiného důvodu. Ještě víc než na soundtracku k adventuře Papetura při ní využil software RAW Strings, který byl pro filmový sound design a dané téma doslova stvořený. Věrně napodobuje chování páskových efektů a na páskách založených záznamových médií. Místy je Floexův naivistický rukopis ještě k poznání pokud sáhne po klarinetu a klavíru, aby navodil lehce sentimentální náladu (Distorted idea / Maxi in Prague Version). Celkový dojem je však přesně opačný. Floex asi ještě nesložil tak působivou, burcující, a přitom skličující, zvrácenou a nelidskou hudbu.

Svým způsobem Floex s Hodgem zase stavěli kulisy z určitého materiálu, tentokrát ale hrátky s novou úžasnou matérií chytají zlověstnější odstín. Máloco se tak lehce překroutí, pokřiví, přepíše nebo vymaže jako magnetofonový záznam  stejně tak jako skutečnost v xenofobním hoaxu na facebooku nebo v podání titulního antihrdiny. A v máločem se tak přesvědčivě zhmotňuje okřídlený úvod každého nenávistného bludu: Sdílejte, než to smažou!

Zdroj: Minority Records

Floex & Tom Hodge  Je Suis Karl

Minority Records, 2021, 43:42

soundtrack

80 %

Tagy Recenze alb Floex Tom Hodge Je Suis Karl
Jan Hamerský
/*1988/ Když se v patnácti rozhodoval, co dál dělat, psaní byla jasná volba. V devatenácti si to rozmyslel. Přišlo mu, že to dějiny píšou příběhy. Pak zjistil, že to jsou vítězové a dal se k poraženým. Historii i tak vystudoval a tři roky ho živila, než od ní zběhl. Stalo se t…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY