Přejít k hlavnímu obsahu
Postprodukce
Postprodukce
Roman Jež -

Desatero muzikanta: Postprodukce

Všechno je natočeno a co dál? Jsme zhruba v polovině cesty k finálnímu produktu. Čeká nás výběr a sestřih verzí, technické úpravy partů, mix a mastering. To vše je nedílnou součástí kvalitního výsledku.

Unavení a jako citrón vymačkaní muzikanti odvedli svůj podíl práce, nahráli všechny party i verze. Tím by pro ně mohla práce na projektu skončit. Na řadu totiž přichází druhá fáze, pro niž se vžil název postprodukce. Jednoduše řečeno začínají všechny procesy, u nichž už fyzicky muzikanti být nemusejí. Jsou to různé technické opravy partů, sestřihy verzí, případné dolaďování a jiné editační procesy. Na to vše navazuje mix a mastering.

Nightwish ve studiu.

Desatero

1 – Stejné, nebo jiné studio?
Věčné dilema. Dělat postprodukci ve stejném studiu, nebo jít s natočeným materiálem jinam? Technicky jde realizovat obě varianty. Proto se spíše zaměřte na to, jak se vám s osádkou studia komunikovalo, spolupracovalo a jak se vám líbí výsledky její postprodukční práce na jiných projektech.

2 – Dejte si pauzu
Do výběru verzí a míchání se nepouštějte hned po natočení všech partů. Osádka studia i vy si jistě potřebujete od náročné práce odpočinout a časový odstup všem prospěje. Věřte, že pak všechno půjde mnohem lépe, rychleji a výsledek bude skvělý.

3 – Dodejte vzory
Pokud nejsme zvukovými odborníky, bývá problém vysvětlit zvukaři své záměry. Nečekejme, že pochopí větu: „Dej tam takový to jakoby huíííí, aby to jakoby bylo žgrrr...“ Směs citoslovcí a scénky hodné Louise de Funèse jistě pobaví, ale práci nepomohou. Raději doneste své oblíbené nahrávky, jejichž poslech bude pro zvukaře mnohem srozumitelnější.

4 – Nebuďte u všeho
Postprodukční mravenčí práce je zdlouhavá a únavná. Nechtějte zbytečně se zvukařem absolvovat celou úmornou cestu, raději si počkejte na nějaké smysluplné výsledky. Tak budete pro zdárný průběh prací mnohem prospěšnější. Odpočatí můžete odhalit i nedostatky, které unavenému míchači unikly.

5 – Ztráty jsou povoleny
Neměřte důležitost partů podle porodních bolestí při jejich vzniku, ale pouze podle funkčnosti. Jestli daný part, zvuk, nebo vyhrávka písničce pomáhá, má v ní své nezastupitelné místo. Pokud jí škodí, pryč s ní. Proto je někdy lepší, když postprodukci provádí někdo, kdo se neúčastnil natáčení.

6 – Experimentujte bez obav
V době počítačů není technický problém vyrobit různé verze téhož songu. Pokud vás napadne jakýkoli, i zdánlivě bláznivý nápad, nebo vás nečekaně zaskočí vlastní invence, nebojte se vše realizovat. Z verzí si později vyberete tu pravou. Pokrok vzniká i porušováním pravidel.

Můžete se inspirovat všeumělem Princem, který se ve zvukovém designu nebál hledat nové neprozkoumané cesty. Prince – Kiss.

7 – Pauzy
Nikdo se vás nebude ptát, jak moc jste u práce trpěli; důležitý bude pouze výsledek. I když jsou studioví pracovníci trénovaní a leccos vydrží, i jejich uši se časem unaví. Dělejte pauzy a nesnažte se za každou cenu pracovat 24 hodin denně. Na kvalitě vašich songů by se únava jistě negativně podepsala.

8 – Kontrolní poslechy
Ne všechny studiové monitory mohou být vašemu uchu příjemné. Vezměte si k mixu svá oblíbená sluchátka a nahrávky, které znáte. Výsledky poslouchejte na různých zařízeních. Na notebooku, na velkých reprobednách, v autě, u kamaráda. Rozdíly v reprodukci budou samozřejmě velké, ale poměry hlavních partů by měly být zhruba stejné.

9 – Odstup
Nejedná se o biblickou výzvu vůči Satanovi. Vyvarujte se ukvapených soudů a dejte čas svým rozhodnutím. Až druhý den nebo po delším čase vám instinkt napoví, jestli jste udělali krok stranou, nebo vytvořili geniální výsledek.

10 – Finále
Vyrábět další a další verze jde nekonečně dlouho. To ale jistě není smyslem vašeho snažení. Jednou je třeba zavelet Stop! a pustit do světa výsledek. Vaši fans už na něj netrpělivě čekají.

Principy míchání s Bobem Powerem.

Telegraficky

- Postprodukce je úmorná práce, zvláště pro zvukového mistra. Telefonování nebo sdělování dojmů ze včerejší párty řešte raději někde jinde než za jeho zády.
- Nechtějte v mixu slyšet všechny nahrané nástroje do detailu. Vytvořte plán hlavních a méně důležitých partů. Jinak bude výsledkem nesrozumitelná směs zvuků.
- I během míchání je možné natáčet nějaké party nebo provádět opravy. Je to technicky poněkud složitější, ale pokud to má výsledku prospět, jděte do toho.
- Ačkoli je trendem, aby nahrávka hrála co nejhlasitěji, neubližujte jí v honbě za decibely. Raději udělejte čistý a dynamický zvuk, než pomačkaný stlačený hluk.
- Porovnávejte své mixy s jinými songy podobného žánru. Rozdíly vám mohou napovědět, kde děláte chybu, nebo vás mohou inspirovat k jiným verzím.

Příště

Na právě smíchaný superhit budeme natáčet videoklip. Jak se na to připravit a co všechno je dobré udělat pro to, aby naše video dopadlo co nejlépe, to vše se pokusím shrnout do příštího desatera.

Tagy Desatero muzikanta

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Roman Jež
Zvukový a hudební režisér, hudebník a aranžér, programování syntetizérů romanjez64@gmail.com
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY