Přejít k hlavnímu obsahu
Studio má být Studio Kamarád, který vám chce pomoci | Foto: archiv Jana Sládka
Studio má být Studio Kamarád, který vám chce pomoci | Foto: archiv Jana Sládka
Jan Sládek -

Na 3 doby: Tenkrát poprvé (ve studiu)

Čas letí, a hudebníkům ještě rychleji. Jsem tady s dalším pokračováním seriálu #na3doby, v němž jednou za čas stručně komentuji něco aktuálního z hudebního života. Stále to vypadá na další měsíce bez koncertů, některé kapely to proto vede – i poprvé – do studia. Vedle různých dobrých desater nabízím pro studiové nováčky tři úplně základní věci. Jak si to užít a být v pohodě? Pojďme na to na 3 doby.

1. Jděte do studia, nepatlejte to doma

Dnešní svět umožňuje udělat dobré nahrávky doma. Máte toho ale hodně – a já vám ušetřím čas. Jestli máte málo zkušeností, jděte do studia. Jeden den v dobrém studiu vás vyjde levněji než entry level vybavení na nahrávání. A ještě se něco naučíte, abyste později mohli třeba nahrávat sami. V tuto chvíli se potřebujete soustředit jen na to jediné – a to je vaše muzika. Nikdy nešetřete na tom hlavním.

2. Komunikujte se studiem

Ostřílenější hráči a studia už tak nějak vědí, do čeho jdou apod. Není to zas tak raketová věda. Zkušenějšího hráče by nemělo vykolejit ani nějaké to překvápko, a to i to nemilé. Nicméně, jste na začátku, tak žádná komunikace není špatná – a pokud s vámi studio, kterému chcete dát peníze – nebude mít trpělivost komunikovat, tak jakou asi trpělivost bude mít, až dojde na horké chvíle ve studiu?

Studio má být Studio Kamarád, který vám chce pomoci. Místo zamítnutí a pohrdání máte slyšet spíše Jů (dobrá otázka) a Hele (dobře, že ses zeptal). Měli byste vědět, jestli budete moci nahrávat společně, studio by mělo znát demo songu (v jakékoliv kvalitě), není špatné probrat se studiem vybavení a třeba najdete lepší možnosti – i když není vždycky jednoduché si ve studiu zvykat na nové věci, takže svoje vybavení raději nenechejte ve zkušebně.

3. Hrajte spolu a zvažte metronom

Nahrávat postupně je disciplína sama o sobě a vyžaduje trochu zkušeností, navíc i u zkušených hráčů to má svoje úskalí. Pokud je to vaše první nahrávka, měla by být věrná tomu, jak hrajete a zníte. Měli byste k ní dojít po cestě, na kterou jste sami nejvíc zvyklí. Pokud je to jen trochu možné, dohodněte během bodu 2 se studiem, jak přesně budete nahrávat spolu. Rytmické věci (bicí, basa, kytara) ideálně točte pohromadě. Něco se i tak dá opravit, takže no stres. Sóla a zpěv pak není těžké dotočit, ale základ je prostě citlivý. Speciální zátěž je to na bubeníky, to je třeba přiznat.

Z hlediska oprav a současné mainstream produkce je zvykem točit na klik. Pokud ale nemáte na klik postavené samply a bubeník si zkusil hraní s metronomem pár dní před prvním dnem ve studiu, je lepší tentokrát točit bez kliku. Protože nejstrašnější pravda je, že jestli máte problém s rytmem a tempem, tak v takovou situaci vás ve studiu metronom nejen nezachrání, ale spíš ještě potopí. Věřte mi, byl jsem tam.

A hlavně – tréma je v pořádku, ale zase neoperujete novorozeně. I když doporučuji čistou hlavu, uvolnění je povoleno. Je dokonce žádoucí. A k tomu vedou ty tři body výše.

Tagy #na3doby Desatero muzikanta

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

JdG
Kytarista Tomáš Průša Bandu, Pohřební kapely a Potrubí, záskokář, učitel na kytaru, nahrávač, producent. Pracuji ve svém Létajícím studiu (…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY