
Debut Terez Frecerové je každodenní poezie se slamovým a rapovým pozadím
Slovenská básnířka a performerka Terez Frecerová debutuje albem Mala by som niečo robiť, které stojí na pomezí poezie, rapu a křehkého folku. V osobní zpovědi dokáže být ironická i odzbrojujícím způsobem přímá – ale především působí autenticky, a tak se poprávu mluví o objevu slovenské scény letošního roku.
Terez Frecerová je mladou autorkou, matkou, manželkou a specifickou postavou československé slam poetry scény. Ještě jako Terezie Šimová vydala prózu Směšné osobní drama (Tatran, 2016) o jejím dobrodružném téměř post studentském životě, vyhýbání se životnímu klišé a nástrahách brigády v tiskárně a „korporátu“. V současnosti žije v Praze. Je autorkou podcastu LSDolina o psychedelikách, životě a lidech. Ve vydavatelství Ursa minor jí v roce 2022 vyšla kniha rýmovaných reflexí Rapíky mladej matere. My ale dnes referujeme o autorce jako o hudebnici, kde je téměř nepopsaným listem. Ano, jako interpretka a textařka spolupracovala s raperem Edúv Syn či s kapelou KKR, ale první zprávy o její sólové tvorbě a koncertem registrujeme maximálně rok nazpátek. Přesto se o ní, i díky velkému ohlasu na vystoupení na festivalu Beseda u Bigbítu, mluví jako o velkému objevu slovenské hudební scény. Dnes žije v Praze a hype přiživuje vydáním debutové desky Mala by som niečo robiť u prestižního vydavatelství Slnko Records.
Terez Frecerová na debutu nezapře svůj literární background. O její tři roky staré knize Rapíky mladej matere se mluvilo jako materiálu, který si vysloveně koledoval o zhudebnění. Tak ho tu máme. Není divu, že i textový obsah alba vychází z intimní zkušenosti mateřství a partnerského života, ale neredukuje se pouze na rodinnou zpověď. Zaznívá zde ironie i sebeironie, přítomná jsou generační témata – tlak společnosti na výkon, vymezování se vůči rolím, které má mladá žena údajně plnit, i hledání prostoru pro vlastní hlas. V singlu Dnes večer mi patrí svet se z běžné situace stává až generační vyhlášení nezávislosti – text osciluje mezi křehkostí a odhodláním, které se neleká ironie ani patosu. Spolupráce s Edovým Synom ve skladbě Bindi zase ukazuje jinou rovinu: dialog dvou hlasů, které se střetávají i doplňují, přičemž téma identity a přijetí tu získává nečekanou hloubku. A třeba ve skladbě Mala by som niečo robiť se z obyčejného povzdechu stává refrén celé generace, která se ocitá v pasti neustálé produktivity. Není divu, že na mysl přichází o generaci starší Lucia Piussi a její současný projekt Terrible 2s, který také kombinuje rapový způsob vyjadřování s folkovou křehkostí a schopností sestavovat ze slam poetry fragmentů každodennosti univerzálnější reflexi. Zpoza rohu vedle ní mává Martin Kyšperský z Květů. Výsledkem je hlas, který je autentický, zřetelně ženský a přitom otevřený pro širší posluchačstvo.
Co na desce jako muzikanti oceníte?
Album stojí na minimalistických kytarových podkladech a jednoduché produkci v Abletonu. Spoluproducentkou je Veronika Lečková Seppová (Tante Elze), hostují také Fvck_kvlt a deadkirby. Dva tracky si zapůjčila z dřívější spolupráce s raperem Edovým Synom, který zde rovněž přidává svůj vokál. Hudebně nejde o velkolepé aranže, ale o úspornost, která nechává prostor textu a hlasu. Pokojíčkový rap? Folkové slam poetry? Titulní skladba Mala by som niečo robiť se rozvíjí jen na základě několika akordů a elektronických pulzů – a právě tato jednoduchost podtrhuje repetitivní mantru refrénu. V Bindi se objevují elektronické beaty a samply, které dodávají skladbě lehce triphopový opar, zatímco dialog mezi Frecerovou a Edovým Synom funguje jako střet křehkosti a drsnější rapové výpovědi. Naopak Dnes večer mi patrí svet stojí na kytarovém motivu, který z obyčejné písně udělá nenápadnou hymnu – hudba je tu poddajná, ale právě proto dokáže nechat text vyznít s větší intenzitou. A když se v některých skladbách objeví hostující producenti Fvck_kvlt či deadkirby, přidávají do celkově komorního rámce špetku elektronické špíny, která rozbíjí čistotu akustické kytary.
V tom je síla alba – nesnaží se být popovou deskou ani žánrově uhlazeným projektem. Minimalismus hudebního doprovodu je vědomou volbou, která akcentuje hlas a poezii. Terez Frencerová je protiváhou slovenským angažovaným bojům na společensko-politických barikádách. Také bojuje svůj každodenní zápas, který má ale podobu křehké, osobní výpovědi tváří tvář zkušenosti mladé matky a básnířky. To, že už teď čerstvě vydaný debut zařadil Pavel Klusák do výběru 100 nejlepších desek letošního roku, není náhoda.
Terez Frecerová – Mala by som niečo robiť
Slnko rec.; 2025; 00:28:28
85 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.