Přejít k hlavnímu obsahu
Na loňských Výročních cenách OSA účinkoval i rapper Kato. | Foto: Petr Klapper
Na loňských Výročních cenách OSA účinkoval i rapper Kato. | Foto: Petr Klapper
Jakub Nový -

Autorské právo #2: OSA – kolektivní správce pro autory

Na stránkách Frontman.cz se potkávají hudebníci – autoři a interpreti, fanoušci hudby, milovníci hudebních nástrojů a techniky, kteří dohromady spoluutváří hudební sektor spolu s dalšími profesemi, jako jsou pořadatelé, zvukaři, promotéři a další. V dalším díle seriálu o kolektivní správě se zaměříme na OSA – jednoho z nejstarších kolektivních správců v Evropě a jednoho z mála, který provádí rozúčtování honorářů na měsíční bázi. Panovala kolem něj řada mýtů a legend, některé jsou historií, jiné přežívají dál. Pojďme se podívat, jak OSA v současnosti funguje a co vše svým zastupovaným – tedy zejména autorům – přináší.

OSA, z.s. (dříve Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním) je kolektivní správce práv, který se v oblasti hudby věnuje správě autorských licencí a zastupuje zájmy autorů, skladatelů, textařů i hudebních vydavatelů. Organizace byla založena v roce 1919 v Československu, a to za přispění významných osobností – mezi zakládajícími členy byl například populární skladatel Karel Hašler, jedním z prvních ředitelů se stal Otakar Dvořák, syn Antonína Dvořáka, a v roce 1920 byl předsedou výboru zvolen renomovaný skladatel Josef Bohuslav Foerster.

Jak OSA v současné době funguje?

OSA funguje jako nezisková organizace s níže uvedenou strukturou výkonných a kontrolních orgánů, která si na svou činnost strhává režijní srážku okolo 14 %. Jeho hlavním úkolem je prodávat licence k hudebním dílům a vybírat autorské odměny za veřejné užívání hudebních děl a spravedlivě je rozdělovat mezi oprávněné autory a vydavatele. Tato činnost zahrnuje například vybírání odměn od hudebních vysílatelů, koncertních sálů, provozovatelů veřejných míst, hudebních festivalů a dalších subjektů, kteří používají hudbu veřejně. V současné době OSA spravuje autorská majetková práva více než 12 tisíc domácích a více než 5 milionů zahraničních nositelů autorských práv (skladatelů, textařů, jejich dědiců a nakladatelů).

Z udílení Ceny OSA na Composers Summitu v Praze. | Foto: SoundsGate

Struktura orgánů OSA, z.s., je následující:

  • valné shromáždění

  • dozorčí rada

  • představenstvo

  • komise dozorčí rady

Nejvyšším orgánem OSA je valné shromáždění, které se svolává alespoň jednou ročně, obvykle v první polovině kalendářního roku po uzavření hospodářských výsledků za předchozí období. Valné shromáždění schvaluje výsledky hospodaření a účetní závěrku, základní dokumenty OSA – jako jsou stanovy či rozúčtovací řád (pravidla pro rozúčtování autorských odměn) – a zároveň volí či odvolává členy dozorčí rady. Každá z profesních skupin volí své zástupce tajnou volbou: šest skladatelů, tři textaře a čtyři hudební nakladatele, včetně náhradníků za každou skupinu. Valného shromáždění se mohou zúčastnit členové OSA, popřípadě i další osoby pozvané představenstvem nebo dozorčí radou.

Dozorčí rada je kontrolním a řídicím orgánem OSA v období mezi zasedáními valného shromáždění. Tvoří ji 13 členů, kteří jsou členy OSA minimálně tři roky a zastupují jednotlivé profesní skupiny: šest skladatelů, tři textaře a čtyři hudební nakladatele. Členové dozorčí rady jsou voleni valným shromážděním na tříleté funkční období, přičemž mohou být zvoleni opakovaně.

Kolem OSA stále panuje spousta mýtů a legend. | Foto: OSA

Představenstvo je statutárním a výkonným orgánem OSA. Stojí v čele OSA a jeho organizační struktura, pravomoci a odpovědnost jsou upraveny organizačním řádem.

Komise dozorčí rady mají vůči dozorčí radě pouze přípravnou, konzultační a pomocnou roli. Jejich členy jmenuje dozorčí rada a jejich funkční období končí současně s funkčním obdobím rady, která je zřídila. Členem komise může být pouze člen OSA, přičemž alespoň jeden z nich musí být zároveň členem dozorčí rady. Mezi komise OSA patří: ekonomická, rozúčtovací, pro otázky tvorby, pro Partnerství OSA, redakční rada časopisu Autor In a komise pro Ceny OSA.

Mezi další aktivity OSA patří vyjednávání a uzavírání licenčních smluv se subjekty, které potřebují oprávnění k používání hudby – ať už v komerčním, nebo nekomerčním prostředí. OSA zároveň sbírá informace o využívání hudebních děl, monitoruje hudební události a na základě statistik a evidence hudebního užívání zajišťuje spravedlivé rozdělení vybraných poplatků mezi oprávněné autory a vydavatele. Jako jeden z mála kolektivních správců v Evropě provádí toto rozúčtování jednou měsíčně.

OSA je součástí mezinárodní sítě kolektivní správy práv a spolupracuje s partnerskými organizacemi, jako je například Mezinárodní společnost pro ochranu autorských práv (CISAC). Jedním z jejích hlavních cílů je ochrana a podpora tvůrčí činnosti v oblasti hudby a zajištění spravedlivé odměny pro autory a vydavatele za jejich práci a přínos k hudebnímu dědictví. Zároveň usiluje o propojování hudebních uživatelů s autory, čímž podporuje vzájemnou komunikaci a legální využívání hudby v různých prostředích.

Na loňských Výročních cenách OSA nechyběl ani Dan Bárta. | Foto: Petr Klapper

Jak se stát zastupovaným OSA?

Na webu www.osa.cz vyplníte jednoduchý registrační formulář. Na základě vámi vyplněných údajů vám přijde e-mail s návrhem smlouvy o zastupování. Jednorázový poplatek za registraci na OSA činí v současné době 605 Kč včetně DPH, po jeho uhrazení získáte přístup do informačního systému INFOSA, který najdete na webové stránce www.autor.osa.cz. OSA také zastupuje dědice autorských práv.

Složím hudbu, napíšu text a co dál? Jak mám postupovat směrem k OSA?

Po registraci zastupování na OSA přijde na řadu tzv. ohláška díla. Vaší nahrávku nebo text zaregistrujete v systému INFOSA, kde také uvidíte užití svých děl a rozúčtování odměn. Můžete tak také ohlídat, zda užití vašich děl bylo řádně nahlášeno pořadateli koncertů prostřednictvím tzv. playlistů.

OSA rozesílá autorské odměny na měsíční bázi, nebudete tedy čekat na roční vyúčtování jako v případě některých zahraničních kolektivních správců.

Nejúspěšnějším autorem v zahraničí v roce 2023 byl Theodor Vachler. |  Foto: Petr Klapper

Licencování děl při živých produkcích

V současné době se autorská odměna počítá jako procentuální podíl z celkových tržeb ze vstupného (po odečtu DPH) na hudební produkci. Sazebníky těchto odměn, které odvádí pořadatel kulturní akce, jsou veřejně dostupné na webových stránkách OSA a jsou každoročně aktualizovány a schvalovány Ministerstvem kultury ČR.

V případě specifických kulturních nebo společenských událostí platí jednotné sazby, které najdete ve stejném sazebníku. Jedná se o živou hudbu v hospodě, restauraci či kavárně s kapacitou do 50 osob a bez vstupného, obřady, sportovní akce, firemní akce nebo třeba pouliční hudební produkce bez vstupného.

Tyto vybrané odměny rozděluje OSA autorům hudby a textů, jejichž díla byla na veřejné hudební produkci zahrána. K tomu potřebuje playlisty, které odevzdává pořadatel na základě údajů interpreta. OSA nevybírá za nezastupované autory  pokud tedy na kulturní akci zazní skladby nezastupovaných autorů, autorské odměny pořadatel neodvádí.

Licencování děl reprodukovaných ze záznamu

V případě, kdy je hudba pouštěná v provozovnách, funguje zde tzv. jednotné inkasní místo, kdy OSA vybírá odměny jak pro autory, tak i pro výkonné umělce. Odměny pro výkonné umělce následně předává INTERGRAM, který je pak rozúčtuje dle platného rozúčtovacího řádu. Jednotné inkasní místo zjednodušuje komunikaci mezi uživateli hudby kolektivními správci a samotnými umělci.

Tento seriál vznikl ve spolupráci magazínu Frontman a Svazu autorů a interpretů.

Tagy autorské právo kolektivní správci Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Jakub Nový | Foto: Petr Janžura
Předseda Svazu autorů a interpretů (SAI), ale také nadšený hudebník a občasný pořadatel menších koncertů. Dlouhodobě se věnuje osvětě hudebníků v oblasti autorského práva, kolektivní správy a lobbingu za hudební sektor a kulturu. Nejlepší letošní koncert? Avishai Cohen & M…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY