Přejít k hlavnímu obsahu
OAZA hájí práva zvukařů ve všech ohledech, vyjednává za ně spravedlivé odměny a v krajním případě je vymáhá i soudní cestou. | Foto: archiv OAZA
OAZA hájí práva zvukařů ve všech ohledech, vyjednává za ně spravedlivé odměny a v krajním případě je vymáhá i soudní cestou. | Foto: archiv OAZA
Jakub Nový -

Autorské právo #4: OAZA – kolektivní správce pro mistry zvuku

Když skladba zní dokonale, není to jen zásluha autora nebo interpreta. Za precizním zvukem stojí i mistři zvuku – a právě jejich práva chrání Ochranná asociace zvukařů – autorů (OAZA). V posledním díle seriálu o kolektivní správě v hudbě si představíme instituci, která dbá na to, aby zvukaři, editoři a sound designéři dostávali za svou práci spravedlivou odměnu, doma i v zahraničí.

Stejně jako ostatní kolektivní správci je i tato organizace pověřena k výkonu práv Ministerstvem kultury ČR. Funguje jako nezisková organizace se statusem zapsaného spolku a zaměřuje se na mistry zvuku, zvukové editory a sound designéry – tedy ty, kdo tvoří a zpracovávají zvuk v audiálních i audiovizuálních projektech. Nejvyšším orgánem spolku je Valná hromada, kontrolním orgánem je Dozorčí rada, poradními orgány jsou Výbor a Autorská komise. Statutárním orgánem je statutární ředitelka, v tuto chvíli je jí Bc. Tereza Landová, MBA.

Tento nejmladší kolektivní správce vznikl jako profesní sdružení zvukařů v roce 2003. OAZA následně získala licenci k výkonu kolektivní správy od MK ČR v roce 2006. Od roku 2018 je součástí mezinárodního sdružení CISAC (Mezinárodní konfederace společností autorů a skladatelů). V současné době má uzavřeny téměř čtyři desítky recipročních smluv se zahraničními kolektivními správci. Asociace je také členem Hospodářské komory ČR a prestižní organizace ALAI ČR (Association Littéraire et Artistique Internationale – Mezinárodní sdružení literární a umělecké – sdružující autory, umělce a odborníky se zájmem o autorské právo se sídlem v Paříži).

Ředitelkou OAZA je Tereza Landová – na fotce s Martinem Součkem, ředitelem Odboru digitalizace a informačních systémů Národního muzea. | Foto: archiv OAZA

Ve své činnosti zastupuje mistry zvuku při správě majetkových práv, uděluje licenční smlouvy pro užití jejich děl a inkasuje za ně odměny, které následně mezi autory a další nositele práv rozděluje. OAZA hájí práva zvukařů ve všech ohledech, vyjednává za ně spravedlivé odměny a v krajním případě je vymáhá i soudní cestou.

Svou roli naplňuje OAZA i v oblasti osvěty. Každoročně vytváří v souladu s usnesením Valné hromady Kulturně sociální fond, ze kterého podporuje charitativní a kulturní projekty – a v neposlední řadě i samotné zastupované nositele práv, pokud o to požádají. Mezi další aktivity patří vzdělávací workshopy, například v rámci festivalu FAMUFESTu nebo konference DIGIMEDIA. Významně se také podílí na záchraně hudebního archivu ve spolupráci s Národním muzeem. Cílem této iniciativy je digitalizace a katalogizace historických audiálních médií (válečků, gramofonových desek či záznamů z magnetofonových pásů), na nichž jsou uchovány cenné zvukové záznamy, které by bez rychlého zásahu brzy zcela degradovaly.

Členem spolku se může stát zastupovaný nositel práv (mistr zvuku), který splní podmínky dané stanovami – musí být aktivním autorem, zastupovaný OAZA alespoň 5 let a jeho autorské odměny činí po dobu 5 let po sobě jdoucích minimálně 5 000 Kč bez DPH ročně, nebo být dědicem práv některého ze stávajících členů. Zároveň uchazeč o členství nesmí být zastupován jiným kolektivním správcem v daném souboru autorských práv.

V roce 2019 Národní muzeum pořídilo nový fonograf, moderní zařízení Endpoint, které pomáhá k záchraně obsahu fonografických válců. | Foto: OAZA

Jste-li tedy mistr zvuku nebo sound designer, OAZA poskytuje služby, které by vás mohly zajímat. Více informací o spolku najdete na www.oaza.eu.

Tímto článkem uzavíráme náš seriál o kolektivních správcích v České republice. Dovolím si tedy krátké shrnutí – OSA chrání práva autorů hudby a textů, INTERGRAM zastupuje výkonné umělce a výrobce nahrávek a OAZA poskytuje své služby mistrům zvuku a sound designérům. Všechny tyto profese se potkávají při vzniku skladeb, písniček, nahrávek i rozsáhlejších audiovizuálních projektů – a právě kolektivní správci jim pomáhají chránit jejich práva a zajišťují výběr autorských odměn, které by se k nim jinak jen těžko dostaly. Pokud chcete hudbu skládat a vytvářet na profesionální úrovni, je dobré mít alespoň základní přehled o tom, jak autorské právo a kolektivní správa fungují. Může vám to ušetřit mnoho budoucích komplikací – třeba při nevhodném nebo neoprávněném užití vašeho díla – a zároveň zajistit, že vaše práce bude férově odměněna. Kromě tohoto seriálu doporučuji k přečtení i publikace Muzikantův průvodce byrokracií a Muzikantův průvodce praxí. Přejeme hodně radosti a úspěchů při tvorbě!

Tagy autorské právo OAZA Ochranná asociace zvukařů – autorů

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Jakub Nový | Foto: Petr Janžura
Předseda Svazu autorů a interpretů (SAI), ale také nadšený hudebník a občasný pořadatel menších koncertů. Dlouhodobě se věnuje osvětě hudebníků v oblasti autorského práva, kolektivní správy a lobbingu za hudební sektor a kulturu. Nejlepší letošní koncert? Avishai Cohen & M…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY