Přejít k hlavnímu obsahu
Audiobus 3
Audiobus 3
Honza Plíhal -

Audiobus 3: virtuální kabely pro vaše aplikace

Trávíte každý den dvě hodiny v MHD? Nechcete si na chatu brát svoje oblíbené vybavení a riskovat jeho zničení? Máte málo času? Možná u sebe právě máte výkonný hudební nástroj v podobě telefonu nebo tabletu a ani o tom nevíte. V tomto seriálu se zaměříme na hudební aplikace, díky nimž se produkování hudby můžete věnovat kdekoliv.

Androidisti a majitelé jiných operačních systémů než iOS prominou. Tento seriál bude převážně záležitost pro majitele iPhonů a iPadů. Myslete si o něm co chcete, ale operační systém iOS je k mobilním hudebníkům zatím stále nejvstřícnější. A teď už pojďme na to.

Nemůžeme začít ničím jiným, než aplikací Audiobus 3. Tato aplikace totiž funguje jako virtuální kabely a umožní všem vašim aplikacím vzájemně komunikovat. Tedy sdílet tempo, posílat audio nebo MIDI signál z jedné do druhé a vytvořit tak z vašeho telefonu nebo tabletu mocný zvukový ekosystém. Dlužno dodat, že řada renomovaných výrobců už své hardwarové nástroje nebo efekty v nějaké verzi pro iOS nabízí, takže je rozhodně z čeho vybírat.

Rozhraní aplikace je velmi přehledné a její obsluhu zvládne každý. K dispozici jsou celkem tři záložky – Midi, Audio a Mixer. Každá signálová cesta na kartách MIDI a Audio obsahuje tři sloty. První je pro vstup (zdroj MIDI nebo zvukového signálu), následuje slot pro efekty (lze jich použít více) a na konci je slot pro výstup, který můžete nechat prázdný, případně ho osadit virtuálním multitrackem a vše rovnou zaznamenat.

Třetí karta v nabídce rozhraní je obsahuje virtuální mix, kde si rychle nastavíte poměry zvuku, panoramu i míru efektů. Nechybí talčítka mute, solo i bypass, takže se s mixem dá poměrně dobře pracovat i při živém hraní a performanci rychle ozvláštňovat.

Vynikající funkcí Audiobus 3 je také možnost uložení veškerého nastavení virtuálních nástrojů a efektů a jeho pozdějšího vyvolání. Teoreticky si tak můžete vytvořit několik různých setů s různými zvuky, nastavením i efekty a rychle mezi nimi přepínat. Aplikace však musí podporovat tzv. State Saving. Pokud to neumí, musíte si ji příště nastavit znovu.

Pro názornost si můžeme uvést malý příklad. V mobilu máte například aplikaci s emulací analogového syntezátoru Model D od Moogu, která je výborná, ale nemá vlastní sekvencér. Noty byste tak museli zadávat na displeji pomocí klaviatury nebo přes externí MIDI rozhraní. Pokud máte Audiobus 3, do MIDI slotu umístíte nějakou sekvenční aplikaci (např. Fugue Machine nebo Xynthesizr) a do výstupního slotu vložíte na kartě MIDI aplikaci Model D. Naprogramujete si potřebnou sekvenci, stisknete tlačítko Play a Model D rázem hraje tak, jak mu sekvencér určuje.

Audio signál potom můžete opatřit třeba efekty delay, reverb nebo dalšími. Následně můžete obdobně vytvořit další signálovou cestu pro bicí, basu, plochy nebo sólové zvuky. Jedno video však vydá za tisíc slov a proto doporučuji propátrat Youtube, kde je vše názorně ukázáno.

A abychom jen nechválili, je třeba zmínit i několik minusových bodů. Ne všechny hudební aplikace s Audiobus 3 fungují. V jedné signálové cestě můžete vždy použít jen jednu aplikaci. Audiobus však podporuje i Audio Units (AU), tedy formát, který je jakýmsi ekvivalentem VST pluginů známých z DAW. Pokud je aplikace AU, můžete jí použít, kolikrát chcete. Seznam AU aplikací najdete například tady.

Občas se také stane, že Audiobus 3 nebo některá z aplikací spadnou a je po zábavě. Záleží asi především na tom, jak konkrétní mix aplikací máte právě v telefonu nebo tabletu. Jelikož je však Audiobus 3 mimořádně populární aplikace, výrobci se snaží veškeré chyby co nejdříve odstraňovat. Jako bonus pak máte na příslušném fóru komunitu nadšených uživatelů, kteří vám s případnými problémy rádi poradí.

Aplikace funguje na iPhonu i iPadu a momentálně stojí 249 korun. Přejeme šťastné experimentování. 

Tagy Aplikace iPhone iPad

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Honza Plíhal
Rozhovory přepisuju hrozně dlouho.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY