Přejít k hlavnímu obsahu
Jen a režisér Ruy Okamura | Foto: Petra Charvátová
Jen a režisér Ruy Okamura | Foto: Petra Charvátová
Jen - Po, 07.12.2020 - 17:00

Vymazlený klip vystřelí skladbu do vesmíru

Mnoho z nás interpretů alespoň jednou za čas řeší, jakým obrazem obohatí svůj nadcházející singl. Věříme, že právě ta naše písnička změní hudební scénu a ještě za 10 let se o ní bude mluvit jako o kultovní záležitosti… Minimálně od dob hitu „Video killed the radio star“ pak podvědomě tušíme, že právě vizuál může v této záležitosti hrát zásadní roli.

Matně si pamatuju, jak jsem v pozdních devadesátkách v televizi zaslechl rozhovor s režisérem, který tvrdil, že klipy jsou mrtvé. Nevím, kdo to byl, ale logiku to tehdy mělo. Natočit kvalitní klip byla extrémně náročná a nákladná záležitost, kterou si mohl dovolit málokdo. Ať už šlo o čas, peníze za štáb, techniku nebo o náklad za materiál (točilo se na film), což je dnes pro některé později narozené už naprosto nepochopitelné, vytvořit audiovizuální dílo bez pomoci vydavatelství byl těžký oříšek.

Časy se mění a s liberalizací videozáznamu (čti rozvojem technologií) se snížily náklady nejen na vytvoření nahrávek hudebních, ale i těch obrazových. Postupně bylo stále jednoduší natáčet videa. A dnes? Všichni víme… Ledacos se dá zvládnout za jedno odpoledne na mobil. Daleko méně než kdy jindy, jde dnes o peníze. Stěžejní je spíše dobrý nápad. Má ale ještě cenu natáčet klipy?

Odpověď si musí najít každý interpret sám. Pro někoho je klip jen doplňkem hudby, ti kreativnější ale z klipu udělají umělecké dílo, které hudbu výrazně posune. Nechci tvrdit, že klip je nezbytnost, protože často sám přemýšlím, kdy má smysl investovat čas, energii i prostředky do tvorby něčeho, co vlastně není to nejlepší, co umím. Jenže právě vizuál dokáže nabouchanou skladbu nastřelit na steroidy. Klip může být fantastickým propagačním prostředkem. Vzpomeňte si na fenomén Gangnam style. Kolik si myslíte, že by skladba nasbírala fanoušků, kdyby k ní klip chyběl?

Pro mě osobně jsou klipy statementem a ukázkou mé vizuální image. Videa jsou často tím prvním pomyslným setkáním, při kterém si o mě lidé udělají obrázek. Zároveň to beru jako příležitost se umělecky spojit s dalším tvůrcem, který mojí hudební a textovou vizi může chápat úplně jinak a taky jí úplně jinak ztvární. Rád na videích pracuju, ale vizuální představivost není moje silná stránka, takže si ke spolupráci zvu režiséry, kteří naopak v tomto vynikají. Dovolte mi představit vám tři z nich, a to včetně popisu jejich práce s odkazem na jejich tvorbu. Pokud přemýšlíte o tvůrci svého budoucího klipu, možná vám usnadním hledání.

S Benem Buttlerem

Ben Buttler (Optický klam, Dýchat, 1989, Zapomenout) má talent na design, proto ho kromě prakticky všech artworků k singlům často oslovuji i kvůli natáčení klipů. Jeho obrovskou výhodou je, že vidí věci jinak než obyčejný člověk: je originální, skvěle pracuje se světlem a dává prostor pro improvizaci. Sám se velmi zajímá o trendy v designu a estetika je pro něj alfa omega. Za highlight považuju vizuál a klip k písničce 1989, kdy Ben v krátké době dokázal zpracovat relativně těžké téma i zadání. Spojil Havla s popovým zpěvákem a rapperem, a zároveň ztvárnil poděkování lidem, kteří se zasloužili o naši svobodu.

Jakub Mahdal (Vyprávím, Stoupáš, Nepůjdem spát) je neuvěřitelně efektivní a se svým týmem je dokonale sehraný. Jeho silnými stránkami jsou spolehlivost a vysoký standard práce i výsledku. I když natáčí hodně klipů, nikdy nemáte pocit, že by tomu vašemu nedal dostatečnou péči. Zodpovědně vytvoří koncept, plán, a na place neskončí dokud není všechno podle jeho představ. S Kubou jsme už v klipech třeba potopili auto, surfovali v pískovně, skákali z mostu atd. Ale fakt nervy drásající bylo natočit na jediný záběr 4 roční období v rámci 3 minut, což se nakonec podařilo ve Vyprávím.

S Jakubem Mahdalem

Ruy Okamura (Silnější) mě zaujal prací pro Adama Mišíka, kde dokázal skvěle odvyprávět relativně klasickou vztahovou zápletku. Když jsem s ním rozebíral detaily, tak si mě vyloženě získal tím, jak přistupuje k natáčení. Vytváří si vlastní interiéry i výkresy jednotlivých scén a všechny lokace si před natáčením projde v ten samý čas, kdy se bude natáčet, aby věděl, kde bude například svítit světlo. S herci, které si vybírá velmi kriticky a pečlivě, zase trénuje ještě před tím, než jdou na plac. Naše natáčení bylo dost náročné, ale díky mnohaměsíční přípravě šlapalo jak hodinky. Poprvé jsme v klipu použili i vizuální efekty a taky bojovníky kendo.

Toto jsou moji favorité. Pokud však tvoříte ke své písničce klip poprvé, doporučuji udělat si širší research režisérů a filmařů. V první řadě sledujte tvorbu ostatních umělců (na YouTube dávají credits). Talentovaní režiséři často studují FAMU a FAMO nebo natáčí krátké filmy (např. www.ishorts.eu). Zdrojů najdete mnoho, ať už ale oslovíte kohokoliv, doporučuji vědět váš rozpočet, deadline a alespoň základní představu o tom, co chcete natočit.

Přeji vám zábavnou a efektivní cestu k vašem cíli. Moji tvorbu naleznete zde.

Jak, s kým a proč jste natáčeli videoklip vy? Podělte se s námi v komentářích nebo pošlete vlastní příběh na redakce@frontman.cz.

Tagy komunita Jen Videoklip
Jsem Jen. Zpěvák a hudební skladatel, který v roce 2012 vyhrál YouTube Fest za nejlepší klip, na podzim 2017 složil skladbu Ztracená pro Shopaholic Nicol a Rozlétám pro Kate Rezkovou. Miluju zpěv a psaní písniček. Chtěl bych, aby vás moje hudba inspirovala, pomáhala vám překonáva...
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY