Přejít k hlavnímu obsahu
Občas je dobré posunout své vlastní hranice, zvýšit standardy a prozkoumat nové obzory | Foto: archiv Shahaba Tolouie
Občas je dobré posunout své vlastní hranice, zvýšit standardy a prozkoumat nové obzory | Foto: archiv Shahaba Tolouie
Shahab Tolouie -

Unisono

Bez ohledu na profesi, když se vytváří nový produkt, musí se předem promyslet, komu je určen. V naší branži, kdo je tím pravým posluchačem. A platí to dvojnásob, když hrajeme netradiční nebo tzv. nemainstreamový styl. V tomto ohledu to chtělo vizi. Kdo jsou naši posluchači, a jak vyjádřit myšlenky, abychom oslovili co největší počet hudebních nadšenců. Dlouhá léta jsem o tom přemýšlel, a právě album Terra mediterranea je jedním z pokusů, experimentem, pokud chcete, při hledání konečné odpovědi.

Při poslechu některých raných experimentálních děl world fusion mě zaujalo, že všechna tato alba měla něco společného. Mnoho z nich bylo technicky velmi propracovaných, a přesto bylo snadné je poslouchat a snadno analyzovat. Například, pokud obsahovaly prvky jazzu a indické hudby, byly tyto prvky stále velmi zjevné, dominantní a snadno stravitelné. Tento přístup podle mého názoru odstartoval masivní vlnu experimentální hudby během 60. a 70. let.

Pak jsem si všiml, že se hudba časem začala stále více komplikovat. Až se někdy zdálo, že čím komplikovanější a obtížnější je skladba, tím lépe. 150 akordů bylo najednou lepší než 20. Snadno stravitelný faktor byl obětován na oltář větší složitosti. Také jsem si všiml, že si tato fúze vyžádala odklon, který každému nezapadá do vkusu.

Jsme hudebníci, rádi sami sebe vyzýváme a píšeme složité skladby, a je dobré občas posunout své vlastní hranice, zvýšit standardy a prozkoumat nové obzory. Ale podle mého názoru by to nemělo přijít za cenu, že to bude tak komplikované, že posluchač nechápe, co pro ně bylo vlastně napsáno.

Shahab Tolouie Trio | Foto: archiv Shahaba Tolouie

Právě proto jsem se v novém albu Terra Mediterranea snažil dosáhnout rovnováhu mezi technikou a jednoduchostí. Snažil jsem se udržet středovýchodní elementy této hudby co nejjednodušší, protože se domnívám, že hudba Středního východu obecně, a zejména perská hudba (jako spousta staré hudby), vychází z jednoho tónu, unisona. Přidání příliš mnoha akordů a modulací obvykle končí u hudby, která zní spíše jako jazz, a tomu jsem se snažil vyhnout. Místo toho jsme hráli s dynamickými a rytmickými změnami. Instinktivně tomu rozumí každý, a zda poselství bylo pochopeno, to se uvidí...

Kdo může říci, co přinese další album? V každém případě to bude další krok na naší transcendentní hudební cestě. A při poslechu tohoto alba jste již součástí revoluce.

Tagy komunita Shahab Tolouie

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Shahab Tolouie
V krvi mám Írán, v rukách Španělsko a žiji v srdci Evropy. Narodil jsem se v Íránu v roce 1975. Jako mladý chlapec žijící v zemi válečného konfliktu, jsem našel útočiště v hudbě. Brzy mě zaujala kytara a zakázaná undergroundová scéna se stala mým hřištěm. Bylo to to nejlepší p…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY