Přejít k hlavnímu obsahu
Na radikální, ale nosný design slyšel i Tuomas Holopainen z Nightwish | Foto: König & Meyer
Na radikální, ale nosný design slyšel i Tuomas Holopainen z Nightwish | Foto: König & Meyer
Jan Hamerský -

Udělejte si v gearu pořádek s König & Meyer

Velmoc na trhu se stojany, německá společnost König & Meyer, loni oslavila 70. výročí. Jakkoliv se to zrovna u podobného zboží zdá nepravděpodobné, měl a má zásadní vliv na naši pohodu na pódiu i ve studiu. A taky udává trendy.

Pořádek je pro blbce. Inteligent zvládá chaos. OK, představme si dva hypotetické modely. Našetřili jste na super studio, sladili nabité diáře a už se jen modlíte, aby nikdo nezazmatkoval. Anebo ještě hůř – jste na šňůře a jedete na autopilota, poněvadž spánkové manko máte větší než schodek vládního rozpočtu. A teď vlítnete do té činy na pódium.

Zkrátka až se do hlavy navalí krev, nebo se zhasne a rupne struna, je dobré mít jistotu, že věci jsou na svých místech v tom samém stavu, v jakém jste je tam nechali. Kde jinde by to měli vědět líp než v Německu, kde větší národní modly než Klose a Schweinsteiger jsou efektivita a pořádek? A kdo jiný by to měl vědět líp než König und Meyer?

Že neznáte? Nevadí. Nejspíš už od nich něco máte, a pokud ne vy, pak aspoň kadeřník vaší babičky. Anebo jste to alespoň jednou zmáčkli v marketu či v nádražní hale. Nenechte se mýlit, König & Meyer není obří korporace. Firma z Bádenska-Württemberska zaměstnává jen asi dvě stě osmdesát pět zaměstnanců ve třech tamních fabrikách. O to víc ale vyváží držáků, stojanů, podnožek, nebo věšáky na cokoliv, co souvisí s muzikou – a aktuálně s Covidem

Ne, nespadl jim obrat. Mít kam zavěsit mikrofon a uložit nástrojárnu je pořád potřeba. Jen flexibilita a společenská odpovědnost jsou pro ně víc než hashtag pro chlubítka s integrovaným algoritmem. Firma spoléhá na místní zdroje, průběžně investuje do výroby, aby pružně reagovala na technické novinky, zamezila plýtvání a naopak nejvíc využívala obnovitelné zdroje energie. Má už určité zkušenosti s tím, co se jí dlouhodobě vyplatí.

Když totiž v roce 1949 Karl König a Erich Meyer firmu zakládali, byla jen o málo mladší než SRN. Na zázraky, i ty hospodářské, čtyři roky po válce věřil málokdo, tím spíš oni. První účetní rok uzavřeli se skromným obratem 7 850 marek (asi 100 000 dnešních korun). Ještě toho roku museli přesídlit do západního Bádenska-Württemberska z Durynska, poněvadž tam jim Sověti znárodnili továrnu. I to byl důvod, proč společnost od začátku vyvážela.

Zájem o jejich zboží rostl se stupňujícím se napětím mezi Východem a Západem. Lidé potřebovali na chvíli vypnout, a ten, kdo jim hrál do tance, zase něco solidního, do čeho by si mohl odložit nástroj, zavěsit mikrofon a rozložit noty.

K zásadním technologickým inovacím König & Meyer přikročil v revolučních 60. letech. Rokenrol měl podstatně vyšší nároky na mobilitu a variabilitu, a proto Karl König se synem Martinem stvořili dnes všudypřítomný teleskop 210/2, který rychle vytlačil starší šroubovací stojany. Firma se až do půlky sedmdesátek vezla i na jiné módní vlně – ondulování. Než trh ovládly lacinější sušící helmy z textilu, König & Meyer AEG, Rowentě, Philipsu aj. dodával stojany a další komponenty.

Tyto trochu výstřední zkušenosti s elektrolýzou a termoplasty firma bohatě zúročila na konci 70. a především 80. letech. Přišla se dvěma dalšími oborovými standardy, hliníkovým stativem 214/6 a ocelovým 213 s kličkou, a logicky, protože jsme v osmdesátkách, také spoustou stojanů na klávesy a syntezátory.

Takto poskládané portfolio by bývalo mohlo zůstat prakticky beze změn, nicméně i neviditelné, byť všudypřítomné firma je jasné, že změna je život a představila stojan Spider Pro. Na radikální, ale nosný design slyšel i Tuomas Holopainen z Nightwish. Nechal si vyrobit míru systém Baby Spider Pro, a když už byl v tom, tak i držák na víno.

Googlit, co si kdo z ostatních endorserů jako Accept, Die Happy, Oomph! nebo Powerwolf naporoučel, už je detektivka, která úplně nedává smysl. Výrobky König & Meyer jsou bytelné a ryze účelové konstrukce. Hlavní roli ani hrát nemají. Zazářit na pódiu máte hlavně vy – zvlášť pokud se na něm rozhostí egyptská tma.

Tagy příběh značky König & Meyer stojany

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Jan Hamerský
/*1988/ Když se v patnácti rozhodoval, co dál dělat, psaní byla jasná volba. V devatenácti si to rozmyslel. Přišlo mu, že to dějiny píšou příběhy. Pak zjistil, že to jsou vítězové a dal se k poraženým. Historii i tak vystudoval a tři roky ho živila, než od ní zběhl. Stalo se t…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY