Přejít k hlavnímu obsahu
Tohle album je důkazem, že punk nemusí fungovat jen s elektrickými kytarami a hřmotnými bicími. | Foto: Facebook umělce
Tohle album je důkazem, že punk nemusí fungovat jen s elektrickými kytarami a hřmotnými bicími. | Foto: Facebook umělce
Petr Adamík -

TV Smith na albu Handwriting nutí k zamyšlení

Je tomu už šestačtyřicet let, co Tim Smith, lépe známý jako TV Smith, vydal se svou tehdejší kapelou The Adverts debutovou desku Crossing The Red Sea With The Adverts. Punková exploze tehdy dosahovala v Británii vrcholu a zrovna The Adverts patřili k tomu zajímavějšímu, co z této rokenrolové horečky vzešlo. Po druhém albu se kapela sice odporoučela, ale TV Smith dále pokračoval v tvorbě a dodnes platí za jednoho z nejšikovnějších textařů a skladatelů. Že z toho nic nezapomněl, ukazuje i na své aktuální desce Handwriting.

TV Smith je znám pro svá energická vystoupení, kdy sám s akustickou kytarou dokáže strhnout davy. Tuto nakažlivou energii je schopen bez problémů přenést i do studia. Ke spolupráci si přizval producenta a multiinstrumentalistu Gerryho Divera, který spolupracoval například s Jah Wobblem, Glenem Matlockem, jeho služeb využil mimo jiné i Damon Albarn na poslední desce projektu The Good The Bad & The Queen. Handwriting tak i díky němu získává zajímavý nádech.

Smith s Diverem dali stranou běžné rockové nástroje a za použití houslí, mandolíny, banja, různých perkusí a jiných nástrojů se snažili dosáhnout nového zvuku. To se jim podařilo, přičemž Smith neztratil nic ze svého charakteristického výrazu.

Hned úvodní Who's Got The Time? vás doslova přiková do křesla – svižný kousek s jednoduchými aranžemi a skvělou prací s textem. Silnou atmosféru Blank Screens a rovněž i následující titulní skladby dokreslují jemné housle, hlavní roli pak hraje nakřáplý a přesvědčivý hlas TV Smithe. Jestliže je zde nějaká skladba, která má blízko k dávné tvorbě The Adverts, pak je to určitě A Convincing Lie, která by klidně mohla stát vedle ostatních kousků z alba Cast Of Thousands z roku 1979. 

Velkou roli pak na albu hrají texty. Se slovy si Smith uměl vždy hrát a dodnes patří k jeho nejsilnějším zbraním. Texty reflektují současné dění a Smith si v nich stále udržuje punkového ducha. Vyjadřuje se k tématům, jako je změna klimatu (naléhavá One Minute To Midnight trochu ve stylu Boba Dylana) nebo připomíná následky doby covidové, se kterými se všichni musíme potýkat (Scared To Show Your Face). O neméně silný závěr se pak postará Childern Of A Dying Sun„Navzdory našemu intelektu je válka to, co umíme nejlépe,“ zpívá TV rezignovaně, přičemž v jeho projevu stále přetrvává víra, že lidstvo se ještě může změnit k lepšímu.

Co na desce oceníte jako muzikanti?

Handwriting se povedlo na výbornou. Gerry Diver Smithe správně nasměroval a jeho písním dodal ten správný kabát. Množství použitých nástrojů nepůsobí nijak přeplácaně či nevkusně, všeho bylo použito s mírou. Tohle album je důkazem, že punk nemusí fungovat jen s elektrickými kytarami a hřmotnými bicími. TV Smith je sám sebou a svou tvorbou nutí k zamyšlení. Je to člověk, který má srdce na správném místě, a to lze z výsledných písní vycítit.

TV Smith - Handwriting

TV Smith – Handwriting

Easy Action, 00:46:00

punk/folk/akustika

80 %

Tagy TV Smith Recenze alb

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Petr Adamík
V roce 1999 jsem spoluzakládal punk'n'rollovou kapelu Degradace, se kterou to táhnu dodnes. Již několik let pracuji v hudebninách Hudební Svět a před nějakým časem jsem se ke všemu rozhodl, že bych chtěl o muzice i psát (Rock…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY