Přejít k hlavnímu obsahu
Fanánek přiznává, že se při psaní duchem vracel do půlky 80. let totalitního Československa | Foto: archiv Tři sestry
Fanánek přiznává, že se při psaní duchem vracel do půlky 80. let totalitního Československa | Foto: archiv Tři sestry
Viki Shock - St, 10.02.2021 - 17:30

Tři sestry se na nové desce úspěšně hlásí ke svým vzorům z mládí

Tuzemská punková legenda Tři sestry nadělila svým fanouškům k Vánocům nečekaný dárek v podobě nového alba coverzí Sex drógy rokenról. Prvně se něčeho podobného dopustilo jen duo souboru Lou Fanánek Hagen a František Sahula roku 1994 pod názvem Stará kovárna aneb konec punku v Čechách, znovu o šest let později už celá kapela na druhém disku kompilace 15 let jsem na Kovárně na plech. Tentokrát pochází jádro převzatých písní od britských kapel z let 1977 až 1986 jako např. The Varukers, The Adicts, The Damned aj. Necelou třetinu pak tvoří americká produkce a pouze jeden kousek se urodil v kontinentální Evropě u našich německých sousedů. Díky genialitě textů zpěváka souboru Fanánka působí však deska jednolitým dojmem původní tvorby.

Příval svěží energie se hrne hned z otvíráku Ať seš punk původně od pozapomenutých The Professionals, což byla půlka legendárních Sex Pistols (zpívající kytarista Steve Jones a bubeník Paul Cook), kteří po odchodu zpěváka a basisty nahráli ještě jako „Pistole“ nové songy pro film The Great Rock´n Roll Swindle, přičemž právě jejich hit z tohoto soundtracku Lonely Boy předělali před lety Sestry na svém třetím albu coby O melouny boj. A propos „Profesionálové“ existovali pouze tři roky a vydali jen dvě desky, ovšem kvůli absenci smlouvy baskytaristy s nahrávací firmou vyšel jejich albový debut včetně předlohy nové písně Sester až roku 1990. Fanánek se v tomto veselém kousku ohlíží za počátkem své skupiny na hospodských zábavách, ve finále pak reaguje s nezdolným optimismem i na současnou dobu koronarestrikcí: „pak přijde tvrdá zkouška / zkusej bigbít zakázat / povinná nandaná rouška / a my budem pořád hrát.“

Jako obvykle jsou písně pospojovány humorně působícími úryvky, nejčastěji z dobových televizních pořadů. „Většina diváků chování zfanatizované části publika nepřijala. Je tedy pochopitelné, že po skončení koncertu se pořadatelé postarali o urychlený odvoz zahraničních výtržníků na naší státní hranici,“ slyšíme třeba na konci vskutku gargantuovského hitu Já jsem Aleš o výčepákovi z hostince Na Bábě, původně Hier Kommt Alex od Die Toten Hosen. Ti svým testosteronem nabitým vystoupením na Mírovém koncertě Olofa Palmeho v lochotínského amfiteátru roku 1987 strhli část publika natolik, že mladí punkeři zasypali následně vystoupivšího Michala Davida přívalem kelímků, lahví a kamení, načež byl koncert přerušen a Hózni vypakováni veřejnou bezpečností spolu s Einstürzende Neubauten, kteří ani nestihli odehrát svůj set. 

Fanánek v bookletu přiznává, že se při psaní duchem vracel do půlky osmdesátých let totalitního Československa, kdy zároveň v podhoubí bujel tvůrčí kvas mladých kapel, které nastoupily na scénu hned po sametové revoluci včetně Sester. Toto bujení bylo možné díky punkové muzice zpoza železné opony, jejichž nahrávky si mezi sebou „závadová mládež“ půjčovala. Téměř všechny texty pojednávají o konzumaci alkoholu ve většinou již zaniklých branických hospodách Na staré kovárně, Na Bábě a dalších. Zároveň deska touto lokální a časovou ukotveností i energií hodně připomíná první počiny skupiny. V písních tak ožívají již mrtví členové Sester, takto třeba ve svižné halekačce, převzaté od Sham 69, s názvem Dříve než na Kovárnu: „v devět večer zpěv se nese tichým Braníkem / přes Dobešku na Kovárnu jdeme s Vlastíkem / Sahula kráčí s Nikotýnem / hlavně ať pozdě nepřijdem.“ František Sahula, který byl před lety zavražděn, vystupuje také v songu Nosí smůlu, původně od Peter and Test Tube Babies, který pojednává o jeho temné auře, jež ho nakonec stála život: „Sahulák ten když přisedne, / tak vyhorší se zbytek dne / je jak rozbitý zrcadlo, / neštěstí, inu černý zlo.“

Foto: Jan Cyterák

Negativní pověst si u Fanánka vysloužily též lihové nápoje jako rum a vodka. V melodické předělávce od méně známé a jen krátce existující americké skupiny Dead Boys Igelitku i legitku způsobí vodka na večírku s novou holkou zatmění mozku hlavního protagonisty a první žaludeční nevolnost, při níž dojde ke ztrátě v názvu písně zmíněných předmětů. Druhý den, pro změnu po rumu, dojde k opětovné vomitaci, tentokrát však s dobrým koncem: „před domem do mlází ukrývám zvracení / a tam též nacházím svý věci ztracený.“ Tématicky podobná Vodka mě straší (v originále od The Rezillos) pojednává o nevydařeném rande lyrického hrdiny s „princeznou“, která poněkud přebrala konzumaci vodky: „a potom ven / chtěl jsem ji vzít / já rovněž znaven / ač zvyklej pít / na schodech pád / způsobila / v tom zmatku kabát / mi zeblila / docela / vodka mě straší…“

V příjemně houpavém středním tempu titulní skladby Sex drógy rokenról převzaté od Ian Dury and the Blockheads prokazuje Fanánek velký nadhled nad svým fyzickým handicapem i smysl pro sebeironii: „ačkoliv jsem pajda s průkazem ZTP / když si hudbu pouštím, trochu je mi lépe / dokonce i tančím na Doctora PP.“  

Jediná položka, která příliš nezapadá do vesele alkoholového konceptu alba je A já chci bejt jak tvůj pes (což je I wanna Be Your Dog z debutu The Stooges s Iggy Popem). V tomto případě se bohužel nedá říci, že by text sršel vtipnou kaší a ani pomalejší rytmus a syrovost projevu tomu moc nepřidá. Ke cti Fanánkově nutno přiznat, že se držel věrně předlohy, jenže ani její originál prostě není žádný hit na rozdíl od několika pozdějších kousků Iggyho Popa, které Sestry již v minulosti úspěšně převzali. 

Co na desce oceníte jako muzikanti?

Tucet netuctových písní končí cover verzí All Tomorrow´s Parties od The Velvet Underground a Nico z roku 1967, což je vůbec nejstarší skladba na desce. V této baladě, překřtěné na Zbejvá tu rum a sparty, se po vzoru originálu chopila zpěvu žena. Ano, tušíte správně: tklivou píseň o bezútěšném osudu samoživitelky, probouzející se nad ránem v lokálu, procítěně nazpívala harmonikářka Supice. Mimochodem zapojení jejího nástroje do aranží všech klasických punkových fláků působí nenásilné a zcela přirozeně. A koho by překvapilo, že se na punkovém albu objeví zrovna Velveti, těm v archivním spojováku vysvětlí Filip Topol, že v hudbě přece nejde o škatulky. Fanoušci Tří sester tak mohou být s jejich novým albem (které si skupina tentokrát vydala sama) spokojeni. K úplnému štěstí jim samozřejmě chybí možnost jít si zapogovat na koncert, ale to už je zase jiná písnička…

Tři sestry - Sex drógy rokenról

Tři sestry – Sex drógy rokenról

Tři sestry, 2020, 36:35

75 %

Tagy Recenze alb Tři sestry Lou Fanánek Hagen punk rock
Básník, spisovatel, výtvarník a také zpěvák, co neuměl zpívat, čímž trápil kolegy v již zaniklých skupinách jako Ironickej Mozek, Sto mrtvých miminek v jedné popelnici aj. Proto radši píše už jen recenze. Inu tak.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY