Přejít k hlavnímu obsahu
Jiří Pospíšil - St, 17.02.2016 - 12:00

Test 6+1 komb do 6000: Line 6 Spider IV 30

Od prvního boomu se svým modelingovým multiefektem POD je firma Line 6 stále na špici tohoto trhu. Dnes se podíváme na jejich kombíčko Spider IV 30. Je výsledných sedm z deseti dost, nebo málo?

Šestka po lupou

Kombíčko je oděno tradičně v černém hábitu, s chladným, ale výrazným designem, a je vcelku dobře vybavené: výkon 30 W, 1x12“ repro značky Celestion, 4 uživatelské presety, 2x6 simulací zesilovačů, 7 modulačních efektů a reverbů, vstup pro MP3 přehrávače, výstup na sluchátka. To vše zní už samo o sobě velmi dobře, ale nejsou tu jen plusy. Hodně mně schází výstup pro externí reproduktor, nešťastně řešená je téměř uzavřená konstrukce (ideální akorát na vylití piva dovnitř) a výstup na sluchátka v 6,3 mm provedení.

Naštěstí ovládací panel je alespoň přehledný, jak je u Line 6 ostatně zvykem. Přesto mně některé funkce zůstaly zpočátku utajeny – a musel jsem nahlédnout do manuálu. Mám na mysli např. Boost, který se aktivuje stiskem (a držením) tlačítka TAP a otočením knoflíku DRIVE na víc než 12 hodinu. A podobně se ovládá i šumová brána (NOISE GATE) či návrat do továrního nastavení.

Přední panel se tedy skládá ze vstupu pro MP3 přehrávač a zdířky pro vstup kytary. Následuje kroutítko pro výběr modelovaného zesilovače. Těch je tu celkem 6 ve dvou nastaveních (indikováno příslušnou LED diodou). Čtyři jsou tlačítka pro výběr presetu (A až D) a digitální potenciometry DRIVE (míra zkreslení), BASS, MID, TREBLE a CHAN VOL asi nepotřebují komentář.

Tlačítko TAP je určeno pro ruční nastavení tempa a dvě kroutítka pro výběr modulačních a dozukových efektů nám uzavírají sekci pro individuální nastavení presetu. Celé nám to uzavírá Master sekce s kroutítky REVERB a MASTER, výstup na sluchátka a vstup pro footswitch. Ten ale bohužel není součástí balení. Stojí cca 800 korun (Line 6 FBV 2) ,ale jedná se o pouhé přepínání doleva/doprava bez indikace aktuálního kanálu. No, šlo by to vyřešit asi mnohem lépe.


Zkoušíme...

O zvukové možnosti série Spider se už podělil kolega Jakub Černý při testu 15W bratříčka. Já jsem zkusil opět kýženou trojici zvuku a ustálil jsem se v tomto nastavení:

Pro čistý zvuk jsem vybral CLEAN (zelený), DRIVE 9h, BASS 10h, MID 1h a TREBLE 2h – kde zvuk byl sice sterilního charakteru, ale vcelku pevný a opravdu čistý.

Crunch vyřešil nejlépe BLUES (rudý), DRIVE 2h, BASS 11h, MID 3h a TREBLE 2h. I když to nebylo úplně ono, nic lepšího jsem nenašel. Zvuk už celkem nakresloval, ale zároveň měl velký podíl čistého zvuku, což znělo opravdu zajímavě.

Pro LEAD jsem nastavil INSANE (zelený), DRIVE 1h, BASS 11h, MID 1h, TREBLE 2h. Tvrdé pevné zkreslení místy až opravdu šílené. Někdy stačí jen se lehce dotknout struny a už se valí bzukot včel.

Sluchátka měla hodně dobrý zvuk, snad i lepší než z reproduktoru, kterému těch 30 W nějak nemůžu uvěřit.

Můj pohled na věc

Vzhled: 80 %
Ovládání: 80 %
Čistý zvuk: 60%
Zkreslený zvuk: 50 %
Sluchátka: 80 %
Celkem: 70%


Resumé

Pro moderní hutný zvuk je vše víceméně v pořádku, já sám nicméně hledám trochu jiný charakter zvuku. Středy jsou zde spíš na škodu, respektive metalové „Véčko“ Spiderovi sluší nejvíc. Crunch by tu poctivý rockový kytarista asi hledal marně. Sice tu je, ale podle mého názoru možná až příliš svůj, dynamika se nekoná. Na druhou stranu ale určitě platí, že ne každý hledá to samé, co já – a věřím, že spoustě muzikantů se toto kombíčko líbit může. Těch výsledných sedm z deseti je myslím pořád víc než dost.

Tagy malá komba
Na kytaru hraju od roku 1999 a prošel jsem několika více či méně průraznými skupinami jako Nexu.s, Black Hand... Aktuálně hraju v punkrockové skupině Vernus. Rad si poslechnu skupiny jako Dream Theater, Arakain, Linkin Park, Doga, Stromboli, Yngwie Malmsteen, Iron Maiden, U2,…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY