Přejít k hlavnímu obsahu
 „Někteří kytaristé zůstanou ve své škatulce, jakmile se naučí trochu hrát. To je pro mě nuda, člověk se musí vyvíjet a růst i jako muzikant,“ říká Shawn Smash. | Foto: Facebook umělce
„Někteří kytaristé zůstanou ve své škatulce, jakmile se naučí trochu hrát. To je pro mě nuda, člověk se musí vyvíjet a růst i jako muzikant,“ říká Shawn Smash. | Foto: Facebook umělce
Petr Adamík -

Shawn Smash (Total Chaos): Hrát jsem se naučil na kradené kytary

Total Chaos patří v punkové oblasti mezi zavedená jména. Své místo na hudební scéně si vybojovali už svými prvními alby Pledge Of Defiance z roku 1994 a Patriotic Shock, které vyšlo o rok později. Krátce poté, co druhá deska spatřila světlo světa, se ke kapele, která v té době byla ve stáji proslulého labelu Epitaph Records, přidal mladý pankáč Shawn Smash. Od té doby je tento neustále se rozvíjející kytarista hlavní skladatelskou silou kapely. Jeho živelná hra je důležitou ingrediencí pro písně Total Chaos. Těm před nedávnem vyšla nová deska s názvem Mind Warfare, což byla ideální příležitost, abychom si s jejich kytaristou popovídali. Jak vznikala nová deska? Jak moc náročné je cestování s kapelou po světě? A proč má rád Les Pauly? Na tyto a další otázky nám Shawn Smash ochotně odpověděl.

Na úvod mi pověz něco o vašem novém albu Mind Warfare. Proč mezi nahrávkami byla tak dlouhá pauza? Předchozí album vyšlo v roce 2016, na nové jsme čekali sedm let. I když některé skladby z nového alba vyšly jako EP nebo byly na split albu s Acidez, mám pravdu?

Ano, některé písně jsme vzali z EP, protože se nikdy nedočkaly vydání plnohodnotného alba. Pro nové album však byly zremixovány. Většina ostatních písniček byla nahrána v roce 2019 a připravena k vydání v roce 2020, ale bohužel poté udeřil covid a dva a půl roku jsme se prakticky neviděli. Každý totiž žijeme v jiné zemi, a tak se datum vydání posunulo až na rok 2023. 

Řekl bych, že Mind Warfare, ale i předchozí World Of Insanity má podobnou atmosféru jako raná alba Total Chaos, na kterých si ještě nebyl v kapele. Battered and Scared z roku 2011 měl zase o něco melodičtější momenty, které daly vzpomenout na desku Anthems From The Alleyway. Chtěli jste se s novým albem zase tak nějak vrátit ke kořenům kapely?

Není to tak, že bych se probudil a hned si řekl, že dneska napíšu písničku, která bude znít jako stará věc od Total Chaos. To by bylo příliš vykonstruované. Prostě spontánně přijdu s nějakým riffem, a když uznáme, že zní dobře, tak na něm pak můžeme začít stavět. U Total Chaos se v dnešní době snažím jít tvrdším směrem. Myslím, že nám jako kapele tenhle styl jde dobře.

Jak se váš nahrávací proces liší od vašich začátků? Ty a Miguel jste ve Státech, Geordy a Rob v Evropě. Byli jste ve studiu společně, nebo jste si přeposílali nápady a skladby na dálku? 

Během pandemie jsme si nějaké skladby posílali, i když tohle už bych znovu dělat nechtěl. Buď budeme všichni v jedné nahrávací místnosti, nebo mě s tím vůbec neotravujte. Nahrávání tímto způsobem mi totiž připadalo nepřirozené a sterilní. Jinak skladby píšu z devadesáti procent já s Robem. Děláme to tak už od 90. let. Miguel se ale také na několika písních podílel.

Je to tak, že melodičtější písně si teď necháváš pro své jiné projekty jako byl třeba Smash 77? Jak to vlastně nyní vypadá se Smash 77? Je kapela momentálně u ledu, nebo chystáš něco nového?

Zvuk Smash 77 je pro Total Chaos příliš rock and rollový. Proto pro tento svůj projekt používám jemnější typ písní. Jsou to moje osobní zážitky, takže se k té kapele hodí více. Prozatím je ale se Smash 77 konec. Vydal jsem Best of kompilaci písní z let 2007–2021 s několika bonusovými skladbami navíc, ale nic dalšího jsem nenahrál a ani nemám v plánu.

Vždy jsi byl velmi schopným kytaristou a dle mě se i díky tvé hře Total Chaos odlišovali od ostatních kapel podobného ražení. 

Tohle lidi říkají. Já se jen snažím stále učit další věci na kytaru a snažím se zlepšovat. Někteří kytaristé prostě zůstanou ve své škatulce, jakmile se naučí aspoň trochu dobře hrát. To je pro mě nuda, člověk se musí vyvíjet a růst i jako muzikant.

V kolika letech jsi vlastně na kytaru začínal a proč sis zvolil tento nástroj? Kdo byl pro tebe inspirací?

Na kytaru jsem začal hrát ve svých šestnácti letech. Nějací kluci ze školy se vloupali do hudebnin, kde ukradli kytary a požádali mě, jestli by je mohli schovat u mě v garáži. Tak jsem si začal s těmi kradenými kytarami hrát, dokud se pro ně ti týpci nevrátili. Naučil jsem se hrát celkem rychle, a když si pro ty kytary přišli a vzali si je zpátky, koupil jsem si svou vlastní. Podivná náhoda. Když jsem začínal, měl jsem rád Stevea Jonese a zvuk Sex pistols, Ramones a punkových 77 kapel. Jakmile jsem se to však naučil, začal jsem se učit další styly, abych se zlepšil.

Jak bys popsal kytaristu, kterým jsi dnes? 

Zkušený, který se ale stále učí.

Proč je Les Paul stále tvou oblíbenou kytarou? V minulosti jsi hrál na kytary Schecter, že? Používáš je ještě občas?

Les Pauly mi prostě znějí nejlépe, mají určitý zvuk, který z jiných kytar nedostaneš. Co se týče kytar Schecter, tak ty nepoužívám už léta. Naposledy jsem je použil na desce World of Insanity, na které jsem nahrával na baskytaru Schecter. Kytaru jsem pak použil na některé vyhrávky a efekty.

Jak se v průběhu let změnila konfigurace tvého zesilovače? Jsi typ kytaristy, který musí mít určitý zesilovač, na který je zvyklý, nebo ti nedělá problém zkoušet na koncertech různé typy? 

V podstatě se u mě nic nezměnilo. Mám svůj určitý zvuk, který je zvukem Total Chaos. Nemám problém s různými modely, pokud jde však o špatný zesilovač, nebude to znít dobře. Musím se proto před koncertem vždy ujistit, že je blízký tomu, co hraju. Už se mi totiž hodněkrát stalo, že jsem hrál na různé zesilovače a zvuk, co z nich lezl, byl otřesný.

Total Chaos jsou, co se týče koncertů, velmi aktivní kapelou. Váš program je opravdu nabitý a cestujete doslova po celém světě. Je pro vás toto koncertování s přibývajícím věkem stále náročnější?

Vždycky to bylo náročné, bez ohledu na věk. Naše turné jsou příliš dlouhá a je na nich příliš mnoho koncertů za sebou, občas to může být vyčerpávající až do té míry, že po nějaké době se chceš prostě sebrat a jet domů. Abych byl upřímný, jsem blízko odchodu do koncertního důchodu. Dělám to už skoro třicet let a už prostě nechci sedět v dodávce několik měsíců v kuse a odehrát milion koncertů. Už jsem to všechno zažil! Raději bych se teď věnoval nahrávání, psaní nové hudby, práci v nahrávacím studiu, kytarovým session na deskách jiných lidí a tak podobně.

Vzpomínám si, že Miguel v nějakém rozhovoru zmínil, že vždycky, když se vrátí z turné, zavře se na chvíli doma, s nikým se nebaví a jen se dívá na televizi. Máš to tedy podobně?

Až na některé výjimky si člověk doma potřebuje odpočinout a zvyknout si na jiný program. Dobít baterky a pokusit se vrátit k normálnímu režimu. Já osobně se snažím chodit do posilovny, cvičit na kytaru, pracovat na projektech, věnovat se venkovním aktivitám a trávit svůj volný čas s přáteli.

Od hudby si ale pauzu nedáš ani po dlouhých turné. Soudě podle tvých příspěvků často navštěvuješ koncerty i jiných kapel, když máš volno. Na čem zajímavém jsi byl v poslední době? 

To záleží na situaci, rozhodně nemusím být vždy jen na koncertě. Je dobré najít nějakou rovnováhu a dobře to vyvážit, zvlášť když se tím člověk živí. Každopádně teď nedávno jsem byl na festivalu Powertrip v kalifornském Indiu, kde hráli Metallica, Guns N'Roses, Iron Maiden, Judas Priest, AC/DC nebo Tool.

Tagy Total Chaos Shawn Smash rozhovor

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Petr Adamík
V roce 1999 jsem spoluzakládal punk'n'rollovou kapelu Degradace, se kterou to táhnu dodnes. Již několik let pracuji v hudebninách Hudební Svět a před nějakým časem jsem se ke všemu rozhodl, že bych chtěl o muzice i psát (Rock…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY