Přejít k hlavnímu obsahu
Dr.Hyenik - Út, 13.04.2021 - 08:00

Ramble FX Marvel Drive: vstupenka do ligy mistrů

Tajemná zkratka MIAB vyjadřuje velmi populární specifickou disciplínu v dnešní době miniaturizace. Věční kytaroví hledači totiž stále touží po legendárním zvuku velkého lampového zesilovače v malé krabičce. Rozepsáno tedy zcela výstižně – Marshall In A Box. Jakým způsobem obstál Marvel Drive od Ramble FX?

Ale ať předbíhám. Z naznačených tužeb se každopádně vyprofiloval celý tržní segment, ve kterém se svádí nesmiřitelné diskuzní souboje o tom, který efekt v kapesním balení nejlépe napodobuje typický sound „vytaveného maršála“. Nejčastěji je tímto způsobem vzývána kultovní „plexina“ s občasnými přesahy k „osmikilu“ nebo modernějším hotrodovaným verzím. Proč se vůbec zabývat něčím zdánlivě takto obskurním je nasnadě hned z několika důvodů. Přílišná velikost, hmotnost a hlasitost originálů a v neposlední řadě samozřejmě také ekonomika, kdy pořídit si novou krabičku je výrazně levnější než kvalitní celolampový zesilovač. 

Přestože tímto způsobem dokonale do všech detailů „udělat“ lampový zvuk je zatím nemožné, tak se od roku 1994 a prvního průkopníka žánru – Carl Martin Plexitone – vyrojila spousta velmi zajímavých a dobře fungujících krabic, takže je dnes díky MIAB možné jednodušeji doplňovat zvukovou paletu, přidávat další kanály k zesilovači nebo nahrávat při snesitelné hlasitosti i pro sousedy. V různých žebříčcích a anketách o „Best MIAB“ se pravidelně objevuje již zmíněný Carl Martin, další raný pionýr Zvex Box Of Rock, přes staré známé firmy BognerFriedman nebo Wampler s celými řadami variací na dané téma až po exotické boutique kousky od Fire Custom (Brazílie) nebo PedalPalFX (Venezuela). A téměř vždy je v těchto seznamech také Marvel Drive od Ramble FX.

Upoutá hned na první pohled stylovým plexi štítkem, doplněným marshall knoby s hranatou indikační LEDkou, všechno jasné odkazy na originální zesilovač. Další viditelná výjimečnost jsou dva ovladače označene Volume I a II, respektive High Treble a Normal. Znalci už vědí, že to jasná citace „čtyřdíry“ s propojenými vstupy, tak aby šly používat paralelně dva gainy a jejich kombinací docílit požadované barvy. Tak to má i Marvel Drive a smícháním temnějšího kanálu s ostřejším lze opravdu přizpůsobit zvuk jakýmkoli podmínkám a chutím. Neviditelný detail je možnost použít 18V napájení pro větší headroom, dynamiku, hlasitost a ostřejší atack. Stejně jako speciální JFET transistory, co nejpřesněji napodobující chování lampového zesilovače, což poznáte při samotné hře. Pravidelné umístění v Top10 MIAB pedálů tak není žádná náhoda. Je to špičkový efekt z nejvyšší kategorie a patří se dodat, že vzhledem k jeho výkonům, není ani nijak extrémně drahý. Firma Ramble FX z Minnesoty ostatně nabízí jenom tři produkty, z čehož vyzařuje jednoznačná a nekompromisní orientace na co nejlepší výrobek po všech stránkách.

Shodou okolností se mi doma sešel Marvel Drive starší verze 1 a zároveň nejnovější verze 3. Na jejich přímém srovnání tak můžu výborně dokumentovat překotný progres v oblasti kytarových efektů posledních let. Někomu to sice může připadat jako nepodstatné prkotiny, ale já si všímám mnoha detailů, které přinášejí zákazníkovi vyšší přidanou hodnotu technickou i emociální. Jasným vítězem tohoto neustálého vývoje je pak totiž kytarista, protože navzdory rozumem nezvladatelné touze po zázračných artefaktech z minulosti (nic proti sběratelům) ve skutečnosti dnes dostáváme pořád lepší a vychytanější hračky. Marvel Drive V3 je toho perfektním příkladem.

Začneme už od balení. Krabička z tvrdého kartónu se sametově hladkým povrchem od samého začátku naznačuje, že nás čeká něco výjimečného. Už V1 krabička nebyla vůbec odbytá, ale tohle je opravdu jiný level, jenom potvrzený vloženým certifikátem, samolepkou a vkusně zpracovaným manuálem. Tleskám marketérovi Ramble FX, protože ve mně vyvolal pocit, že jim na mně záleží a dostávám něco speciálního. A taky že ano, po otevření na mě čekal nádherný rudý klenot. V3 je totiž možné pořídit už nejen v černé verzi, ale také červené, bílé nebo fialové. Jacky i s napájením se přesunuly na horní stranu, což je nejen podle mě nejlepší řešení, které zabírá nejméně místa v dnešních přeplněných pedalboardech. Osobně mě dnes skoro až irituje napájecí konektor umístěný po staru vpravo dole poblíž vstupu (aby se nemusely tahat delší dráty od baterie tam nejčastěji umísťované), protože to slušně komplikuje život lomeným jackům. Oblejších hran krabičky si troufám říct nevšimne už skoro nikdo, ale je to úprava méně náchylná na odštípnutí barvy nějakým nechtěným nárazem. Velmi také oceňuji malé gumové záslepky na spodní straně, protože jednak šrouby vizuálně neruší a hlavně krabička na hladkém stole neklouže (já je tak při zkoušení používám často), ale zároveň neznemožňuje použití suchého zipu do pedalboardu (klasické vyšší nožičky musíte buď dát pryč, nebo si vytvořit zvýšenou spodní plochu mezi nimi, já např. DIY používám hromádku karet patřičné výšky přilepenou gafou). Plasticky hranatá červená LEDka na plexi štítku žádoucím způsobem evokuje originál. Nožní přepínač je tiché relé bez hlasitého kliknutí, což je také příjemný upgrade.  

TIP: Lepící pásku (gaffu) na spodní stranu efektů používám vždy, protože suché zipy na ní nalepené jdou jednoduše a beze stopy odstranit. 

Tohle jsou však převážně emo-marketingové třešničky, které pouze prohlubují váš vztah a vnímání výrobku, ale byly by zbytečné, kdyby Marvel V3 nehrál dobře. Přitom už V1 je výborné kreslítko a V3 ho posouvá ještě na vyšší úroveň. Přidaný ovladač Presence nabrousí zvuk i bez přidávání gainu na příslušném kanálu a přepínač na 18V přidá hlasitost, zvuk se rozšíří, zkonkrétní, má větší dynamiku a charakter zkreslení, má jakoby „jemnější zrno“ a celkově se V3 jednodušeji nastavuje. Když pak použijete 18V adaptér, samozřejmě dostanete podobné benefity i u V1, ale u V3 je to znovu jednodušší a stejně samozřejmě je uvnitř vyřešeno rozpoznání konkrétního napájecího napětí, takže nehrozí žádné nebezpečí ani u V3 s 18V napáječem. Tohle je totiž liga mistrů přátelé, a rozhodně doporučuji zkusit vyloudit signifikantní KRRR-ANG, který definuje rockový zvuk od 60. let.

Bravo, Ramble FX!

 

 

Tagy Marvel Plexi Marshall amp in a box
Multikytarista na experimentální cestě k netradičním zvukovým a stylovým souvislostem za pomoci všemožných nástrojů, technik i obskurních pomůcek... Dle magazínu Whiplash také hudební úchyl, tajuplný intelektuál s vizáží přerostlého Harryho Pottera, akustický Thordendal ze Vsetín...
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY