Přejít k hlavnímu obsahu
Brodka | Foto: Marcin Kempski
Brodka | Foto: Marcin Kempski
Pavel Zelinka - Po, 31.05.2021 - 14:00

Pop polské Brodky má čím dál električtější a sociálnější vyznění

Polská zpěvačka Brodka se během let proměnila od mladičké hvězdičky televizní hudební soutěže v suverénní vývozní artikl polské nezávislé scény. Na průlomovou desku Clashes chce v letošním roce navázat novinkou Brut, která vsadila na více elektroniky a ještě angažovanější postoje v textech.

Monika Brodka má za sebou zajímavou hudební kariéru. Tu nastartovala v roce 2002 výhra v televizní soutěži Pop Idol. V šestnácti letech byla mladá zpěvačka začleněna do hudební mašinérie, jejímiž prvními výsledky byly čistě popová alba. „Už moment vítězství v televizní soutěži jsem brala jako možnost se v budoucnu více prezentovat vlastní muzikou,“ mi prozradila sama Monika před pěti lety v rozhovoru, který jsem s ní pořídil pro Radio Wave (ZDE). Tehdy byla jednou z hvězd festivalu United Islands Of Prague. Třetí deska Granda plná folklórních motivů už jasně naznačila, že tehdy 23letá zpěvačka se začíná stavět na vlastní nohy. Definitivní průlom velké osobnosti domácí polské scény pak přišel s následujícím albem Clashes, které představilo Moniku s anglicky otextovaným albem, vydaným na renomovaném zahraničním labelu Play It Again! Sam. Brodka jasně ukázala, že i z území bývalého východního bloku lze zaujmout náročné zahraniční publikum.

I když mi ve stejném rozhovoru Brodka prozradila, že by ráda s novou deskou přišla dříve než za šest let, na novou kolekci nás nechala čekat pouze o rok méně. Pravda, vyzkoušela si spolupráci s hiphopery Pro8l3m, vydala akustický živák v rámci série MTV Unplugged nebo natočila spolu s A-Gim skladbu k televiznímu seriálu Rojst. Během této práce ale shromažďovala materiál na nové album. Ze samplů lidových nástrojů nahraných Moničiným otcem se postupně rodily v londýnských Flesh And Bone Studios pod vedením producenta Oliho Baystona, který pomohl na svět i deskám Kelly Lee Owens nebo Spiritualized, syntetické základy alba, jehož ústředním tématem byly otázky rasy, genderu či společenských rolí.  Jak sama Monika prozradila, pro album často vplouvala i do mužské postavy. „Na Brut popisuji častý konflikt mezi tím, jak nás lidé chtějí vidět, a tím, jací opravdu jsme,“ odpověděla v rozhovoru pro časopis Full Moon. Zatímco na minulé desce jisté emancipační momenty byly zaobaleny do spíše osobně spirituální roviny, na letošní novince jde Brodka s kůží na trh mnohem otevřeněji.

Co na desce jako hudebníci oceníte?

Plán Brodky byl usadit se začátkem roku s producentem ve studiích a zpracovat dema, která si autorka předpřipravila. Jenže i do tohoto příběhu vstoupila kovidová zápletka, která donutila polskou autorku se vrátit po pár týdnech domů. Zde pokračovala v nahrávání v improvizovaném studiu, které si vybudovala s přáteli v jejich stodole. Tak natáčela a vše posílala do Londýna k dalším úpravám. Takto tedy na dálku vznikl materiál jedenácti eklekticky znějících skladeb, které do sebe přijaly více syntetických prvků než jakýkoliv materiál, se kterých se v poslední dekádě Brodka prezentovala. Především vstup desky se singly Come To Me nebo Game Change jsou jakousi polskou odpovědí na tvorbu Roisin Murphy nebo Little Dragon. Podíl elektroniky s přibývající stopáží slábne. Hudebně pohodová Imagination připomene kolegy z labelu Balthazar, You Think You Know Me si pak kytarovými riffy hraje až s postpunkovými odkazy. Na závěr desky pak autorka obsadila čistou baladu Sadness s lahodnými sborovými přihrávkami.

Sama autorka přiznává, že je nejen perfekcionistka, což nejlépe dokazuje perfektně dotaženými vizuály, ale i videoklipy, tak eklektička, kterou ovlivňuje i baví opravdu široká paleta muziky. Možná až moc široká, chtělo by se říci, po opakovaném poslechu Brut. Na druhou stranu, čtyřicetiminutová kolekce je vše než jen šedivý hudební výlet, kterému by slušelo více intenzivních šlehů jako je druhý singl Hey Man – jasný vrchol novinky. Každopádně po intenzivních zážitcích, které Brodka uchystala pro diváky United Islands Of Prague a následně Colours Of Ostrava v roce 2016, se moc těším na zpracování nového materiálu v koncertní podobě. Snad si Polka se svou novou družinou najde v příštím roce ve svém harmonogramu čas a zařadí do svého turné zastávky i na území České republiky.

Brodka - Brut

Brodka – Brut

PIAS, 2021, 42:16

indie pop

70 %

Tagy Recenze alb Brodka
Jsem vystudovaný učitel zeměpisu, který nikdy pořádně neučil, bývalý skautský vedoucí, který miluje město, křesťan pořádající gotické koncerty. Láska k hudbě se nejprve zhmotnila na vlnách. Ve studentském Radio Strahov jsem nejprve vysílal a posléze ho 8 let vedl (od roku 2004...
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY