Přejít k hlavnímu obsahu
Leon - Po, 06.02.2017 - 16:00

Pódiový gear švédských Meshuggah

Švédský kvintet Meshuggah je jedním z předních představitelů světové metalové scény a časopis Rolling Stone jej zařadil mezi desítku nejvýznamnějších kapel tohoto žánru. Meshuggah bodují u fanoušků i odborné kritiky originální kombinací djentu a thrash, death a prog metalu ozvláštněného jazzovými prvky a podpořeného skvělou rytmikou. Společně s nekompromisním vokálem frontmana Jense Kidmana to představuje koktejl, ve kterém se muzikantská i skladatelská erudice potkává s obrovskou porcí energie.

Začátky Meshuggah se datují rokem 1987, kdy se ve švédském Umea setkává zpěvák Jens Kidman s kytaristou Fredrikem Thordendalem a tehdy ještě kvartet doplňuje bubeník Niklas Lundgren a basista Peter Nordin. Kapela v raných letech vydává několik EP, mezitím na bubenický post přichází Tomas Haake a druhou kytaru obstarává Marten Hagström, ale průlom nastává až v roce 1995 s albem Destroy Erase Improve, točeném v Soundfront Studios v Uppsale, díky němuž se Meshuggah začínají dostávat do širšího podvědomí.

V roce 1998 následuje album Chaosphere s rychleji a přímočařeji pojatým materiálem a o tři roky později přichází CD Nothing, kde oba kytaristé už uvažovali o použití osmistrunných nástrojů Nevborn, ale od zakázkových prototypů se opět vrací k sedmistrunným podladěným Ibanezům. Dalším počinem je deska Catch Thirtythree koncipovaná jako sedmačtyřicetiminutová kompozice rozdělená do 13 sekcí a novinkou je využití elektroniky, samplů a editace zpěvové linky pomocí obálkové filtrace. V tomto období získávají i cenu Metal Hammer Golden Gods Awards za nejlepší undergroundovou kapelu.

V roce 2008 vydávají Meshuggah zatím jejich komerčně nejúspěšnější album obZen, na kterém Thordendal s Hagströmem naplno využívají nových osmistrunných kytar Ibanez postavených podle jejich specifikací, což se pozitivně odrazí také na celkovém soundu kapely. Mimochodem, zvuk "osmičkových" Ibanezů můžete slyšet i na reedici původního disku Nothing (2006), kde byly všechny kytarové party přetočeny s těmito modely.

V pořadí sedmá studiovka Kollos vychází u labelu Nuclear Blast ve formě CD, digipaku s bonusovým DVD, limitované edice Magic Cube a nechybí ani klasická 2 LP varianta na hnědém vinylu. Zatím posledním albem je The Violent Sleep of Reason (říjen 2016), které z důvodu zachování maximální autenticity a organičnosti natáčela kapela ve studiu živě. Novinku Meshuggah propagovali i na svém podzimním americkém turné, ke kterému se váže následující popis pódiového gearu kytaristů Fredrika Thordendala a Martena Hagströma a basisty Dicka Lövgrena.


Fredrik Thordendal

Kytary

Pomyslnou jedničku představuje Thordendalův nejnovější signovaný model osmistrunného Ibanezu Stoneman, jehož design je kombinací Gibsonu Thunderbird a Ibanezu Iceman, vyrobeného ve firemním Custom Shopu v Los Angeles. Barytonový nástroj v lesklé černé úpravě s kovovým pickguardem a průchozím krkem je vybaven trojicí pasivních humbuckerů Lundgren M8 s keramickými magnety a rozepínatelnými cívkami a pevnou uzamykatelnou kobylkou Ibanez FX Edge III-8 s dolaďovacími šrouby.

Druhý Ibanez Stoneman z roku 2015 pochází opět z Custom Shopu, má prodlouženou menzuru o délce 27 palců, kompenzované pražce True Temperament, dva humbuckery Lundgren M8, pevnou kobylku typu tune-o-matic a struník s dolaďovači. Struny DR Tight Fit .009 - .072 jsou laděny v F B Eb Ab Db Gb B Eb.

Zesilovače a efekty

Oba kytaristé používají zcela identické vybavení skládající se z bezdrátových systémů Shure ULXD1, jež jsou napojeny na permanentně zapnuté krabičkové custom preampy navržené Mikem Fortinem (Fortin Amps) a odtud vedou kabely do lampových hlav Randall Ola Englund Satan, které jsou používány výhradně na beglajt.

Společný rack je vyhrazen pro signálový splitter Radial JD7 Injector, dvojici load boxů/kabinet emulátorů Two Note Torpedo Live a tři (jeden záložní) digitální procesory Fractal Audio Axe-FX II s nahranými vlastními impulsy beden. Upravený výstupní signál míří přímo do PA systému a in-ear monitoringu. Fractaly jsou hlavním zdrojem zvuku pro sólové pasáže nebo party s čistým zvukem a fungují také jako efektové jednotky.


Marten Hagström

Kytary

V L.A. Custom Shopu vznikly také dva Hagströmovy osmistrunné nástroje, které na tomto turné používal – nejčastěji to byl Ibanez M8M s olšovým korpusem ve tvaru známé řady RG s kobylkovým humbuckerem Lundgren M8, potenciometry hlasitosti a tónové clony a pevnou zamykatelnou kobylkou FX Edge III-8.

Jako záloha sloužil druhý Ibanez M8M z roku 2014 s identickým osazením. Obě kytary jsou potaženy strunami DR Tight Fit .009 - .070. Kromě těchto speciálů vlastní Hagström s Thordendalem také modely Ibanez M8M z japonské série Prestige Signature a firma nabízí i levnější alternativu v podobě verze M80M s jasanovým tělem.

Zesilovače a efekty

Stejné vybavení jako Thordendal.

Dick Lövgren

Baskytary

Hlavním koncertním nástrojem na zimní americké šňůře byl pětistrunný Zon DLX5 s javorovým topem, a dvojicí půlených snímačů Aguilar doplněných jednoduchým ovládáním sestávajícím pouze z potenciometru hlasitosti. Baskytara ve tvaru Exploreru má ladění B F B Eb Ab a je osazena strunami DR o průměrech .040 - .0120.

Další basou inspirovanou liniemi Gibsonu Explorer je čtyřstrunný Warwick Stryker v černém laku se snímači AEC a laděním B Eb Ab Db. Tuto dvojici doplňuje "pětka" Zon Sonus s korpusem z bahenního jasanu, palisandrovým hmatníkem se 24 pražci a speciálním modelem snímačů z produkce firmy Bartolini.

Efekty

Lövgrenův brutální sound není tvořen hradbou aparátů ani složitými rackovými sestavami, ale pouze několika krabičkami uloženými na malém pedalboardu. Signál z nástroje jde do ladičky Planet Waves Tru-Strobe, odtud do basového overdrivu Aguilar Agro vycházejícího ze zkresleného kanálu zesilovače Aguilar AG 500, následuje preamp/DI box Darkglass Vintage Deluxe a poté overdrive/předzesilovač Aguilar Tone Hammer, u kterého byl použit modifikovaný obvod ze známé aktivky OBP-3.

Z Tone Hammeru osazeného masterem, gainem, aktivními třípásmovými korekcemi s parametrickými středy a přepínatelnou funkcí AGS (Adaptive Gain Shaping), měnící frekvenční charakter zvuku a strukturu zkreslení, vede přes symetrický XLR výstup kabel do mixážního pultu a následovně do kapelových in-ear odposlechů. Krabičky jsou napájeny distributorem MXR DC Brick.

Tagy gear Meshuggah
Na Frontmanovi mám na starosti zejména sekci novinek a nástrojovky známých muzikantů. Léta hraju v různých kapelách na kytaru a hru na tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY