Přejít k hlavnímu obsahu
Stačí dvě věci k tomu, abyste mohli měnit zvuk kytary - detailně vnímat samotný nástroj a nebát se měnit jeho nastavení
Stačí dvě věci k tomu, abyste mohli měnit zvuk kytary - detailně vnímat samotný nástroj a nebát se měnit jeho nastavení
Zdeněk Lev - Čt, 14.01.2021 - 08:00

Péče o kytaru #20: jak jednoduše zlepšit zvuk a sustain kytary

Zvuk kytary dokážete vylepšit zcela jednoduše pomocí několika úkonů. Buď je zvládnete sami a nebo je můžete svěřit odborníkovi v kytarovém servisu. Délka dozvuku strun, neboli sustain, se odvíjí od několika faktorů. Pokud pomineme kvalitu dřeva, laku a hardwaru, které jsou často dané procesem výroby, se zvukem nástroje můžete libovolně experimentovat pomocí drobných úprav či změnami nastavení.

Zvuk i sustain kytary je z části tedy dán již výrobou a z části ho lze měnit. Stačí k tomu dvě věci – detailně samotný nástroj vnímat a nebát se měnit jeho nastavení. Koneckonců, muzikantský život je o hledání. O hledání ideálního nástroje, zvuku, nastavení, je toho mnoho. Takže neustálé experimentování je naopak vítané.

Nultý pražec z kosti je ideální řešení pro každou kytaru

Materiál nultého a sedlového pražce a kobylkových kamenů

Menzura strun je ohraničena nultým pražcem a kobylkou. V těchto bodech se struna opírá, a může tak kmitat a rezonovat. A značný vliv na dobrý zvuk a sustain má kvalita zpracování a materiál těchto opěrných bodů. O úpravě a materiálech nultého pražce byla řeč v minulých článcích. Ale opakování jistě ničemu neuškodí.

Materiál nultého pražce, sedla či kobylkových kamenů určuje, jak se bude na nástroji přenášet vibrace strun a kvalita jejich zvuku. Přírodní kost je v tomto směru zatím nenahraditelná. Velice dobře se s ní pracuje, má dlouhou životnost a také má nespornou výhodu v tom, že je přirozeně mastná, což v drážkách nultého pražce strunám zaručuje hladké a plynulé prokluzování, které je dobré pro zvuk strun a pro stabilitu ladění. Dále existují další kvalitní materiály, jež se snaží o co nejlepší přenos vibrací.

Ovšem na kytarách se bohužel vyskytují i materiály nevalné kvality. U levnějších nástrojů se běžně můžete setkat s nultým nebo sedlovým pražcem, který je vyroben z měkkého plastu s krátkou životností – a ten špatně se opracovává, nevede dobře zvuk a struny mají silnou tendenci se tímto materiálem prořezávat, což škodí zvuku i stabilitě ladění. Z toho důvodu pro zajištění lepšího zvuku doporučuji používat kvalitní materiál na nultý i sedlový pražec.

Ke každému materiálu se dá najít mnoho kladů i záporů. Diskuse na toto téma je stále živá, což je dobře. Je přenašečem důležité informace, a sice té, že o materiálu těchto komponentů je dobré přemýšlet a testovat různé varianty. Názor si poté každý může svobodně vytvořit sám.

Kobylkové kameny je dobré při výměně strun kontrolovat zda nejsou příliš prořezané od strun. Opěrná plocha struny by měla být čistá, hladká a ne ostrá. Kameny nebo kobylka se dají v případě potřeby vyměnit za nové. Na trhu jsou kobylky různých materiálů, každý s nepatrně odlišnými vlastnostmi. Je dobré se informacemi o těchto materiálech detailněji prokousat a vybrat variantu, která by vám nevíce seděla.

Kvalitní péče o nultý pražec a kobylku je nutná pro čistotu zvuku. Pokud má struna optimálně udělanou drážku a třecí plocha je kvalitní, je dobrý i výsledný zvuk. Při každé výměně strun můžete snadno drážky a opěrné body pro struny očistit a promazat vhodnými prostředky.

Struny by se za kameny neměly dotýkat hrany kobylky, takto je vše v pořádku

Nastavení výšky struníku u kytar typu Les Paul

Zvuk kytary u typu Les Paul nebo u kytar, které mají kobylku a struník typu tune-o-matic, můžete měnit nastavením výšky struníku. Mnohdy opomíjený detail, který má svůj díl na výsledném charakteru či ostrosti zvuku.

Čím je struník více zapuštěný do těla nástroje, tím větší přítlak struny vyvíjí na kobylkové kameny. Tím je zvuk ostřejší a agresivnější. Při nastavení struníku výše je zvuk jemnější a teplejší. Důležité je nebát se nastavení měnit. Jen pozor, jeho výšku nastavujte vždy při povolených strunách. Jde to snadněji a nepoškodíte drážku pro velký plochý šroubovák.

Důležité je mít na paměti i to, že by se struna za kamenem směrem ke struníku neměla dotýkat hrany kobylky. Dotykem této hrany se narušuje sustain a přenos vibrací strun. Některé levnější kytary jsou ovšem konstruovány poměrně nešikovně a mnohdy dotyku struny o hranu kobylky nejde zcela zabránit.

Výška snímače se nastavuje pomocí šroubku po jeho stranách

Nastavení snímačů

Sustain a výsledný zvuk elektrické kytary významně ovlivňuje vzdálenost strun od snímačů. Velmi stručně řečeno, po brnknutí se struna rozkmitá a snímač se postará o výsledný zvuk. Magnety snímače a struny spolu ovšem reagují. Struny jsou magnetem přitahovány. Proto, pokud je struna ke snímači příliš blízko a brnknutím se rozkmitá, tak se ke snímači dostane chvílemi ještě blíže a jeho magnety svým přitahováním kmitání struny narušují a citelně ho zkracují. Struna nemůže přirozeně dokmitat a dozvuk struny není optimální.

K optimálnímu nastavení snímačů stačí dvě jednoduché věci. Za prvé je dobré vědět jaké konkrétní snímače na kytaře jsou. Díky tomu můžete snadno na webu výrobce zjistit jejich parametry i doporučenou vzdálenost od strun. Za druhé postačí šroubovák, kterým snadno můžete měnit výšku snímače. Je dobré zvuk kytary detailně vnímat, chvíli hrát a poté co nejrychleji nepatrně výšku snímače snížit nebo zvýšit a ihned začít hrát, ideálně stejnou věc jako předtím. Uši si zvuk mohou určitou chvíli pamatovat a výsledné rozdíly můžete porovnávat. Vhodné nastavení si můžete měrkou ověřit a zapamatovat, abyste se k němu mohli kdykoli při dalším přenastavení vrátit.

Tedy hlavní informace pro vás je ta, že pokud je snímač ke strunám příliš blízko, negativně ovlivňuje zvuk kytary a sustain. Ověřit kvalitu zvuku můžete jednoduše brnkáním na basovou strunu E. Když brnknete na dvanáctý pražec a poté na patnáctý či sedmnáctý (nebo kdekoli v tomto rozmezí), zvuk by při optimálním nastavení snímače měl být i v těchto vyšších polohách znělý, přirozený, plný detailů. Čím blíže je ale struna snímači, tím nepřirozenější má zvuk. Charakter zvuku pak připomíná kovový zvuk s rychlým koncem, což je dáno právě magnety, které strunu k sobě přitahují a zkracují její kmitání. Pokud je zvuk ve vyšších polohách právě takový, tedy hluchý, kovový a krátký, zapusťte snímač na straně basových strun hlouběji do kytary, tedy dále od strun.

U single coil snímačů je doporučená vzdálenost okolo 3 mm, spíše více. U humbuckerů můžete jít i na 2 mm. Vždy záleží na konkrétním typu snímačů. Výška snímačů se měří tak, že krajní struny zmáčknete na posledním pražci a poté můžete měrkou změřit vzdálenost těchto strun od magnetů snímače.

Čím blíže je snímač strunám, tím větší výkon má, je hlasitější, basovější. Pokud se od strun oddaluje, Ztrácí na výkonu, ovšem vyniknou všechny drobné zvukové detaily, zvuk je jemnější. U nastavení snímačů záleží především na osobních preferencích každého kytaristy. Dané parametry nastavení od výrobce snímačů jsou vždy pouze doporučené, finální nastavení je individuální pro každého z vás.

Dohmat lze nastavit pomocí speciální měrky

Výška dohmatu

Nastavení dohmatu určuje nejen pohodlnost hraní, ale také zvuk a sustain. Vzdálenost strun od vrcholků pražců se nejlépe měří nad dvanáctým pražcem, ale pravidlo to není, každý si hledá svůj ideální systém.

Pokud je dohmat strun příliš nízko, struny mají tendenci drnčet o vrcholky pražců. To je dáno kmitáním strun při brnkání. Basové struny mají rozkmit obvykle větší než tenké struny, proto na basových strunách bývá dohmat vyšší.

Při velmi nízkém dohmatu struny drnčí o pražce a tím se velmi výrazně zkracuje jejich dozvuk. Struna nekmitá přirozeně a narážením o pražce se kmitání zpomaluje a narušuje. Sustain je tedy mnohem kratší. Nevyniknou zvukové vlastnosti a detaily strun ani samotné kytary.

Nízký dohmat je sice velmi pohodlný, ovšem je třeba pokročilých hráčských dovedností, aby struny nedrnčely. Čím agresivnější hraní, tím více struny budou drnčet. Mnoho profesionálních muzikantů má na kytarách nastaven nízký dohmat a k tomu ještě používá tenké struny, ovšem také moc dobře vědí, jak hrát, aby struny nedrnčely a zněly perfektně.

Doporučuji cvičit a nebát se nepatrně vyššího dohmatu. Při pravidelném cvičení si prsty a šlachy rychle navyknou a zvuku kytary to jen prospěje. Při nabývání zkušeností si postupem času vyvinete smysl pro jemné hraní a dohmat tak můžete postupně opět snižovat. Než k tomuto bodu dospějete, buďte trpěliví, jde to, chce to jen čas.

Zde vidíte patrný rozdíl mezi novou strunou, která je čirá a zářivá a ostatními strunami, které jsou staré a korodují

Nové struny znějí mnohonásobně lépe

Zvuk a sustain kytary zásadně ovlivňuje stáří a kondice strun. Toto téma je také v muzikantském světě živě propírané, což je dobře. Někdo má raději zvuk nepatrně ohraných strun, někdo nedá dopustit na zvuk zcela nových strun, názory jsou různé. Obecně ale platí to, že čím starší struny, tím horší zvukové vlastnosti mají. To je dáno především vlastnostmi a procesem stárnutí materiálu a také intenzitou hraní.

Nové struny jsou plné detailů, mají hladký povrch, perfektně po seřízení ladí a dobře vypadají a hlavně dobře zní a dokážou z kytary dostat přesně ty vlastnosti, které jsou potřeba. A mají delší dozvuk. Staré struny mají zcela opačné vlastnosti. Neladí, mají tendenci praskat, drnčí, mají krátký sustain a vytrácí se z nich drobné i podstatné detaily.

Poznat, kdy je struna na odpis, je jednoduché. Hlavní indikátor je začínající nepřesné ladění v oktávách, kratší sustain a tmavnoucí vzhled. Pokud začnete pozorovat i jen jediný z těchto faktorů, struny vyměňte, kytara vám poděkuje.

Sustain a kvalitu zvuku tedy můžete velmi snadno vylepšovat včasnou výměnou strun, která sama o sobě zabere pouhých pár minut a přesto jí tolik muzikantů prodlužuje a odkládá dál a dál. Výměna strun má smysl, na zvuku je to opravdu znát.

Struny skrz tělo vylepšují zvuk kytary

Struny skrz tělo u telecasterů

Levnější telecastery nemívají struny vedoucí skrz tělo, ale bývají uchycené přímo na kobylce. To na kvalitních telecasterech nikdy neuvidíte. Pokud takovýto model vlastníte, zvuk a sustain můžete jednoduše znatelně vylepšit tím, že si v servisu necháte tělo kytary upravit tak, aby struny byly ukotvené skrz tělo. Vibrace od strun se budou přenášet lépe, dřevo se lépe rozezní a celkový dojem ze zvuku bude lepší. Konstrukci těla kytary tato změna nijak neublíží, takže se není čeho bát.

Mnohdy je s touto změnou nutné vyměnit kobylku, která musí mít otvory pro struny jdoucí z útrob těla. Kvalitní kobylka zajistí také lepší zvukové vlastnosti.

Kvalitní seřízení

Mnoho detailů se na zvuku a sustainu dá dohnat odborným a kvalitním seřízením celé kytary. Kytara je celek, který je celý vzájemně propojený, žádná část nefunguje samostatně, ale naopak navazuje na mnoho dalších. Proto se i změnami drobných detailů, jakými jsou nastavení dohmatu nebo snímačů, výměna strun či úprava nultého pražce, může snadno docílit zcela odlišného a kvalitnějšího zvuku.

Při předávání kytary do servisu si promluvte s technikem a řekněte mu detailně všechny své požadavky. Tím docílíte servisu přímo na míru a kytara se bude zvukově i hratelně blížit vašim ideálům.

Tagy Péče o kytaru zvuk kytary sustain
Jsem kytarový technik v Kytary.cz a mám dlouholeté zkušenosti s kompletním kytarovým servisem. Specializuji se na servis a ověřování originality vintage, sběratelských a bazarových kytar a rád předávám získané zkušenosti dál. Rukama mi prošlo tisíce nástrojů a těší mě, že m...
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY