Přejít k hlavnímu obsahu
Autentický Ventolin ve své Spajzstage | Zdroj: YouTube kanál Radia Wave
Autentický Ventolin ve své Spajzstage | Zdroj: YouTube kanál Radia Wave
Jan Hamerský - Út, 21.04.2020 - 08:00

Online koncerty 5x jinak: počátek nové podoby koncertní kultury?

Koncerty se streamují od prvního dne karantény, a za pochodu se také učíme z nich reportovat. Vyjma špuntů do uší chybí chemie mezi kapelou a „dynamickým komparzem“ v hledišti, nevyzpytatelný faktor za péáčkem, vlastně všechno, co hraje roli v běžné reportáži. Také se podíváte jen tam, kam to záběr dovolí. Přesto všechno online koncerty ještě nějakou dobu budou pro hudbu denním chlebem.

Z pohodlí obýváku jsem porovnal v tuto chvíli pět stěžejních kanálů, velkoobchodní televizi, veřejnoprávní rádio, dva kluby a narychlo zkolaudové studio. Vedle toho připravujeme také anketu nazvanou Z klubů a festivalů na internet!

Kultura žije

1. MALL.TV, #kulturazije

Pokud se zdůrazňuje, že něco žije, pravděpodobně to přinejlepším svádí lítý boj o přežití. Klíčová koncertní platforma s klinicky čistým zvukem se opírá o jistoty. Luděk Staněk je nejlepší moderátor pro nulové publikum. Maniaka, PSH, Hentai Corporation, The Atavists a WWW si všimne alternativní i velký festival. Jen „povinný“ dobročinný rozměr je podáván poněkud zmateně. Přispívá se na umělce, seniory nebo si svoji polívčičku přihřívají sponzoři?

Přehlédnu, že páteř lineupu tvoří portfolio spolupořádajícího labelu Bigg Boss. Jako nejpůsobivější mi u natočených „moderovaných generálek“ vychází zvuk WWW, který pracuje s hotovými tracky. Kytary jsou pořádně vymydlené, a úměrně tomu vysušené. Nemůžete si nevšimnout. Kameraman občas zhorší kvalitu záznamu švenkem z dob Noci s Andělem. Sterilita asi nejvíc zabolí, když se pokoušejí hrnout The Atavists, který mají od února vyměněnou půlku sestavy. Hentai Corporation dost zachraňuje Radek Škarohlíd.

Samostatnou kapitolou je klavírní recitál. Jako by zčásti naplňoval pomyslnou kvótu pro vážnou hudbu a také se moc nemá k tomu nabourávat zažité předsudky o ní, i když se to přímo nabízelo. Zrovna Ivo Kahánek si zkusil vměstnat lidské akcenty do partitur, které za Dvořáka dopisovala umělé inteligence. Jeho koncert však pohříchu působí dost odosobněně. Kamera si od něho udržuje uctivý karanténní odstup.

Update: Letní festivaly podle všeho nebudou, a proto platforma přišla aspoň s kapesní náhražkou. Jako první 16. dubna 2020 hráli do oken Zrní a trio Amadeus. Googlete Hrajeme do oken. 

2. Kultura do domu

Drží se vyhlášená sklep v Praze na Národní třídě, kde se kapela zapotí, i když zrovna pro nikoho nehraje. Zvukaře, kameramany a produkční pro Kulturou do domu splašil Brňák David J. V. Schöbl. Záznamy se nemažou. Lístky jsou k mání v síti GoOut. Drobné na přilepšenou můžete hodit do virtuálního klobouku kapele, produkci a vybrané dobročinné organizaci. Samozřejmostí jsou taktéž prolinky do kapelních eshopů. S formátem si hodně vyhráli indierockeři I Love Your Honey Bunny. Na set si přestěhovali rovnou celý obývák včetně náhodného seskupení rostlin. Cením i úvodní citaci ze Sofokla. Skvělí ale byli také ostřílení MYDY.

3. nechodven.cz

Koncerty streamuje také pražský jazzový klub U Staré paní. Reklama nechybí, ale už tolik neruší. Opět se nevybírá na hudebníky, ale seniory. Záznamy na webu visí jen omezenou dobu. Na opulentní zvuk a uhrančivý obraz se moc nehraje, tím pádem ještě víc záleží na kouzlu okamžiku a taky na tom, s čím kdo do klubu přijde. Například Už jsme doma si bohužel vybrali slabší chvilku. Bára Zmeková je za klavírem naprosto úchvatná, než si v prostoji uvědomí, co se kolem ní (ne)děje.

4. Radio Wave

Vznikají ve skromnějších materiálních podmínkách než #kulturazije, zato si můžete být celkem jistí, že jde o službu veřejnosti. Žádné pochlebování lidem, „bez kterých by to prostě nešlo.“ Starší formát Paternoster Sessions, krátké sety z výtahu, prožívá své zlaté časy. Hodnověrně napodobuje karanténní podmínky a její někdy až bolestnou intimitu. Na druhou stranu, o to výrazněji se osobnost každého muzikanta projeví. Edův syn je rapový démon k pohledání. Nádherné porozumění beze slov vládne v triu Viah. Na Bennym Cristovi je hned poznat, že hodně hraje – za ta léta má vypilovaný zpěv i flow, nad své skutečné emoce se však povznesl i obrazně.

Nový formát, Karanténa Session, nemůže a ani nemusí střídat dva, tři pohledy. Odosobněně působí jen stream nejisté Never Sol. David Doubek je ve svém přirozeném biotopu, kumbálu plném synťáků, očividně jako doma. Přinejmenším působí ještě uvolněněji než na běžném koncertě a taky nemusí řešit otravné nezbytnosti jako dobrý zvuk. S omezením si vyhrál také Aid Kid. Záběr zdobí různé malůvky výtvarnice Veroniky Zacharové. Dozvíte se to jen tak mimochodem z diskuze pod streamem. Je to škoda, protože jsou zřejmě jedni z prvních, koho v tuzemsku něco podobného napadlo.

5. Streamconcert.tv

Nahrávací studio, ze kterého lze streamovat, si vypiplával dva roky. Pandemie však přiměla Richarda Kroczeka, jinak manažera skupiny Buty, uspíšit běh událostí. Moc to poznat není. Kvalita přenosu je znamenitá, kamery částečně i kvůli prostorovému omezení nabírá pěkné polodetaily. A protože je to studio z Ostravy, humory jsou lakonické a černé jak mour a dramaturgie myslí globálně lokálně.

9. dubna vykopávali David Stypka a jeho Bandjeez, kteří jedinečným způsobem komentují autorský výběr těch nejlepších potlesků. Za druhé v pořadí, Nedivoč, oroduje Lady soul Marie Rottrová. Taky se všechno se řeší přímo. Žádné ospravedlňování se charitou ani jímavé kecy. Líbí se vám, co děláme? Bardzo fajne, tak dejte našemu štábu něco na chleba.

Jestli hledáte jasného favorita, spíš se ptejte, čí přístup je vám nejbližší. Každý se s mimořádnou situací vypořádá po svém. Někdo testuje špičkovou audiovizuální techniku, jiný možnosti nového formátu a další chce buď největší dobro pro co nejvíc lidí, nebo udržet při životě scénu v kómatu. Je to tak v pořádku. Díky tomu přestává být streamování znouzectnost, ale možná počátek nové podoby koncertní kultury.

Tagy koronavirus streaming koncert Bára Zmeková Ventolin The Atavists Ivo Kahánek Ben Christovao Viah Hentai Corporation
/*1988/ Když se v patnácti rozhodoval, co dál dělat, psaní byla jasná volba. V devatenácti si to rozmyslel. Přišlo mu, že to dějiny píšou příběhy. Pak zjistil, že to jsou vítězové a dal se k poraženým. Historii i tak vystudoval a tři roky ho živila, než od ní zběhl. Stalo se tak ...
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY