Přejít k hlavnímu obsahu
Inspirací a vzorem pro Loes bylo sólové album Tima O‘Briena Chameleon | Foto: Jan Polívka
Inspirací a vzorem pro Loes bylo sólové album Tima O‘Briena Chameleon | Foto: Jan Polívka
redakce - Čt, 25.11.2021 - 15:00

Loes van Schaijk pokřtí písničkářský debut, je lepší než skotská whisky

Hned dvě členky našeho redakčního týmu jsou spojené s koncertem naplánovaným na sobotu 27. listopadu v pražském divadle Dobeška. Holandská zpěvačka a skladatelka Loes van Schaijk, známá na evropské bluegrassové a folkové scéně z kapel jako Svaťa Kotas Band, Red Herring, Lucy & the Man nebo Waterflow, je editorkou našeho bratrského, anglicky psaného magazínu Insounder, který jsme rozjeli letos 1. září. Anna Marie Hradecká je editorkou Frontmana, obě hudebnice s kapelou Lu’s & letos vyhrály Portu. Nyní Loes pokřtí své debutové sólové album All I Ever Really Seem To Say. Předskakovat jí bude písničkářka Eva Suková alias Blondýna.

Loes pochází z Nizozemska a nyní žije v Praze. A její debutová deska působí jako Speyside whisky: ničím neředěná, s vlastní silnou chutí a lehce nasládlým „dozvukem“. „Klíčovými slovy pro produkci alba byly minimalismus a autenticita“, říká Loes. „Chtěla jsem, aby bylo malé, upřímné a osobní – což bylo těžší, než by se mohlo zdát. Je lákavé navršit na základní kostru skladby vrstvu nástrojů, naleštit ji efekty, skrýt křehkost. Naštěstí mi producent a virtuózní multiinstrumentalista Ondra Kozák pomohl držet se plánu. Kdykoli jsem váhala, zda písně v tomto pojetí nebudou příliš nahé, Ondra mi opakovaně připomínal můj původní záměr a zdroje inspirace,“ dodává.

Největší inspirací a vzorem bylo pro Loes sólové album Tima O‘Briena Chameleon, na němž zní současně nanejvýš jeden hlas a jeden nástroj a které má navíc posluchač „přímo u ucha“. Druhým inspiračním zdrojem pro ni bylo album Graceland Paula Simona s jeho rytmickou souhrou slov a nástrojů. Stylem zpěvu, který je naprosto bez diva-ismu / bez hvězdných manýrů, pak Loes inspirovala Karine Polwart.

V mnoha ze šestnácti písní na albu All I Ever Really Seem To Say se Loes představuje sama (hlas, kytara, kontrabas, bodhrán). Do některých písní si Loes přizvala Ondru Kozáka, aby do nich přidal svůj rukopis (ať už na kytaru, mandolínu, nebo housle), což bylo obrovským obohacením akustické palety barev alba. Příspěvky dalších hostujících hudebníků Radka Vaňkáta (dobro), Petra Brandejse (banjo), Jorama Peeterse (housle, píšťaly), Arthura Deightona (bouzouki) a Honzy Bartoška (housle) ještě stále zapadají do minimalistického pojetí alba, ale zároveň mu dodávají tu trochu potřebné šťávy, která udržuje album zajímavé po celých 53 minut jeho délky.

Co vše tedy Loes na albu „zdánlivě ve skutečnosti řekne“?

Folkoví a bluegrassoví nadšenci, kteří znají tvorbu Paula Bradyho, Fairport Convention, Alison Krauss nebo Druhé Trávy, ale také fanoušci Paula Simona, Tracy Chapman a Fleetwood Mac si možná všimnou, jak je jimi Loes ovlivněna a že jim někdy i výslovně vzdává hold. Její chytře zpracované, často mnohoznačné texty pracují se širokou škálou příběhů, emocí a hudebních žánrů. Písně na albu se zabývají například problematikou potratů, seberozvojem a dobře míněnými, leč nevhodnými radami, solidaritou mezi hudebníky a publikem během covidového lockdownu, ale jsou také třeba o smrti ropuchy, o volání dálek i touze po domově, nebo o Loesině sklonu nadužívat slovo „promiň“.

Převážně anglické texty, ale také holandské a české

Loes pochází z Nizozemska, nějaký čas strávila v Severní Karolíně (USA) a nyní žije v Praze. Ačkoli zpívá převážně anglicky, zařadila jednu píseň v holandštině pro ty, kteří jsou zvědaví, jak zní její mateřština – podmanivou „Kom op, meid!“, což je přetextovaná verze „Kuule, Mees!“ od Eevy Talsi z estonské skupiny Curly Strings. Poté, co ukolébavka „Reasons to Rhyme“ metaforicky zhasne světlo před spaním, se hlas Loes opět vynoří zpoza rohu s písní „Já, písnička“ (Pavlína Jíšová, Antonín Hlaváč, Pavel Lohonka), která je v českých folkových a country kruzích velmi dobře známá. „Přestože byla mnohokrát přetextována, toto je dost možná první verze s lehkým holandským přízvukem,“ přiznává s úsměvem Loes.

Loes van Schaijk | Foto: Jan Polívka

Křestní koncert s kapelou Lu’s &, českými a nizozemskými hosty a předskokankou Blondýnou

Křest sólového alba Loes se uskuteční dne 27. listopadu 2021 na koncertu v divadle Dobeška. Několik písniček zahraje Loes sólově nebo s výjimečnými hosty: Radek Vaňkát (dobro) a multiinstrumentalista Paul van Vlodrop přijede vlakem z Amsterdamu si zahrát pár písniček na banjo, mandolínu nebo kytaru. Po větší část koncertu ji pak doprovodí její kapela Lu's &, která ve svém zvuku díky pestrému žánrovému zázemí jednotlivých členů a originálnímu nástrojovému obsazení organicky propojuje folk/country i pop.

Loes kapelu založila teprve před rokem, projekt už ale i za tak krátkou dobu dokázal zaujmout posluchače i odbornou veřejnost: Lu's & jsou vítězem Porty 2021, kde kromě prvního místa získali i cenu SAI a cenu Rádia Olomouc. Jednou z odměn byla také možnost nahrání singlu či EP s Václavem Neckářem ml. ve studiu Chevaliere Heleny Rytířové.

Tagy Loes van Schaijk Lu’s &
Týmová práce.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY