Krev na kravatách jde do módy. Ctib vydává temně taneční singl Smečka
Ctib se vrací s novým singlem Smečka, který otevírá cestu k jeho třetímu sólovému albu. Skladba vznikla až v závěru nahrávání a představuje přímočarou, sarkastickou reakci na mračna stahující se nad světovou i domácí politickou scénou. Minimalistický beat, neúprosně se opakující basová linka a refrénový motiv „krev na kravatách / jde do módy / a má to tah“ vytvářejí hypnotickou směs cynismu, tísně a ironie, kterou Ctib s nadsázkou označuje za svůj „experiment na poli politického diska“. Třetí album Ctiba vyjde u Kabinet Records na jaře 2026.
V písni hostuje vokalista Vant, který je i spoluautorem textu a v úvodu skladby pronáší vlastní verše. Slyšíme tu také Andreu Tomečků, jejíž saxofonový part je velmi strohý a stručný, ale o to působivější. Animovaný klip ke skladbě připravil režisér a výtvarník Dan Nguyen.
Zatímco předchozí desku Smrad v síni tradic (2022) Ctib nahrál kompletně sám a stavěl ji na strohých beatech a divných synťácích, nová deska míří do pestřejších vod. „Je zvukově daleko bohatší a je na ní spousta hostů a hostek,“ říká Ctib. Vedle Vanta a Tomečků se na albu objevují Milan „Banán“ Trachta, Lenia ze spřízněných Lucifer Efekt, Duck, mladý ragga rastaman z Prahy, a další. Stejně jako obě předchozí desky vzniká i novinka ve studiu Ziki Records ve Zdětíně u Prostějova pod dohledem Petra „Zikiho“ Zikmunda, dlouholetého spolupracovníka Ctiba i jeho kapely Chorobopop.
Textově Ctib pokračuje ve svém osobitém spojování politických a osobních témat. „Když si texty pročítám, táhne se jimi silný pocit znepokojení, dezorientace člověka semílaného soukolím pozdního kapitalismu a nástupem všech těch fašizujících zombíků, kteří se dostávají k moci,“ říká. „Ale zároveň tam pořád někde zůstává naděje, že existuje smysluplný způsob, jak žít a nenechat se přitom semlít.“ Ctib zároveň zdůrazňuje, že na nové desce spolupracoval s lidmi, které považuje za spřízněné duše. „Právě ten pocit spřízněnosti je pro mě hrozně důležitý,“ dodává.
Ctib (vlastním jménem Daniel Stibor) má kořeny v DIY hardcorepunkové scéně Rožnova pod Radhoštěm. Patřil k partě, která organizovala koncerty v klubu Vrah, a hrál či hraje v kapelách žánrově rozpjatých od hardcoru po postpunk, dříve třeba v Telefon nebo Uštkni, dnes v Chorobopopu. K tomu ho ovlivnil i český předlistopadový folk, což se promítlo do jeho raného sólového období, kdy vystupoval s akustickou kytarou jako folkpunkový písničkář. Postupně ale přešel k elektronickému zvuku – začal si v počítači doaranžovávat bicí, basu a synťáky, a nakonec i kytaru. Výsledný styl s nadsázkou nazývá discoegopunk. V září 2021 vydal u brněnského labelu Kabinet Records debutové LP Kampak?!, v prosinci 2022 následovalo album Smrad v síni tradic.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.