Přejít k hlavnímu obsahu
Natlakovaná Kotelna | Foto: Luke photo
Natlakovaná Kotelna | Foto: Luke photo
Ricardo Delfino - Pá, 05.06.2020 - 08:45

Klubařina, to je dřina #5: Kotelna (Litomyšl)

Kluby, sály a další koncertní prostory nejsou jen budovami s pódiem. Jsou to mnohdy regionální svatostánky koncertního umění, které krom cihel a malty pojí vášeň k hudbě klubařských srdcařů. V tomto seriálu vám přiblížíme příběhy vybraných českých hudebních klubů. Těch míst, kde krev, pot a slzy nejsou jen symbolikou, ale praxí. Těch míst, kde si po koncertě rádi dáte panáka se svými fanoušky na baru. Těch míst, kde lidé rádi stojí v předním řadách a nespustí se pódia, ani když jim záda valchuje circle pit. Klubů, na které se muzikantům vyplatí zacílit.

Desetitisícové město Litomyšl, rodiště světoznámého skladatele Bedřicha Smetany, skýtá nemalý počet turistických atrakcí a kulturního vyžití. Renesanční zámek z 16. století ve svých prostorách poskytuje azyl místní obrazárně a sklepení se sochami Olbrama Zoubka a voskovým Srdcem pro Václava Havla. Pivovar s multifunkčními sály, jízdárna s občasnými výstavami nebo budova bývalého piaristického gymnázia, kde naleznete expozici Regionálního muzea. Ale co nějaký ten koncertní klub? 

Koncertní sál s barem a průmyslovým vzhledem hostil na svém betonovém pódiu Tata Bojs, Monkey Business, J.A.R., Barboru Polákovou, Wohnout, Vypsanou fiXu, Horkýže slíže, Krucipüsk, Tři sestry, Tomáše Kluse, Jiří Schmitzera, Mandrage, Chinaski a samozřejmě spousty dalších. Z alternativnějších proudů Vložte kočku, post-hudba, Floex, Never Sol, Mutanti hledaj východisko, Houpací koně nebo Bruno Ferrari. V prostorách ale proběhly i mírně řečeno neobvyklé koncerty Heleny Vondráčkové nebo Ilony Csákové. Při dotazu na zahraniční interprety zmiňuje Milan Lipavský vystoupení The Feud nebo Tribal Drift, která se mu vryla do paměti.

Vstupenku na tento historicky první koncert mohli lidé pořídit za 35,- Kč nebo výměnou za darování funkční židle pro klub.

Ještě před revolucí vzniká Art Music Club, aktivní skupina pořádající koncerty a poslechové večery, bohužel často v nevyhovujících prostorách. Koncem roku 1992 bylo na Ministerstvu vnitra zaregistrováno sdružení RC Kotelna. Cílem sdružení zůstává pořádání koncertů, hudebních festivalů, zájezdů a jednání s městem o možnosti získání prostor pro vybudování klubu. Po několika schůzkách s litomyšlskou radnicí se před nimi nakonec velká ocelová vrata otevřela. Roku 1993 získává prostor bývalé kotelny své nové poslání. Přechodem na topení plynem pozbyla kotelna na tuhá paliva svou funkci vyhřívání domovů občanů přilehlého sídliště. Zachování industriálního vzhledu prostor koncertního sálu a baru dodává klubu originální patinu. I přes omezený rozpočet výstavby projektu se daří realizovat venkovní přístavbu se zázemím pro účinkující i personál a 19. září 1994 zahajuje éru klubu koncertem Hudba Praha v doprovodu místních legend 3045 mám tě rád Maruško a Divokej Krocan. Vstupenku na tento historicky první koncert mohli lidé pořídit za 35,- Kč nebo výměnou za darování funkční židle pro klub.

Plakát z prvního koncertu Kotelny, archiv klubu

Kotelna nebyla ovšem domovem pouze pro velká a již vyhlášená jména, ale i odrazovým můstkem pro začínající. Dlouhá léta klub pořádal kapelní soutěže, jejichž vítězové účinkovali na festivalu Red hot chilli Rockový kotel pořádaným produkcí klubu. Soutěž už aktuálně neprobíhá.
Přijde mi, že v dnešní době by se takový projekt v regionální míře nezaplnil, není moc kapel, co mají zájem o takový způsob prezentace, a za mě je to v pořádku. Nejsem si jistý, jestli má soutěžení v hudbě smysl. Líbí se mi ale projekty typu Czeching nebo Startér na rádiu Wave nebo 1Band2Play Fullmoonu. My se snažíme nadějným a pokud možno začínajícím dát dost prostoru na festivalu Bez ambicí, jehož druhý ročník letos děláme,” shrnuje Milan Lipavský, vedoucí klubu.

Industriální prostory betonové Kotelny do svých útrob pojmou komfortně 200 návštěvníků, při očekávané větší návštěvnosti se kapacita odstraněním sezení zdvojnásobuje na maximální počet 400 lidí.

CMS TV  Klub slavil 25 let se stejnou kapelou, s jakou zahajoval...

Programový obsah připravuje a skládá z 99 procent přímo klub. „Vybíráme si ve většině případů sami, občas nás osloví někdo z řekněme mainstreamové scény sám. E-maily chodí, musím říct, že občas je čeho se chytit a může vzniknout zajímavá a plodná spolupráce.”

„Měli jsme se Stroy tu čest během našeho posledního tour, na kterém nás doprovázeli The Wild Roots. Moc mě bavili lidi, co tam choděj a lidi, co to vedou se o nás královsky postarali.” Michal Skořepa (ex-Stroy)

Jako většina klubů čelila i Kotelna nařčením a stížnostem od bdělých občanů – viz obrázek níže.
„Ať se mládí vydovádí" z archivu klubu

Komu by nestačila tato lehce bizarní stížnost a lačnil by po veselých historkách z backstage, bude muset Kotelnu osobně navštívit, protože vedoucí Kotelny se mé otázce ubránil a čestně mlčí a ctí soukromí kapel. Neodpustí si ale, byť tajnůstkářskou, poznámku směrem ke generačnímu šansoniérovi a legendě EBM scény, Samir Hauserovi aka Bruno Ferrarimu. „Bruno Ferrari s Jitkou Zelenkovou byl dekadentní bizár se vším všudy, a to nejen během koncertu, ale včetně dění před i po.”

Sám Bruno byl o trochu více sdílnější, peprnější a jak je jeho dobrým zvykem, přisadil svůj nezaměnitelný humor...

„Klub Kotelna v Litomyšli mě bavil. Velmi příjemnej interiér, milá obsluha, člověk, kterej to tam vede se o mě skvěle postaral, v jednu chvíli mi dokonce nabízel svoji manželku na orální sex, ale odmítnul jsem. Ne, že by nevypadala dobře, ale její pusa by zasloužila zásah dentisty  to je snad jediná maličkost, kterou bych trochu vytknul. Jinak perfektní. Skvělá velká šatna, možná větší než samotnej sál. Rád se tam někdy vrátím."  

Tata Bojs na festivalu Bez Ambicí pořádaném vedením klubu, photo: Luke photo

Live promo video je jedním z podkladů pro představení hudební skupiny promotérům, agentům a dalším hudebním profesionálům, kteří pro případnou spolupráci potřebují mít představu jak pracujete s publikem, jak předáváte na živo energii fanouškům a také samozřejmě jak jsou hudebníci sehraní a jaká je jejich hráčská úroveň naživo. Tímto tématem se v minulém týdnu zabývali hudební profesionálové jako Přemysl Štěpánek, Barbora Šubrtová a Dušan Svíba na workshopu proexportní hudební kanceláře SoundCzech. Záznam naleznete zde.

Závěrečnou radou motivuje Milan Lipavský začínající kapely, aby se nebáli oslovit pořadatele. „Je to hodně subjektivní, ale za mě doporučuji dostatek přesvědčivého materiálu, skromnost, charisma…a trpělivost! Každý asi nemá možnost mít připravenou kvalitní nahrávku, je to takovej bonus, ale dneska se dá zajímavě natočit kousek živáku jen na iPhone a může to zaujmout. Ale nemá smysl cpát se za každou cenu někam jen pro vidinu hraní.”  

Monkey Bussiness ve vyprodané Kotelně, fotoarchiv klubu

A nakonec apel na vás: Máte s nějakým klubem sami jako muzikanti tak dobré zkušenosti, že byste ho do této naší „síně slávy“ chtěli doporučit? Nebo naopak zkušenosti tak špatné, že by se mu každý hudebník měl obloukem vyhnout? I na ty si posvítíme. Pište na redakce@frontman.cz.

Technické zázemí Kotelny

Ozvučení: PA System: 2 x Proel EDGE 212 (2x12“ + coax driver 2“), 4 x Bass 2x15“ bassreflex, 1 x Gisen FP 10000, 4 x Crown CE 4000, 1 x DSP JBL 260; Monitor System: 6 x Proel Edge 15 CXP (coax 15“ + 2“) 3 x Yamaha P 7000 S; Mix: Yamaha LS9, Multikabel 32 in / 16 out

Osvětlení: console: JB LICON 1X, dimmers: 3x DE Digital Dimmer PDU 1 – 8 x 1kW, 6 x Robe Scan 575XT, 8 x LED PAR RGBW China, 38 x PAR56 (některé s filtry RGB), 2 x Eurolite KLS, 6 x Robe Scan 575XT, 8 x BeamZ LED PAR RGBW

Tagy Klubařina, to je dřina Kotelna Litomyšl
Zpívám v kapele Crossroad Bros, zabývám se ale taky band managementem (The Wild Roots), bookingem (Wild Delfino Booking), festivalovou dramaturgií, produkcí a fundraisingem. Kromě organizace komunitního Top RoofTop festivalu v Karlových Varech dělám produkci pro Prague Pride a pá...
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY