Přejít k hlavnímu obsahu
HRTL používá svůj modulární systém. Den si ale nedokáže představit bez monitorů Genelec M030, které ho provádí krystalicky přesnou hudební krajinou.  | Foto: Jan Kuča
HRTL používá svůj modulární systém. Den si ale nedokáže představit bez monitorů Genelec M030, které ho provádí krystalicky přesnou hudební krajinou. | Foto: Jan Kuča
Vojtěch Tkáč - St, 19.01.2022 - 15:00

Jaké jsou nejoblíbenější syntezátory a pluginy tuzemských producentů?

Roland Juno 60, Elektron Digitone nebo Moog Sub 37. I to patří mezi oblíbené kousky techniky českých a slovenských producentek i producentů. Více než dvaceti z nich jsme se zeptali, na jaký syntezátor nebo plugin nedají dopustit a rádi se k němu při tvorbě vracejí. Mezi odpovídajícími nechybí čerstvé objevy experimentální elektroniky, hudebními cenami ověnčení umělci ani obsedantní zvukoví nerdi.

Oliver Torr

Suite pluginů, ke kterým se už pár let vracím, jsou SoundMagic Spectral od Michaela Norrise. Jsou zadarmo a znějí skvěle. Mají navíc hodně jednoduchý interface. Co se týče spektrálního processingu, jsou tyhle pluginy must-have. Nedávno jsem začal dost používat nový DAW, který se jmenuje Blockhead.

Never Sol

Možná se budu opakovat, ale mým nejoblíbenějším a pro mě nejzásadnějším nástrojem je už posledních sedm let Prophet 08. I po té době na něj jsem schopna tvořit stále nové zvuky, které mě baví. Doteď se mi neomrzela ani barva ani jeho charakter. Pořád mě inspiruje, a to je podle mě u nástroje nejzásadnější.

FVLCRVM

Myslím, že to bude plugin Xfer Serum. Je to relatívne jednoduchý synth plugin na dnešné pomery, ale stále veľmi relevantný zvukom a ovládaním. UI je spravené výborne, takže dosť jednoducho sa dá naučiť a pochopiť. Vždy, keď sa zacyklím v hľadaní nových zvukov a neviem, čo ďalej, vrátim sa k nemu, lebo v ňom viem vytočiť presne to, čo mám na myslí.

Floex

Teď si dost hraji s Digitonem, je to sice digitální synth, ale hodně inspirativní. Má nesmírně rozmanitý potenciál. Je hodně organický, intuitivní a hodně mě baví v možnostech zacílení modulací a dalších proměnlivých aspektů zvuku. Taky se dobře pojí s dalšími efekty. Totální revoluci ve studiu učinila krabička McDsp APB-8. Je to osmistopý analogový kompresor a summing mixer, který se ale dá plně ovládat a automatizovat skrze softwarové rozhraní. Takže odpadá nekonečné řešení, jak uložit u HW nastavení. Především má ale zvuk, jehož ekvivalent jsem v softwaru opravdu zatím nenašel.

Ursula Sereghy

Za mě je to Omnisphere od Spectrasonic. Dává mi nejvíc možností, jak manipulovat a kombinovat oscilatory a samply. Navíc nabízí nekonečné možnosti automatizací.

dné

Momentálně jsou to syntezátory Korg Polysix a Oberheim Matrix-1000. Oba z osmdesátých let. Mají v základu hrozně pěkný zvuk, ke kterému se nemusím komplikovaně dostávat. Dokončuju teď druhé album a tyhle instantní impulzy potřebuju. Nechci trávit dny socháním zvuků, ani mi to moc nejde, soustředím se spíš na akordy.

Toyota Vangelis

Miluju Elektron Digitone. Rychlý digitální FM synth, co žije ve flexibilním sekvenceru. Dává ti nad zvukem přemýšlet jako nad elastickou hmotou a navíc má pouhé čtyři tracky, což je neskutečně osvěžující tvůrčí rámec.

Katarzia

Niektoré moje obľúbené sú Originals Drumline a Cinematic Soft Piano od Spitfire Audio. Potom dosť používam Omisphere, rada robím cez Ableton Granulator s hlasom, ale to používa asi každý. Ešte sa rada vraciam ku gitare, keď skladám. A k nej mám rada Strymon Big Sky efekt na gitaru, čo mám, to je reverb a má veľa programov. Lepšie funguje k elektrickej, no ja ho používam na akustickú. A celkovo mám úplne najradšej Ableton DAW sám o sebe. S ich balíkmi sa dá robiť milión vecí, takže sa tam mám stále čo učiť.

HRTL

Nejvíc se mi nabízí asi můj modulární systém, se kterým hraju koncerty a nahrávám alba. Ale co opravdu využívám nejčastěji, je vlastně něco jiného. Nedokážu si představit den bez mých monitorů Genelec M030, provází mě krystalicky přesnou hudební krajinou, ať už si ji tvořím sám, nebo poslouchám něco od kolegů muzikantů. Jsem na ně zvyklý a na opuštěný ostrov bych si vzal právě tyhle šampióny.

Aid Kid

Lexicon MPX550. Digitální multiefekt, ne dost starý, aby byl vintage, ne dost nový, aby konkuroval moderním pluginům. I ve své době byl spíš dostupným low-end produktem a dnes ho z druhé roky pořídíte asi za pět tisíc. Já jsem ho dostal jako honorář za mix od kamaráda a začal jsem ho používat spíš ze zvědavosti. Nyní je to skoro nejpoužívanější kousek z mého outboardu. Oproti algoritmickým pluginům má hloubku, dobře se spojuje s původním signálem, nejlépe hraje v krátkých dozvucích pod 500 ms a v extrémech nad 15 s. Navíc se mi několikrát osvědčilo mít reverb rovnou nahraný, a pak s ním dál kreativně pracovat. Myslím, že hardwarové reverby mají stále svoje místo i v moderních studiích.

Zagami Jericho

Můj úplně nejoblíbenější synťák je Omnisphere 1 a 2, se kterým pracuji od úplného začátku. Nerada trávím moc času tvorbou zvuků jako takových a Omnisphere mi se svou obrovskou knihovnou a možnostmi vždy pomohl se soustředit na ostatní části tvorby hudby, které mě baví a naplňují více.

badfocus

Nedávno jsem znovuobjevil svůj synťák, co jsem si původně pořídil jenom na živé hraní. Je to Argon 8 od Modal Electronics. Teď nemám žádné koncerty, tak Argon zaujal hlavní místo na mém stole ve studiu. Dokáže nabídnout neuvěřitelnou paletu zvuků, ty oscilátory dokážou úplné šílenosti, ale největší zábava je zabudovaný osciloskop.

Jiří Machů (Killiekrankie, Laokoon)

Určitě je to Elektron Octratrack. Základ každého živého vystoupení i domácího jamování. Jedná se o mocný sampler, který mnoho lidi odradí svou komplexností. Ale ti, kdo zůstanou, budou bohatě odměněni.

Blame Your Genes

Zo syntetizátorov momentálne najviac pri tvorbe používam Korg Prologue, ktorý na druhé miesto odsunul Moog Sub 37. Veľmi ľahko sa ovláda a páči sa mi jeho plný zvuk. Čo sa týka pluginov, v žiadnom projekte nesmie chýbať Serato Sample a virtuálny synth Diva od u-he. Z efektov hlavne Supermassive a VintageVerb od Valhalla.

Lotus Wash

Moog DFAM. Má jednoduchou architekturu, jde z něj dostat poměrně široká paleta zvuků a snadno se integruje s dalším gearem.

Jakub Baierl (Méta Monde, BARIEL)

Bez debat nejvíc používám záznamník v iPhonu, kde si pusou natáčím vše od basových linek, až po zpěvy. A zároveň pak tyhle nápady zaznamenávám do OP-Z od teenage engineering. Tuhle firmu miluju, mám od ní asi milion věcí. Můj nejoblíbenější synth je analogový Moog Sub 37, který vyzařuje čistou energii hned, jakmile si na to člověk poprvé zahraje. Což je asi největší inspirace a touha na něj okamžitě něco složit. Proto ho beru téměř všude – na živé koncerty i DJ sety.

Ima Teva

Já nejsem moc technický fajnšmekr. Do teď jsem dělala vše v Abletonu, takže v podstatě PC a kontrolér s klaviaturou, což mi zatím stačilo při domácí práci. Při nahrávání desky ve studiu jsme hodně blbi se syntezátorem Lyra-8. Hodně svéhlavá paní.

David Novotný (Himalayan Dalai Lama)

Volím původní syntezátor Roland Juno 60. Pro mě je to Millenium Falcon mezi svými druhy. Jeho zvuk je nezaměnitelně charakteristický, živý a zároveň je velmi těžké ho zkrotit a rozumně použít, protože umí obsadit široké spektrum frekvencí. Potom musím od základu přemýšlet, v jaké aranži a pozici v dané skladbě Junou využiju. Taky je mně samozřejmě o to bližší, že s ním pracují a jako fundamentální prvek své hudby často používají skladatelé, jako jsou Nils Frahm a Ólafur Arnalds.

JAF 34

Digitech Whammy. Vždycky všechny prvotní melodie a nápady skládám na kytaru, takže k tomu, jak nějaký riff posunout dál, aby zněl netradičně, je tenhle oktáver úplně boží. Používám ho skoro v každém songu nebo demu. I když to možná někdy není poznat, tak kytara by zněla úplně jinak, kdybych ji neprohnal touhle legendární krabičkou.

Štěpán Kopečný (Lowmoe)

Space Echo Pedal. Dodává zvukům hřejivost a éteričnost. Vlastním ho třetím rokem a zatím nechyběl v žádné verzi live setupu.

Elýščítat

Z fyzického gearu milujem asi najviac svoje MPD 32. Pady sú proste láska! Človek quantizáciou nikdy nedosiahne taký swing, ako dosiahne, keď to naťuká ručne. Nedávno som si taktiež zadovážil klávesy Arturia KeyLab 61 a musím uznať, že mi to otvorilo úplne nové, nečakané možnosti. Je to iné a určite lepšie, ako trápenie sa na mojom pôvodnom APC KEY 25, alebo nebodaj na klávesnici od kompu. Hoc aj to má svoje čaro! Je to skvelé, keď chcem produkovať bez časových strát a chcem daný nápad pohotovo zaznamenať. Tým sa dostávam rovno aj k VST'S. K Arturii som mimo iné dostal aj klasický Analog Lab, ktorý je svojou širokouhlou škálou presetov jednoducho úžasný! Skrz rôzne synths, až po klasické piano. Človek si tam nájde presne to, čo potrebuje. Ak mám byť úprimný, je tam toho toľko, že zatiaľ som to všetko ešte ani poriadne nepreskúmal. Taktiež už zopár rokov milujem Trash by iZotope, ktorý ani z ďaleka nie je tak trash, ako by názov mohol napovedať. Čo sa týka sound-designu, milujem Portal by Output, to je proste must have. A čo sa týka masteringu, veľmi nápomocný vie byť aj Gullfoss by Soundtheory alebo Scheps Parallel Particles by Waves.

Kewu

Vzhledem k tomu, že se produkci věnuju krátce, je můj nejoblíběnšjí plugin Pigments od Arturia. Je intuitivní, hezký a má strašně crisp zvuk. Přitom z něj můžu vytáhnout skoro naprosto cokoliv.

Haru

Nejvíc mě inspiruje Moog DFAM. Pokaždé, když ho zapnu, dokážu se úplně ztratit v čase. Ačkoliv nemusí ve všem, co dělám, zaznít, tak umí odstartovat hromadu nápadů. Nabízí nenahraditelný zvuk a jedinečný přístup k hraní.

 

Tagy Oblíbený gear Syntezátory HRTL Floex Aid Kid Never Sol Dné FVLCRVM Oliver Torr Ursula Sereghy Toyota Vangelis Katarzia Zagami Jericho badfocus Blame your Genes Lotus Wash Ima Teva Jakub Baierl Himalayan Dalai Lama Lowmoe Kewu Haru

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Vojtěch Tkáč | Foto: Pavla Hartmanová
Jsem moderátor a DJ Radia 1. Společně se Zdeňkem Lichnovským v rámci něj od května 2019 připravujeme i hudebně obsedantní magazín…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY