
Gear Tour: Adrian Smith, kytarista Iron Maiden (2025)
Do pražského koncertu, který v rámci letošní šňůry Run For Your Lives World Tour odehrají heavy metaloví titáni Iron Maiden poslední květnový den na letišti v Letňanech, zbývá už jen několik dnů. Fanoušky kapely z řad kytaristů by tak mohlo zajímat, s jakým pódiovým arzenálem by Prahu mohl navštívit Adrian Smith, jenž společně s Davem Murrayem a Janickem Gersem tvoří úderné a skvěle sehrané kytarové trio, na němž pionýři hudebního hnutí NWOBHM (New Wave Of British Heavy Metal) staví už několik desetiletí. Na přiloženém videu představuje Adrianův současný gear jeho dlouholetý technik Sean Brady.
Kytary
Základem je samozřejmě kolekce signovaných superstratů Jackson Adrian Smith San Dimas USA s javorovými hmatníky, vibratem Floyd Rose Original, dvojicí single coilů Samarium Cobalt Noiseless Strat a kobylkovým humbuckerem Seymour Duncan JB TB-4 nebo DiMarzio Super Distortion DP100.
Jacksonům sekundují Gibsony Les Paul Classic (skladba Time Machine), Flying V v krémové barvě nebo černý Les Paul Custom. Připraveny jsou elektroakustiky PRS SE (pravděpodobně modely Angelus A50E nebo A60E v provedení Natural) uchycené ve stojanu, aby Smith při hře akustických partů nemusel sundávat svou hlavní kytaru. Tyto nástroje byly použity i ve studiu při nahrávání skladby The Writing on the Wall z alba Senjutsu z roku 2021.
Zesilovače a boxy
Smith je řadu let spojován především se zesilovači Marshall, což potvrzují dvě čtyřkanálové stowattové hlavy Marshall JVM410H, z nichž jedna dostala zajímavou modifikaci v podobě přídavného odstínění eliminujícího příjem různých interferencí vznikajících přítomností celé řady bezdrátových zařízení. Signál ze zesilovačů míří do dvou blíže nespecifikovaných izolovaných kabinetů.
Efektový rack
Řetězec startuje čtveřicí bezdrátových receiverů Shure Axient, jejichž signál směřuje do čtyřkanálového přepínače Whirlwind 4X a odtud do dalšího selektoru Lehle, který jenž v případě nutnosti přepne cestu z bezdrátu na klasický kabel. Pro pasáže s wah pedálem slouží dva Dunlopy DCR-2SR Rack Cry Baby, v prvním šuplíku má vedle zmíněného switcheru své místo kompresor Boss CS-3, Boss NS-2 Noise Suppressor, CH-1 Super Chorus od stejné značky, dva Ibanez Tube Screamery TS808 a pedál DigiTech Crossroads Eric Clapton.
Druhá zásuvka obsahuje pedálový procesor Line 6 HX Effects (delaye, reverby atd.) zařazený do efektové smyčky aparátu, ještě jeden Ibanez Tube Screamer TS808 a další Boss Super Chorus CH-1. Efekty jsou zapojeny do true bypass smyčkovače Voodoo Lab GCX (druhý je nachystán zřejmě jako záloha), rack je napájen z distributoru Furman a jsou zde také nabíječky baterií firem Shure a Fischer Amps.
Celá sestava se ovládá pomocí dvou MIDI footswitchů Voodoo Lab Ground Control Pro, kdy jeden je společně s externím pedálem rackového wahu umístěn na pódiu a druhý má Sean Brady na svém pracovišti, protože většinu presetů také obsluhuje. Smith dává u in-ear monitoringu přednost sluchátkům vyrobeným floridskou značkou Jerry Harvey Audio. O nastavení poměrů a úrovní tohoto typu odposlechu se sice stará pódiový zvukař, ale Brady může Adrianovo nastavení upravovat i prostřednictvím speciálního pultu doplněného mikrofonem, kterým šéfa monitoringové sekce upozorňuje na jím provedené změny.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.