Přejít k hlavnímu obsahu
Costello má vybudovanou určitou hudební tvář, která se ve skladbách – byť jde ve většině o cover verze – odráží. | Foto: Wikimedia Commons
Costello má vybudovanou určitou hudební tvář, která se ve skladbách – byť jde ve většině o cover verze – odráží. | Foto: Wikimedia Commons
Petr Adamík -

Elvis Costello se vzkříšenými Rusty vzpomíná na své hudební začátky

Když se blížil k plnoletosti a ještě stále fungoval pod svým občanským jménem Declan Patrick MacManus, založil Elvis Costello v Liverpoolu s kamarádem Allanem Mayesem svou první kapelu. Dali jsi jméno Rusty, ale i přes poměrně časté koncertování se do studia nikdy nedostali. Nyní, po padesáti letech, se to Costello a Mayes rozhodli napravit.

Mayes asi před rokem navrhl Costellovi, že by Rusty mohli uspořádat pro zábavu jednorázový reunionový koncert. Costello však přispěchal s nápadem natočit konečně nějaký ten materiál. A tak vzniklo šestipísňové EP, na němž najdeme dva původní kousky a čtyři převzaté skladby, které před půl stoletím tvořily jejich repertoár.

Costello i Mayes jsou dnes už zkušení muzikanti, takže je jasné, že nahrávka zní určitě jinak, než by zněla, kdyby ji natočili v době fungování Rusty. Costello má vybudovanou určitou hudební tvář, která se ve skladbách – byť jde ve většině o cover verze – odráží. Nemalý podíl na tom určitě má jeho doprovodná kapela The Imposters, jež se k dvojici ve skladbách připojila.

Písně Surrender To The Rhythm a Don't Lose Your Grip On Love, jejichž autorem je Nick Lowe (který později s Costellem spolupracoval coby producent), se v roce 1972 objevily na albu Nervous On The Road formace Brinsley Schwarz, v níž Lowe působil.

První jmenovaná má příjemné tempo a zpěvákům to společně velmi sluší, přičemž Costello písni propůjčuje svůj charakteristický výraz. Výrazné hammondy v ní má na starosti Bob Andrews, jenž hrával právě v Brinsley Schwarz. Don't Lose Your Grip si Costello střihl před lety při speciální příležitosti naživo přímo s Lowem a z jeho projevu lze cítit, že píseň patří mezi Costellovy a Mayesovy „all-time hits“.

Z autorských skladeb je tady Warm House, v níž se Costello mimo jiné chopí mandolíny a dokonce i houslí. Zajímavější je ale druhý kousek Maureen & Sam. V ní má Mayes na starosti klidné, akustické sloky, které následně přejdou v ostřejší Costellovy pasáže.

Nejsou to hity na první dobrou, ale po opakovaných posleších si k nim posluchač najde cestu a oblíbí si je. Směs skladeb Neila Younga Everybody Knows This Is Nowhere/Dance Dance Dance je pak vkusným zakončením tohoto ani ne půlhodinového EP.

Co na desce oceníte jako muzikanti?

Elvis Costello má za sebou zatím skvělý rok. Na začátku překvapil výbornou deskou The Boy Named If a nyní se vytasil se sympatickou nahrávkou vzpomínající na jeho hudební začátky. S Mayesem tvoří přesvědčivé duo a vzájemně se doplňují. Celkovému dojmu pomáhá i organický a přirozeně živý zvuk nahrávky.

Rusty - The Resurrection of Rust

Rusty – The Resurrection of Rust

EMI, Capitol Records, 24 min.

70 %

Tagy Elvis Costello Rusty Recenze alb Allan Mayes

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Petr Adamík
V roce 1999 jsem spoluzakládal punk'n'rollovou kapelu Degradace, se kterou to táhnu dodnes. Již několik let pracuji v hudebninách Hudební Svět a před nějakým časem jsem se ke všemu rozhodl, že bych chtěl o muzice i psát (Rock…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY