Přejít k hlavnímu obsahu
Našel jsem si místo (koberec pod nohama, knihovna v zádech), kde zpěvy a akustické kytary nezní úplně špatně. | Foto: Wes Hicks (Unsplash)
Našel jsem si místo (koberec pod nohama, knihovna v zádech), kde zpěvy a akustické kytary nezní úplně špatně. | Foto: Wes Hicks (Unsplash)
Jan Sládek -

Domácí nahrávání #3: Prostorové souvislosti

Většina seriálů o domácím nahrávání perfektně řeší technickou stránku věci. Tenhle seriál taky, ale spíš okrajově. Podělím se o svoji zkušenost s budováním domácího studia. Snad vás ušetřím vlastních chyb a vyhozených peněz. A jako vždy zdůrazňuji: your mileage may vary.

Když jsme u domácího nahrávání, kladu důraz na slovo „domácí“. Vycházím z toho, že jsme ve fázi (já v ní třeba asi budu celý život a přijal jsem tomu adekvátní rozhodnutí), kdy nemáme prostor ideální na nahrávání. Velmi často je to prostor, který je designován na jinou funkci: obývák, ložnice, pracovna... Ovšem i tady platí, že kde je vůle, tam je cesta.

Čemu se vyhnout? Rezonujícím čtvercovým prostorům s holými zdmi. Tam je akustika úplně proti vám. Nicméně, pokud jinou volnu nemáte a máte jen něco jako garáž, i s tím se dá pracovat. Ale to bych doporučoval probrat osobně s někým ze studia, kdo už zkušenosti má – pomocí akustických prvků (třeba i knížky), můžete některé handicapy eliminovat, s jinými se smířit.

Abych dodržel směr seriálu, probereme si dnes tři různá prostředí na nahrávání:

1. garáž nebo akusticky podobně strašné prostředí

Prostě točím bez mikrofonu, elektrické kytary bez repráku, anebo s mikrofonem blízko repráku (ale třeba ribbon jsem vybral tak, aby nezabíral na osmičku – pokud tomu teď nerozumíte, bude díl o mikrofonech). Platí taková legrační úměra: v blbém prostoru hraje dobrý mikrofon proti vám. V garáži, kde chcete točit elektrické kytary, prostě sm57 velmi pravděpodobně porazí řádově dražší Neumann U87.

2. obývak (s gaučem a knihovnou)

Když jsem doma sám, teda pokud nechci mít v akustické kytaře řev svých potomků (na pár deskách je, ale šlo to vymíchat), je obývák ideální. Našel jsem si místo (koberec pod nohama, knihovna v zádech), kde zpěvy a akustické kytary nezní úplně špatně.

3. chata (dřevo)

Podobné podmínky jako obývák. Ale pozor, všechna tato místa trpí tím, čím by profesionální studia trpět neměla: nemáte kontrolu nad hlukem. Takže těžce vyjednané nahrávací dopoledne v obýváku zlikviduje soused s vrtačkou (protože vrtat se musí a zdi paneláků jsou v sobotu ráno nejměkčí), na chatě se mi takhle na nahrávku dostal vzdálený datel/strakapoud (celkem trefil tempo), ale třeba taky cvrček. A jde cvrček dostat z akustické kytary deeserem či restoration pluginy? To si sami zkuste.

Další tipy a úvahy ve videu:

Tagy Domácí nahrávání jak na to

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

JdG
Kytarista Tomáš Průša Bandu, Pohřební kapely a Potrubí, záskokář, učitel na kytaru, nahrávač, producent. Pracuji ve svém Létajícím studiu (…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY