Přejít k hlavnímu obsahu
Petr Hošek, legenda české punkové scény, zakladatel a frontman Plexis. | Foto: Karlos Photos
Petr Hošek, legenda české punkové scény, zakladatel a frontman Plexis. | Foto: Karlos Photos
mbx -

Baskytarová posilovna #70: Plexis – Svět jsou bary (basový tutorial)

Co potřebuje ke štěstí punkový baskytarista? Tak kromě basy samozřejmě trsátko a pořádnou dávku zášti vůči nudnému čtvercovému systému, který dusí jeho punkové srdce. Jinak se také hodí napsat nějakou melodickou, energickou a hlavně komerčně úspěšnou pecku, která vám zajistí, že nebudete muset být otrokem systému. Naopak, stanete se pánem svého osudu, protože budete brázdit svět se slavnou punkovou kapelou a zpívat o svobodě, chlastu a životních zklamáních. A proto se dneska podíváme na známou punkovou „odrhovačku“ Svět jsou bary od Plexis – respektive Pet Sematary od Ramones.

Petr Hošek začínal původně jako street rocker, ale po fiasku s Plexis, kdy hráli jako předskokani Ramones v roce 1994 v Lucerně, se rozhodl pro punkovou cestu. Našel si nové spoluhráče a nastartoval punkovou dráhu, která trvá až do dnešních dní, kdy mají Plexis na kontě sedm řadových alb.

Jak tomu často bývá, mnoho na první poslech „typicky českých“ hitů jsou vlastně coververze slavných amerických nebo anglických skladeb. Nic netuše jsem se i já domníval, že Svět jsou bary patří mezi skvosty originální české punkové tvorby. Až během pátrání na sítích jsem byl poučen, že se jedná o přetextovanou coververzi skladby Pet Sematary od Ramones.

K originálu skladby se váže zajímavá historka se Stephenem Kingem. Král kultovních horrorů je velkým fanouškem Ramones a během turné v Nové Anglii pozval kapelu na návštěvu do svého domova v Bangoru v Maine. Během návštěvy předal King baskytaristovi Dee Dee Ramonemu výtisk svého románu Pet Sematary. Basista najednou zmlknul a stáhl se do suterénu. Asi o hodinu později se ale vrátil s napsaným textem k nové skladbě Pet Sematary, která se v roce 1989 stala komerčně nejúspěšnějším singlem Ramones z alba Brain Drain. Skladba také hraje v závěrečných titulcích stejnojmenného filmu.

Tónový materiál skladby tvoří d moll aiolská stupnice (D, E, F, G, A, Bb, C) hraná na struně A.

Doporučuji hrát skladbu trsátkem, a to stylem downstrokes (všechny údery vedené shora) a vnímat osminový puls.

Samozřejmě, když zvládnete basovou linku podle tutorialu, pusťte si poté originál a užijte si hraní buď s Ramones nebo s Plexis. Preferenci již nechám na vás.

Punk není mrtvý, vy volové!

Tagy plexis petr hošek Ramones punk lekce na YouTube baskytarova posilovna

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

mbx
Marek Bero
Autor série knih Baskytarová posilovna & Bass Gym 101, baskytarista, lektor, audio-vizuální manažer, hudební PR & manipulátor spodních frekvencí ve Velké Británii & Evropě. baskytarovaposilovna.cz
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY