Přejít k hlavnímu obsahu
Madness jako vždy v top formě i po čtyřiceti letech na scéně | Foto: web umělce
Madness jako vždy v top formě i po čtyřiceti letech na scéně | Foto: web umělce
mbx - Čt, 05.11.2020 - 12:00

Baskytarová posilovna #16: Lekce ska s Madness

Pro ty z vás, kdo neznáte Madness, tak se jedná o velmi populární anglickou ska kapelu hrající už od přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, která zásadním způsobem opakovaně drtila britské hitparády svým šíleným a chytlavým hudebním mixem.

V dnešním díle Posilovny se podíváme na basovou linku z jejich asi nejznámější skladby House of Fun. Basistou kapely je Mark Bedford, přezdívaný Bedders, jehož kreativní hra je hnacím motorem skladby. Píseň pojednává o problémech dospívání. Text vypráví příběh chlapce v den jeho 16. narozenin, kdy se pokouší koupit kondomy v drogerii. Ve Velké Británii je od 16 let legální mít sexuální styk – a v textu se proto uvádí, že je mu „dnes 16 a je připravený na zábavu“. Chlapec je však prodavačem v drogerii nepochopen, protože žádá o kondomy pomocí slangových eufemismů, jako je „krabička balónků lehkých jako pírko“ nebo se ptá po „čepičkách s barevnými špičkami“. Zmatený prodavač za pultem nakonec chlapce informuje, že podnik není hračkářství, a nasměruje ho k „House of Fun“. 

   

Pojďme si představit strukturu skladby – máme zde Intro, Verse 1 (sloka), Chorus 1 (refrén), Instrumental (instrumentální pasáž), Verse 2, Chorus 2, Crazy Solo (šílené sólo na klávesy), Middle 8, Verse 3 a na závěr Chorus 3. Používáme anglická označení pro pasáže skladby, protože se tak často děje v hudební praxi. Mixují se české a anglické výrazy a je výhodné znát obojí. 

Intro má prvních šest taktů úplně stejné dva akordy D-Am jako sloka, jenom s tím rozdílem, že v sedmém taktu přecházíte do H a v osmém do A#. Ve sloce jsou tyto dva akordy (logicky uzavírající harmonické kolečko) F7 a E7. Basová linka má pulzující osminy a využívá hodně chromatických průchozích tónů. Má svojí zvláštní a přitom velmi chytlavou melodii, která skvěle koresponduje s vokální linkou. Pozor na kvalitní prstoklady, bude se vám hodit používat hojně kombinaci ukazováčku a prostředníčku pro plynulý pohyb v chromatických linkách. 

Refrénová basová linka je oproti bohatě zdobeným osminovým frázím ze sloky velmi úsporná a v podstatě sleduje akordické kolečko Em-C-Em-H7 (repetice), které moduluje o tón výše na F#m-D7-F#m-C#7 (repetice), závěr pak tvoří Em-C-H7. Poté se vracíte do slokové basové linky, která nyní hraje krátkou čtyř-taktovou instrumentální sekci. Pozor na zatlumení (staccato) čtvrťových not v refrénu! Velmi důležité pro vytvoření prostoru a pulzu ve skladbě.

Po šíleném klávesovém sólu (basová linka hraje stejný postup jako v intru skladby s H a A# na závěr kolečka), které přichází na řadu po druhém refrénu, máme novou sekci Middle 8, která má velmi progresívního ducha. Hrajete melodické fráze v unisonu s kytarou v A a poté v G lydické stupnici. Musíme uznat, že Madness mají rozhodně unikátní postupy. Dbejte na přesné frázování a rytmizaci v kontextu s ostatními nástroji. 

Závěr skladby patří refrénu, který končí tzv. fade out – postupné ztlumování skladby až do ticha. 

Nacvičte si linku podle transkripce a poté hrajte s originálem nejenom pro zábavu, ale i pro doladění detailů hry – snažte se vychytat všechny nuance basového tónu a frázování.

 

   

Tagy baskytarova posilovna baskytara transkripce madness ska
Artist, bassist, tutor, father --- http://marekbero.co.uk
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY