Přejít k hlavnímu obsahu
Chcete, abyste v kampani byli úspěšní? Taky se do toho pořádně opřete!
Chcete, abyste v kampani byli úspěšní? Taky se do toho pořádně opřete!
Jan Sládek - Pá, 27.01.2017 - 10:00

5 fatálních věcí crowdfundingové kampaně

V naší zemi to chodí tak, že kapely si samy sponzorují provoz, koncerty a všechno okolo toho. O tom až jindy. Nějaké peníze ovšem stojí už příprava CD, tedy zejména jeho natočení, křest a propagace (a propagace a ještě propagace). A ty, pokud nepatříte k horním deseti tisícům, většinou musíte někde sehnat. Přemýšleli jste už nad crowdfundingem?

S Pohřební kapelou jsme se před rokem rozhodli pro crowdfunding prostřednictvím Hithitu. Ten je ale samozřejmě jen jednou z více možností. Organizoval jsem to já, ale (jak vyplývá i z odměn) makala celá kapela. Než jsme kampaň spustili, dal jsem si dohromady pět kritických bodů. Když k nim při vlastním plánování přihlédnete, k úspěšnému dosažení cíle budete už od počátku mnohem blíž.

1. Kampaň něco stojí

Musíte mít peníze na 1) počáteční investici a odměny, 2) propagaci, 3) případné doplacení i 4) daně a poplatky. Vizuál kampaně, úvodní video, příprava odměn (a jejich zaslání), propagace na FB – to mohou být řádově stovky, spíše však "malé" tisíce. Dále – chcete vybrat sedmdesát tisíc a dopadne to tak, že vyberete šedesát pět. Mějte proto těch pět tisíc ze svého připravených, bylo by škoda o už vybrané peníze přijít. Počítejte s tím, že něco (relativně málo) si vezme server a něco i stát (bez komentáře :-)). To všechno musíte při stanovení částky zvážit.

2. Realistická částka

Kromě bodu 1 jde o úvahu související s finálním produktem a kupní sílou vašeho publika (vaši stávající fanoušci budou nejpočetnější skupinou dárců). Jako orientační může posloužit jiná srovnatelná kampaň, ale taky to, kolik již teď jsou fandové ochotní zaplatit za vstup nebo merch.

3. Odměny

Tady platí dvě základní věci. První je, že nejlepší odměna je ta, která se dá odnést v ruce. CD nebo merch prostě stále mezi lidmi vedou. Já bych řekl, že i nad daleko zajímavějšími :-). A potom, odměna = náklad => máte v to započteno v bodě jedna? Ne, tak šup!

4. Kritická doba

O tom, zda se kampaň uchytí, rozhoduje zpravidla prvních deset dní. Pokud se nedostanete aspoň na cca 25 % finální částky, lidé mají tendenci si říct, že to nedáte => nedají peníze ani oni. Ano, vaši fandové chtějí "vyhrát" stejně jako vy – dejte jim šanci. Když to nejde podle plánu A, mrkněte na bod 1 a najdete tam plán B.

5. Příprava, příprava, příprava = udělám to předem, ne v průběhu či potom

Známe to z filmu – je to marný, je to marný, je to marný. Ale kampaň je cca 6-8 týdnů na sběr peněz (ale můžete udělat i pre-kampaň), čas běží rychle, máte práci, další věci v kapele a hlavně komunikujete kampaň (voláte, sms, fb message) a určitě něco nevyjde. Všechny video-medailonky, FB posty, fotky, veřejné podpory přátel (a rodiny :-) je třeba mít předem udělané. Nebo aspoň většinu.

Tolik z mého deníčku. A nezapomeňte svým fanouškům poděkovat, byť vás podpoří třeba jen sdílením. Máte ještě jiné zkušenosti? Sem s nimi do diskuse.

Vilém, jeden z našich redaktorů, teď rozjel kampaň se StreetCulture. Dojedou na Nákladové nádraží Žižkov?

Tagy jak na to Streetculture crowdfunding
Kytarista Pohřební kapely, záskokář, učitel, nahrávač. www.letajicistudio.cz Mým hlavním koníčkem je hudba. Baví mě nejen kytara, ale vcelku cokoliv dobrého. Na kytaru hraju od 1991, v roce 1996 jsem měl první koncert. Mám za sebou několik desek a pár desítek hodin ve studi...
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY