
Yungblud & Changes: Balada o ztrátě našla nového dědice
Tributní koncert Back to the Beginning, věnovaný Ozzymu Osbourneovi a Black Sabbath, který se konal 5. července v Birminghamu, měl být poctou průkopníkům heavy metalu. Byl. Ale byl zároveň i něčím víc – zpovědí celého rockového světa o tom, kde se nachází, odkud přišel... a kam možná nemíří tak sebejistě, jak by chtěl.
Jedním z nejsilnějších momentů večera byla balada Changes v podání Yungbluda – mladíka, který by se žánrově dal zařadit úplně jinam, a přesto působil jako někdo, kdo chápe bolest, melancholii i tíhu stárnutí přesně tak, jak ji Sabbath kdysi vtiskli do not. Jeho cover, který vyšel i jako studiová nahrávka, není pouhou revizí originálu – je to syrový, emotivní portrét vlastní generace, která se také vyrovnává se ztrátami, rozpady i zmatkem světa kolem sebe. Melancholie klavíru, chvějivý vokál i decentní elektronický šum činí z jeho verze Changes možná nejautentičtější moment celého večera.
Koncert sám o sobě byl silný, místy až dojímavý. Na pódiu se sešli Tool, Anthrax, Steven Tyler, Metallica, Slayer – tedy jména, která jsou už sama o sobě legendami. Když hrají poctu Black Sabbath, připadá si posluchač jako na metalové „pouti starců“, byť technicky brilantní a autentické. Vystoupení byla poctivá, ale převažovala nostalgie nad výhledem dopředu.
A právě zde vystupuje na světlo otázka: neztrácí rock a metal svou budoucnost tím, že stále dokola slaví minulost? Výběr interpretů byl téměř výhradně „zlatá střední generace“ – kapely, které už samy brzy budou předmětem tribute večerů. Mladých hlasů bylo zoufale málo. Vedle Yungbluda zaujala snad jen kapela Gojira, jejíž rituální a mohutné vystoupení dalo večeru moderní tvář. Ale jinak? Víceméně muzeum.
To samozřejmě neubírá večeru na emocích ani významu. Ale vypovídá to mnoho o stavu žánru. O tom, že změny (Changes) jsou možné, ale nepřicházejí samy. Musí se k nim otevřít dveře. Yungblud ty dveře na chvíli otevřel. A připomněl, že i v baladě, kde Ozzy zpíval o bolestné ztrátě, může znít současný svět. Jeho Changes není jen pocta – je to důkaz, že i mladá generace může nést pochodeň. Pokud ji k tomu někdo pustí.
Co oceníte na verzi Changes od Yungbluda jako muzikanti:
Především tu vyniká cit pro dynamiku a vrstvení emocí. Yungblud nepodléhá pokušení „přezpívat“ Ozzyho – naopak, zvolil intimnější přístup, který dává skladbě nový význam. Vokál není technicky přehnaný, ale působí naprosto upřímně a syrově – a to je často těžší než ukázat rozsah.
Instrumentálně potěší minimalistická, ale velmi účinná produkce. Klavír hraje hlavní roli, jemné syntezátorové plochy vytvářejí prostor, ve kterém může skladba dýchat. Nic tu nepřebíjí, nic není navíc – všechno slouží emocím. Velmi muzikální je i práce s tichem, pauzami a dozvukem, což vytváří přirozené napětí.
Z hlediska aranže si nelze nevšimnout, že nahrávka reaguje na původní skladbu, ale zároveň ji rozšiřuje. Melodické linky jsou občas lehce posunuté, rytmika frází volnější – Yungblud se tak nesnaží o repliku, ale o vlastní interpretaci. To je přístup, který jako muzikanti oceníte: pokora vůči originálu, ale odvaha jít svou cestou.
A v neposlední řadě: výraz. To je to, co z téhle nahrávky dělá silný moment – ne technická ekvilibristika, ale schopnost vyprávět. A právě proto Changes zní jako něco víc než jen další cover. Zní jako skutečná změna.
Yungblud – Changes
90 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.