Přejít k hlavnímu obsahu
Reface DX, CS, CP a YC
Reface DX, CS, CP a YC
Roman Jež -

Yamaha Reface CS, CP a YC: malí, ale šikovní

Parafrází hlášky čertíka z pohádky by šla označit celá edice Reface, kterou japonská firma Yamaha vypustila nedávno na trh. Čtyři kousky této rodinky nasadily brouka do hlavy nejednomu klávesákovi.

Minule jsme popsali společné vlastnosti všech Reface synťáčků a podrobněji rozebrali Reface DX, který oživuje skvělou FM syntézu. Dnes se koukneme na zoubek jeho ostatním třem bratříčkům.

Reface CS

CS je slavná řada analogových subtraktivních syntetizérů firmy Yamaha ze 70. a 80. let minulého století, jejichž zvuk zdobí nejednu světovou nahrávku. Reface CS vychází z virtuální simulace těchto syntetizérů s dostatečným počtem okamžitě přístupných ovládacích prvků. Bohužel jejich kombinaci nelze ukládat do presetů, což při velkém množství parametrů lze považovat za nedostatek. I když analogové předobrazy neměly dynamiku úhozu, mohl být Reface CS o krůček dál, když už jej výrobce vybavil dynamickou klaviaturou.

Ovládací panel obsahuje prvky, kterými lze v reálném čase nastavovat a obměňovat zvuk. Uživatel se prakticky obejde bez manuálu, prvky jsou přehledně organizovány do sekcí. Pojďme si je stručně popsat:

OSC tvoří srdce nástroje produkující plný a hutný zvuk. Pomocí přepínače Type lze nastavit pilový nebo obdélníkový průběh, kruhovou a frekvenční modulaci, nebo dva oscilátory v synchro módu. Dva potenciometry Texture a Mod ovládají různé parametry. Např. u pilového průběhu rozladění dvou souběžných oscilátorů a hlasitost suboscilátoru, u obdélníkového průběhu střídu apod. Parametr, který je aktivní na potenciometru Mod, je možno modulovat signálem z LFO. Pomocí přepínače Portamento lze volit mezi polyfonním a monofonním módem s několika časy glissanda.

Na dřevních syntetizérech se glissano nesprávně označovalo jako portamento. Tato chyba se bohužel v rámci tradice dodržuje v syntetizérové terminologii dodnes.

FILTER je typu dolní propust s možností nastavení frekvence CutOff a Resonance. CutOff jde modulovat signálem z EG nebo LFO (neperiodická a periodická modulace).

EG nabízí klasickou čtveřici ovládacích prvků Attack, Decay, Sustain, Release a potenciometr umožňující posílat ADSR signál buď na hlasitost nebo do CutOff filtru.

LFO umožňuje modulaci periodickým signálem sinusového průběhu. Kromě nastavení hloubky modulace Depth (ten je říditelný i pomocí midi povelu Modulation - Controller 01) a rychlosti Speed je možno poslat signál LFO do zesilovače (tremollo), filtru (WahWah), nebo jím rozlaďovat Oscilátor (vibráto).

LOOPER umožňuje vytvářet pattern postupným přihráváním. Do něj pak lze improvizovat. jediným omezením je počet osmi hlasů syntetizéru.

EFFECT dává možnost „omastit“ zvuk echem, phaserem, chorusem, flangerem, nebo jej řádně nakopnout pomocí distortion.

PITCH BENDem lze obohatit hru glissandy v rozsahu ±oktáva. Rozsah bohužel nejde měnit, je možné obrátit polaritu vlivu PitchBendu na zvuk – po midi jsou neustále posílány standardní hodnoty.

Reface CP

Tento model se specializuje na sortu perkusních elektromechanických nástrojů, jako jsou elektrická piána a clavinety. Tomu je uzpůsoben ovládací panel připomínající panel Fenderpiána Rhodes. Nutno říci, že veškerá elektrická piána používaná prakticky ve všech žánrech od šedesátých let minulého století zvládá s bravurou včetně jemných nuancí a všechny nástroje se chovají přirozeně ve všech polohách. Zvláště sympatická je dynamika Fenderpiána i Wurlitzeru, kde se v nižších polohách projevuje charakteristický drive při hraní forte.

Ovládací panel: Přepínačem TYPE lze vybrat jeden z modelů elektrického piána. RdI a RdII volí dva typy Fenderpiána řady Rhodes (kulaté a zvonivé), Wr simuluje elektrické piáno Wurlitzer, Clv nastavuje Clavinet firmy Hohner hojně používaný pro funkové rify, Toy velice realisticky simuluje dětské piáno (hračka zvukem připomínající zvonkohru). Konečně nesmí chybět jediný zástupce vintage pián z dílny Yamahy CP80, volba CP.

Málo využitelné Toy piáno by bylo vhodné nahradit např. jiným nastavením snímačů clavinetu, celestou, vibrafonem nebo jiným použitelným nástrojem.

Veškeré další ovládací prvky patří bohaté a skvěle znějící efektové jednotce obsahující vše, čeho je třeba. Logicky členěné efekty s několika ovládacími prvky činí ovládání přehledným a operativním. U každé jednotky (kromě Drive) je led dioda, která signalizuje aktivitu efektu.

DRIVE velice podařeně simuluje lampové zkreslení, které zvuku dodává barvu a proteplený vintage charakter. Potenciometrem se nastavuje intenzita saturace.

TREMOLO/WAH je první efektový blok umožňující amplitudovou nebo spektrální modulaci, mezi nimiž lze přepínat pomocí třípolohového páčkového přepínače s nulovou polohou uprostřed. Podle volby nástroje se charakter efektu mění, přesně tak, jak se tomu dělo u originálních předloh. Např. Tremolo se u volby RdI a RdII chová jako panoramatická modulace, kdežto u Wr funguje jako klasické amplitudové tremollo. DEPTH nastavuje hloubku modulace a pomocí RATE se dá ovládat rychlost tremolla nebo resonance WahWah efektu.

CHORUS/PHASER je druhým modulačním efektem. Na rozdíl od předchozí jednotky nemá na jeho funkci vliv typ nástroje. K volbě mezi oběma módy slouží páčkový přepínač s nulovou polohou uprostřed. Potenciometr DEPTH nastavuje hloubku modulace a pomocí ovladače SPEED lze řídit rychlost modulační frekvence.

DELAY je efektovým modulem majícím za úkol simulovat echo. K dispozici jsou dva typy: Digitální echo (věrně opakující signál) a Analogové echo (simulující změnu barvy během opakování). Mezi nim lze přepínat třípolohovým přepínačem s nulovou polohou uprostřed. Potenciometr DEPTH nastavuje hlasitost delay efektu a pomocí TIME se ovládá čas opakování.

REVERB je poslední efektovou jednotkou, díky níž lze zvuk obohatit o simulaci prostoru. K nastavení intenzity reverbu je určen ovladač DEPTH.

Všechny čtyři modely Reface v akci

Reface YC

Model se specializuje na simulaci elektronických a elektromechanických varhan. Designem i názvem vychází z populární řady YC varhan od Yamahy používaných v 60. létech. Slušně zvládá i Hammondky, Voxy a Farfisy. Ani u tohoto modelu nelze kombinaci ovládacích prvků ukládat do paměti, což až tak nevadí, protože při hře na elektrické varhany hráč neustále mění kombinaci ovladačů podle invence a charakteru hry. Pojďme k parametrům.

Ovládací panel je poset tlačítky a potenciometry, v nichž je však snadné se vyznat, protože jsou přehledně řazeny a popsány.

ROTARY SPEED páčka s aretací uprostřed slouží k ovládání rychlosti leslie efektu, případně k jeho vypnutí. Aktuální stav signalizuje led dioda u příslušného popisku. Přijímá a vysílá midi data Pitch Bendu.

WAVE je poněkud zavádějící pojmenování přepínače, jímž se vybírá typ simulovaných varhan. Model varhan lze vytušit podle písmene označujícího jednotlivé typy. H – Hammond, V – Vox, F – Farfisa, A – japonské tranzistorové varhany (bohužel netuším které), Y – Yamaha YC modely. Výběr modelu má vliv na způsob funkce některých dalších efektů (např. Percussion).

FOOTAGE název naopak potěší, protože označuje sekci, v níž se nastavují tzv. stopy varhan. Termín stopa je převzat z píšťalových varhan, kde se hlasové řady označovaly délkou píšťal ve stopách. Proto je popis pod jednotlivými táhly (drawbars) uveden čísly 16', 8', 4' apod. V souladu s originálními předlohami je nejvyšší hlasitost řady při potenciometru v dolní poloze. Pomocí FOOTAGE drawbars lze operativně ovládat barvu zvuku, jak se na rockového varhaníka sluší a patří. Kdo si během hry aspoň jednou nesáhne na táhla, je absolutně out.

VIBRATO/CHORUS slouží k simulaci vibráta a scanner chorusu. Kolébkovým přepínačem lze volit mezi oběma efekty a táhlem DEPTH se nastavuje hloubka efektu. Tento efekt lze použít i u modelů, které jím v originále vybaveny nebyly.

PERCUSSION sekce umožňuje přidat na začátek tónu dynamické zdůraznění používané zejména u Hammondek. K aktivaci efektu slouží kolébkový spínač ON/OFF, pomocí další kolébky A/B se nastavuje výška tónu perkuse a délku perkusního zdůraznění můžeme řídit pomocí potenciometru LENGTH.

Výška perkuse A/B je buď 4' (o oktávu výš) nebo 2 2/3' (o oktávu a kvintu výš). Při aktivaci perkusí u modelu Hammond nahrazují tyto příslušnou hlasovou řadu. Pokud jsou zapnuty Percussion a přepínač je v poloze A, nezní hlasová řada 4', v poloze B je nefunkční řada 2 2/3'.

EFFECT sekce sdružuje dva parametry. Pomocí DIST se dá zvuk obohatit o lampové zkreslení a REVERB přidává hall.

Závěr

Čtyři nástroje řady Reface v sobě snoubí přirozeně se chovající zvuk, mobilitu a nízkou pořizovací cenu. Omezení malými klávesami lze elegantně obejít připojením masterkeyboardu.
DX – výborný reissue legendárních FM syntetizérů s vynikajícím zvukem
CS – podařená analogově znějící simulace subtraktivního syntetizéru připomínající řadu CS
CP – skvěle znějící elektromechanická piána s úžasnou „analogovou“ efektovou jednotkou
YC – slušná simulace pěti druhů elektrických varhan
Fakt, že v každém modelu je zastoupen nějaký legendární historický nástroj firmy Yamaha, svědčí o tom, že tato firma svým širokým portfoliem ovlivnila nejednu oblast hudební produkce. Reface je velmi zdařilá série, jíž Yamaha hodila rukavici svým konkurentům. Podle mého názoru bude oslyšení výzvy jen otázkou času.

klady
- skvělý poměr cena/výkon
- výborný zvuk
- skvěle znějící efekty u modelu CP
- vysoká konektivita
- možnost provozování na baterie

nedostatky
- malá klaviatura
- u CS citelně chybí možnost uložení presetů
- nemožnost nastavení rozsahu Pitch Bendu u modelu CS

Všechny čtyři modely Reface Yamaha reface CS Yamaha reface CP
Tagy Yamaha Reface

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Roman Jež
Zvukový a hudební režisér, hudebník a aranžér, programování syntetizérů romanjez64@gmail.com
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY