SoundCzech 2025 v číslech: když česká hudba dostane pas
Česká exportní kancelář SoundCzech se v posledních letech stala jedním z klíčových pilířů domácí hudební infrastruktury. Nejen že pomáhá kapelám a sólovým projektům poprvé vyjet za hranice, ale systematicky podporuje i manažery, producenty a promotéry, bez nichž by žádná zahraniční kariéra nevznikla. Také díky programům SoundCzechu dnes česká hudba zní na evropských showcase festivalech – a v zahraničí koncertují i jména, o kterých píšeme na Frontmanu, jako Bára Zmeková nebo Krang.
Z kanceláře do klubů: export, který má konkrétní dopad
SoundCzech dlouhodobě dokazuje, že hudební export není jen o vlajkách na konferencích, ale o reálné práci v terénu. Nejviditelnějším nástrojem je program OnRoad, který v uplynulém období podpořil 22 projektů – od prvních zahraničních koncertů přes turné až po rezidence a mezinárodní spolupráce. Právě tady se často láme rozdíl mezi ambicí a skutečným výjezdem: kapely a jejich týmy dostávají šanci ověřit svou hudbu v novém kontextu a navazovat kontakty, které by jinak vznikaly jen obtížně.
Typickým příkladem jsou i projekty, které dobře zná publikum Frontmanu. Bára Zmeková nebo loni třeba hardcore punkoví Krang patří mezi ty, jimž podpora SoundCzech pomohla realizovat zahraniční koncertní aktivity – tedy krok, který má přímý dopad na další vývoj kariéry.

Nejen kapely, ale celý ekosystém
Silnou stránkou SoundCzech je fakt, že se nezaměřuje výhradně na umělce. Program LinksIn podpořil 8 českých subjektů – producenty, manažery, organizace či spolky –, které tvoří neviditelnou, ale zásadní infrastrukturu hudební scény. Bez jejich profesního růstu by byla jakákoli exportní snaha krátkodechá.
Podobně důležitý je i program LinksOut, díky němuž vyrazilo 27 českých delegátů na 9 klíčových evropských showcaseových a networkingových akcí – od Reeperbahn Festivalu přes WOMEX až po Amsterdam Dance Event. Česká hudba se tak v uplynulém roce prezentovala minimálně v osmi evropských zemích, a to nejen na pódiích, ale i v zákulisí, kde se domlouvají další kroky.

Region, který začíná fungovat
Zvláštní pozornost si zaslouží i regionální a bilaterální projekty. Mise ProVisit Maďarsko a Polsko přivedly dohromady 18 vybraných profesionálů a otevřely dveře do klubů, agentur a distribučních sítí v Budapešti a Varšavě. Právě tady se ukazuje, že středoevropská spolupráce přestává být prázdným pojmem a začíná mít konkrétní kontury.
Nové formáty a dlouhodobá práce
Rok 2025 přinesl i nové impulzy – například otevření mentoringového programu, zaměřeného na dlouhodobý rozvoj kompetencí v oblasti managementu, PR, strategie nebo produkce. Vedle toho se SoundCzech podílel i na projektech s výrazným přesahem, jako byl K-Pop Connection Songwriting Camp, historicky první česko-korejská skladatelská spolupráce, jejíž výsledky byly představeny na Prague Music Weeku.

Rok v číslech a souvislostech
Celkově se v uplynulém období podařilo napříč programy a aktivitami realizovat více než 60 podpor: 22 projektů v OnRoad, 8 subjektů v LinksIn, 27 výjezdů v LinksOut, 2 regionální mise ProVisit, účasti na Music Week Poland i přítomnost českých delegátů na klíčových evropských i vybraných zámořských akcích. To vše navzdory zpožděnému rozpočtu a v situaci, kdy kontinuita není samozřejmostí.
Proč je SoundCzech důležitý
Z pohledu české hudební scény je SoundCzech důležitý hlavně tím, že nabízí stabilní, otevřený a profesionální rámec, který myslí na hudbu jako celek – od kapel přes jejich týmy až po mezinárodní vazby. A právě tahle kombinace je důvodem, proč dnes česká hudba stále častěji překračuje hranice nejen symbolicky, ale i velmi konkrétně.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.