Přejít k hlavnímu obsahu
Janek Žežula -

Richie Kotzen: příběh o gearu a otvírání nových dveří

Fenomenální kytarista a zpěvák Richie Kotzen před čtrnácti dny navštívil Prahu. V poslední době ho kromě jeho sólového projektu můžete znát i ze spolupráce s Mikem Portnoyem a Billy Sheehanem v kapele The Winery Dogs. Této příležitosti jsem využil a domluvil si s Richiem rozhovor. V následujících řádcích se dozvíte více o vybavení, které si s sebou přivezl a dalších podrobnostech o jeho hraní.

Richieho gear je veskrze jednoduchý, ale to mi nebrání v tom ho do detailu prozkoumat a kouknout se blíž na kloub jeho zvuku. Ba naopak, úplně to k tomu vybízí. Když jsem Richieho požádal, aby mi svůj gear představil, začal jako první mluvit o kytaře, kterou měl položenou vedle sebe. Richie Kotzen Telecaster. Jasanové tělo s javorovým topem (flame maple top) a javorový hmatníkem. "Kytara, na kterou hraju, je můj signovaný model Telecasteru. Původní vyšla v Japonsku v roce 1996. Má několik jedinečných specifik oproti standardnímu Telecasteru. V první řadě je to krk, který je silnější, než je u Telecasteru obvyklé. Strávili jsme hodně času hledáním tvaru, který jsem chtěl."

Krk mě zaujal a tak jsem zjišťoval, jestli měl víc důvodů proč je krk silnější, například zvuk. Šlo ale hlavně o to, aby dobře seděl do ruky. Další zajímavá věc je, že i tvar těla je trochu odlišný. Hrana pod pravou rukou je zaoblená a vršek zadní strany stejně tak. Podobně jako u Stratocasteru. "Na Tele jsme je umístili, protože na hraní je to mnohem pohodlnější." Kytara je osazená snímači Dimarzio. U krku Twang King a u kobylky Chopper T. "Chopper T je silnější snímač než standardní siglecoil snímače u telecasteru, ale není zdaleka tak silný jako normální humbuckery na jiných kytarách. Je zhruba někde uprostřed, to znamená, že stále můžeš dostat tele zvuk, když na kytaře stáhneš volume dolů." Další odlišností je, že potenciometr tónové clony nefunguje jako tónová clona, ale jako přepínač mezi sériovým a paralelním zapojením snímačů ve střední pozici. Tím dostane další zvukové možnosti. Jako poslední vychytávku, kterou zmínil, je ladička zabudovaná v potenciometru volume. Stačí přepnout mini přepínač vedle poťáku, výstup z kytary se zamutuje a za pomoci led diod může pohodlně doladit.

Dále v signálové cestě stojí dva efekty. Konkrétně Jim Dunlop Cry Baby wah, standardní verze bez zvukových modifikací a v současné době novinka Fly rig RK5 od Tech 21. To je vlastně několik efektů v jednom. Delay (včetně tap tempa a ovladače Drift, který do zvuku přidává chorus), Sans Amp (s funkcí Reverb. Tento kanál Richie používá pouze kvůli reverbu, jinak je nastavený neutrálně a zkreslení nepoužívá.) a distortion s názvem OMG, který se z největší části podepisuje na výsledném charakteru zkreslení, pomineme-li další aspekty. "Strávili jsme šest měsíců úpravou zkresleného kanálu." A nakonec Boost. Ten funguje nezávisle na distortionu a může ho tedy použít i když je vypnutý. Poslední velmi zajímavá funkce, která ale bohužel u běžné produkce nebude k mání je 9V fantomové napájení pro wah pedál. "Když použijete stereo kabel, jde v něm váš audiosignál, ale zároveň i napájení do kvákadla." To ale u kvákadla vyžaduje drobnou úpravu.


Dostáváme se k aparátu. Do Prahy si Richie přivezl Marshall JMP 1959HW, což je handwired (ručně pájená) 100W plexina, kterou měl propojenou s boxem Marshall 1960 Vintage. Master volume cca na 2. To mě zaujalo. Aparát sám o sobě měl tedy naprosto čistý zvuk a výsledné zkreslení šlo pouze z pedálu. U toho jsem se pozastavil a vyptával na podrobnosti. "Hlasitost záleží na prostoru. Díky overdrive pedálu, který používám, můžu mít zesilovač nastavený relativně potichu a stále mít dobrý a agresivní zvuk. Normálně z tohoto aparátu dostanete zkreslení, když ho dáte hodně nahlas, což dělám ve větších prostorech."

Zajímalo mě, podle čeho se rozhoduje při volbě aparátu. Kdo sleduje Richieho delší dobu, jistě ví, že používá i aparáty od Fenderu (Vibrolux, Twin…). "Mám rád dynamiku. Když hraju slabě, chci, aby to hrálo potichu. Když hraju silně, chci být zase nahlas." To mimochodem zmiňoval i v souvislosti se snímačemi, konkrétně s Chopper T. Dále v řetězci najdeme vysílačku Line 6 Relay G50.

Poslední otázka směřovala k technice hraní. Osobně velmi obdivuji jeho hru bez trsátka pravou rukou. Tak jsem se přirozeně zeptal, co ho k tomu vedlo. "Hlavní důvod, proč jsem přestal hrát s trsátkem, bylo v první řadě to, že jsem chtěl změnit něco, z toho co dělám. Rozhodl jsem se proto hrát bez trsátka. Vzpomínám si, že jsem to udělal na cestách před šesti, sedmi lety v jižní Americe. Tím se ale hodně změnilo. Přišel jsem o nějaké techniky, Alternate picking, Sweep picking… Zase mě to ale donutilo hrát více muzikálně. O několik let později jsem byl zase pomalu schopen techniky, o které jsem přišel, používat. Našel jsem si cestu, jak je zahrát prsty. Otevřelo mi to mnoho nových dveří."

Richie v Praze odehrál výborný koncert a publikum si to evidentně užívalo. Těm, kdo se těší na další, jistě udělala radost poznámka na jeho facebookovém profilu, kde zmínil, že se do Evropy chystá vrátit. V posledních třech letech u nás hrál, tak by mohl dorazit i příští rok s novým albem.

Efekty Vysílačka Playlist Marshall 1960 Vintage Richie Kotzen Telecaster
Tagy gear Richie Kotzen

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY