Přejít k hlavnímu obsahu
Práce těchto kytarářů je důkazem, že i v dnešní době se dají produkovat vysoce kvalitní kytary, o které je stále veliký a dlouhodobý zájem.
Práce těchto kytarářů je důkazem, že i v dnešní době se dají produkovat vysoce kvalitní kytary, o které je stále veliký a dlouhodobý zájem.
Zdeněk Lev -

Pod kapotou #19: vznik Fender Custom Shopu

Jsou to jedny z nejkvalitnějších kytar na trhu. Oblíbili si je kytaristé z celého světa. Jsou vyráběny s důrazem na detail a na preciznost provedení. Když je dostanete do ruky, je radost na ně hrát. Kytary z dílen Fender Custom Shopu jsou s námi už pětatřicet let a pořád mají co říct. Proč Custom Shop vznikl a proč je v dnešní době tolik důležitý?

Etapy vývoje Fenderu

Historii Fenderu můžeme obecně rozdělit na tři etapy. Jejich popis je důležitý pro pochopení smyslu a vize Custom Shopu, který nevznikl jen tak náhodou – vycházel z potřeb doby a ze stavu společnosti Fender jako takového.

Mary Kaye Custom Shop Stratocaster

Éra Leo Fendera do roku 1965 je považována za zlatý věk této značky. Kytary z této doby jsou sběratelsky nejvíce ceněné, a veškeré reissue modely, které stojí za pozornost, jsou právě kopiemi nástrojů vyrobených v tomto období. Byla to inovativní doba plná novinek, převratů a přibližování se potřebám kytaristů. A při tom všem byl zároveň kladen důraz hlavně na kvalitu.

V roce 1965 došlo k oficiálnímu převzetí Fenderu společností CBS. Během dvaceti let udělal tento korporát z Fenderu upadající značku. Důraz se kladl na jiné priority: zvýšila se produkce, zrychlil se čas výroby kytar a snížily se náklady. To vše je přesný opak vize Leo Fendera. Otázkou ovšem je, jestli se takovému vývoji vůbec dalo předejít. Možná to bylo prostě logické vyústění všech okolností. Každopádně tato změna vedení znamenala snížení kvality vyráběných kytar. Při rychlejším procesu výroby si nelze pohlídat detaily, nelze udržet výstupní kontrolu na vysoké úrovni a tak dále.

Se začínající dekádou 80. let CBS přemýšlela, jak se Fenderu zbavit. V roce 1985 se podařilo skupině bývalých zaměstnanců Fender od společnosti CBS odkoupit. Vize a proaktivita těchto lidí dle mého názoru Fender nejen dostala zpět na výsluní, ale zřejmě ho i opravdu zachránila jako plnohodnotnou značku.

Od této chvíle se změnilo téměř vše. Výstupní kontrola dostala nové a přísnější parametry, výrobní proces se zefektivnil, díky vintage sériím a reissue modelům se podařilo oživit kytary ze zlaté éry padesátých a šedesátých let. Fender opět začínal něco znamenat. Výroba se oficiálně dostala do Japonska, kde pak vznikaly dodnes nedoceněné modely.

Dále už je historie známá. Fender v současnosti vyrábí v USA nebo v Mexiku. V nabídce jsou od devadesátých let všechny myslitelné modely. V posledních letech Fender hodně experimentuje s kombinací několika modelů v jednom (série Parallel Universe), což se v několika případech opravdu povedlo.

Krk od Johna Cruze

Sériová výroba opět ve špičkové kvalitě

Výše zmíněné etapy jsou především postupným vývojem moderní sériové výroby. Ta na přelomu 70. a 80. let dovedla Fender až ke dnu kvality. Po roce 1985 po odkupu značky od CBS se začalo prakticky nanovo, celý proces byl ovšem jednodušší díky tomu, že nové vedení Fenderu vědělo, co chce a z čeho bude vycházet. Sériová výroba se logicky rozběhla do Japonska, vznikly reissue modely, vrátily se osvědčené konstrukce a vše se mohlo opět naplno rozběhnout.

Sériová a běžná produkce byla zaměřená především na kopírování několika oblíbených modelů, například Stratocaster z let 1957 a 1962. Konstrukce nástroje už nyní opět odpovídala těmto letům, zejména se přistoupilo na ukotvení krku k tělu čtyřmi vruty. Vrstvy laku nebyly tak tlusté jako v 70. letech, výstupní kontrola a kvalitativní standardy se zvýšily na profesionální úroveň. Podle originálních modelů se upravovaly detaily při výrobě a v konstrukci. To stačilo k tomu, aby byla uspokojená kvalitativní stránka a zároveň požadavek sériové výroby. To vše poté podtrhla série American Standard. Tato produkce byla cenově dostupná a kvalita byla jasně dostačující. Mise návratu na výsluní v sériové výrobě byla splněna.

Vize Fender Custom Shopu

Opačným směrem ale směřovala ještě jiná vize, která šla proti duchu kvantity a sériové výroby. Byla to vize, kdy nebude kytarista odkázán na výběr mezi již hotovými modely v obchodě. Kytarista se měl naopak stát tím, kdo si nadiktuje, jak by měla jeho kytara vypadat, z čeho bude vyrobená nebo jaké bude mít specifikace. Psal se rok 1987 a z těchto myšlenek se zrodil Fender Custom Shop.

Ve Fenderu správně odhadli jednu důležitou věc: kytaristé stále obdivovali kytary ze zlaté éry padesátých a šedesátých. Ty se ovšem stávaly stále více nedostupnými, protože jich zaprvé nebylo tolik a zadruhé, pokud je někdo vlastnil, nechtěl je prodat. Na základě toho se ve Fenderu rozhodli přiblížit se ve výrobě těmto starým modelům.

Vedení tak ovšem stálo před úkolem, jak to vlastně udělat, aby vše fungovalo i z pohledu byznysu. Jak vyrábět kytary podle standardů z minulých let, aniž by to narušilo masový běh sériové výroby a zároveň aby se pohlídala kvalita a atraktivita modelů? To byla velká výzva, která vyžadovala opravdovou dávku schopností a profesionality, protože první zákazníci byli profesionální muzikanti, kteří mají ty nejvyšší nároky.

První Custom Shopy měly znak vyražený zezadu na hlavici

Počátky Custom Shopu

Zajímavý pohled na samotný počátek Custom Shopu najdeme v článku na Guitar.com, který je zároveň i rozhovorem se samotnými zakladateli. Jsou v něm popsané dvě z mého pohledu důležité věci. Zaprvé je Custom Shop považován za pomyslný klenot Fenderu. Dle slov vedení zpočátku ani nebylo důležité, jestli bude tento projekt výdělečný nebo ne. Prostě se celému projektu dala šance a rozpočet. A zadruhé bylo důležité umět uspokojit individuální poptávku na výrobu kytar na zakázku – umět vyrobit cokoliv a hlavně kvalitně.

Vše se podařilo a z Custom Shopu se stala neuvěřitelně žádaná věc. Ze začátku si zřejmě nikdo neuměl představit, do jakých rozměrů celý projekt vyroste. Vše podtrhuje ve výše zmíněném článku výpověď Michaela Stevense, jednoho ze zakladatelů: ‚‚Jednou jsem šel do kanceláře Fender a nová dívka za stolem mě zastavila a ptala se, jestli mám s někým schůzku. Když jsem jí řekl své jméno, dostalo se mi překvapené odpovědi, že mám více telefonátů než kdokoli z kanceláře.‘‘

V dílnách Custom Shopu pracovali ti nejlepší kytaráři, kteří od začátku vytvářeli skvělé modely. První kytary byly vyrobeny pro Erica Johnsona a Erica Claptona. Poté se přidávali David Gilmour, Pete Townshend a další.

Pro zakladatele Michaela Stevense a Johna Page byl začátek Custom Shopu jako sen. Sám Stevens vzpomíná, že během roku 1989 nabírali nové zaměstnance, míval mnoho schůzek se všemi staviteli a během toho mu došlo, že se stal opravdovou součástí historie Fenderu, že sám napomáhá opět povznést tuto značku zpět tam, kam patří.

Stevens zmiňuje ještě jednu zajímavou záležitost, která se nakonec ukázala jako zásadní. V roce 1986 vyhrál se svým modelem Flying V na veletrhu ‚‚Best of show‘‘ na Dallas Guitar Show. Následně ho ohledně konceptu Custom Shopu kontaktoval Gibson, zda by Stevens nechtěl pracovat pro ně. On však dal nakonec přednost práci u Fenderu.

každý Custom Shop má svůj unikátní certifikát

Fender Custom Shop a jeho odkaz

Důvod je jednoduchý. V dnešní době jsme svědky masové sériové produkce levných kytar, jejichž kvalita je jako sinusoida. Custom Shop si razí opačnou cestu: cestu kvality a řemeslné práce s důrazem na detail. Pracuje se stejným vybavením jako kolegové-kytaráři v padesátých a šedesátých letech.

Práce těchto kytarářů je důkazem, že i v dnešní době se dají produkovat vysoce kvalitní kytary, o které je stále veliký a dlouhodobý zájem. A to, že něco takového v dnešní době funguje, je skvělé a pro mě osobně i velmi inspirativní.

Tagy Pod kapotou Fender Custom Shop Fender Stratocaster Leo Fender

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Zdeněk Lev
Jsem kytarový technik v Kytary.cz a mám dlouholeté zkušenosti s kompletním kytarovým servisem. Specializuji se na servis a ověřování originality vintage, sběratelských a bazarových kytar a rád předávám získané zkušenosti dál. Rukama mi prošlo tisíce nástrojů a těší mě, že můžu…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY