Přejít k hlavnímu obsahu
Leon -

Novinky, které byste jako kytaristé v prosinci 2021 neměli minout

Patříte k příznivcům kytary? Každé první pondělí v měsíci se v novinkách budeme věnovat rychlému přehledu nového kytarového gearu, jenž se v daném či nejbližším období objeví na trhu. Můžete se seznámit s nejnovějšími modely kytar, zesilovačů, efektů či nejrůznějších doplňků – strun, ladiček, kapodasterů atd. Technické výbavě pro baskytaristy, bubeníky, klávesisty, zpěváky, DJ a další hudební profese, včetně zvukařů, vyhradíme obdobně koncipovaný článek každé třetí pondělí v měsíci. Vybrané novinky pak detailněji představíme v pozdějších příspěvcích.

Jak jste si mohli přečíst v perexu článku, přehled kytarového gearu najdete na Frontmanu první pondělí v měsíci, ovšem vzhledem k blížícím se svátkům vám „vánoční“ novinky tentokrát představujeme s týdenním předstihem. Pro případný výběr muzikantského dárku tak budete mít určitou časovou rezervu.

Kytary

Gibson Generation Collection – finančně nejdostupnější akustické kytary značky, vyráběné v americkém Bozemanu, zastupují modely G-00, G-45, G-Writer a G-200, vybavené Player Portem, tedy druhým ozvučným otvorem, který má elipsovitý tvar a je umístěn na horní lubu těla z masivního ořechu. Systém poskytuje hráči lepší zvukovou odezvu, čemuž napomáhá i přední ozvučnice z výběrového smrku sitka.

Nástroje s lehce sníženými luby disponují krkem ze dřeva sipo s vlastnostmi blízkými mahagonu, ebenový hmatník nese 20 středně silných pražci a ořech ze směsi TUSQ. Verze G-200 a G-Writer nabízejí výřez cutaway pro pohodlnější přístup k vyšším polohám a jsou také vybaveny kvalitní elektronikou LR Baggs. Ceny startují na částce cca 1000 dolarů za variantu G-00, dostupná jsou i levoruká provedení a součástí je polstrovaný gig bag.

Fender Custom Shop Lexus LC Stratocaster – speciální model, jenž pro sběratele a skalní příznivce značky připravil kytarář Ron Thorn, Principal Master Builder Fenderova Custom Shopu, který se při stavbě tohoto Stratu nechal inspirovat luxusním kupé a kabrioletem Lexus LC 500 IS. Tomu odpovídá exkluzivní lak Structural Blue, jímž je stříkáno olšové tělo i hlavice javorového krku, v designové shodě s Lexusem byly použity také karbonové komponenty, černé inbusové šrouby a další prvky.

Z pohledu elitní divize Fenderu představuje Lexus LC první model vybavený novými single-coily Ultra Noiseless Vintage Strat, ovládanými pětipolohovým switchem, společnou hlasitostí a clonou. Hardware, sestávající z dvoupivotového vibrata a uzamykatelných strojků Schaller Deluxe, je potažen kombinací klasického a černého chromu. Cena limitované edice se pohybuje okolo 6000 dolarů.

PRS SE P20E LP – limitovaná série elektroakustiky, se níž značka Paul Reed Smith vychází vstříc především těm kytaristkám, které upřednostňují typicky dívčí odstíny. Přední ozvučná mahagonová deska je opatřena lakem v barvě Lotus Pink, pro zbytek konstrukce těla v transparentní přírodní úpravě byl zvolen laminovaný mahagon, krk má kulatější profil Wide Fat, hmatník a kobylka jsou vyrobeny z ebenu, a rosettu i hrany korpusu lemuje výložka s grafikou rybí kosti. Ozvučení obstarává snímací systém Fishman GT1.

Guild A-20 Marley – akustická kytara inspirovaná starším modelem Guild Madeira, s jehož pomocí reagge legenda Bob Marley skládala v sedmdesátých letech své hity. Dreadnought kombinuje mahagonový základ se smrkovým topem, krk z mahagonu nese hmatník ze dřeva pau ferro s plochým radiusem 16 palců, dvacítkou středně silných pražců, kostěným ořechem širokým 44.5 mm a a intarzií „Marley“.

Oficiální cena vzpomínkové signované akustiky Guild A-20 Marley byla v případě americké části trhu nastavena okolo hranice 550 dolarů. Součástí dodávky by měl být také luxusní stylový gig bag, sada exkluzivních trsátek, plakát a brožura s akordy k songu Three Little Birds.

Efekty

Carl Martin Ottawa – auto wah s inovovanými obvody řízenými optickým senzorem je pokračovatelem staršího filtračního pedálu COE (Classic Optical Envelope). Podobně jako jiné obálkové filtrace reaguje Ottawa na sílu a dynamiku úhozu pravé ruky a je vhodný pro kytaru i basu. Automatické kvákadlo disponuje tradičními potenciometry hlasitosti a tónové clony, fungující jako high cut filtr.

Na parametr Tone je částečně navázán ovladač Attack, sloužící k nastavení citlivosti náběhu filtrace v interakci se silou úderu. S oběma zmíněnými funkcemi spolupracuje i parametr Q ovlivňující šířku pracovního pásma a najdeme zde také třípolohový páčkový přepínač pro výběr režimů High Pass, Band a Low Pass. Evropská cena auto wahu Ottawa Vintage Optical Envelope se pohybuje okolo 140 eur.

Funny Little Boxes 1991 – overdrive se zvukem kytaristů kapely Pearl Jam z ikonického alba Ten, vydaného před třemi desítkami let. Tehdejší studiový gear Stonea Gossarda a Mikea McCreadyho se skládal hlavně z jednokanálových celolampových zesilovačů Marshall JCM800 a pedálů Ibanez SD-9, TS-9 nebo analogového distortionu SansAmp z produkce newyorské firmy Tech 21.

„Overdrive 1991, který poskytne vše od jiskřivě čistého boostu až po masivní saturované zkreslení, byl speciálně navržen tak, aby zachytil ducha a převládající zvuk úžasné hudby vydané v roce 1991. Zastřešujícím cílem bylo zprostředkovat kytarový sound alba Ten od Pearl Jam. Výsledkem je pedál s pevnými středy, širokým rozsahem gainu a ovládáním blízkým lampovým zesilovačům,“ uvádí výrobce, jenž do distribuce posílá už druhou reedici tohoto efektu.

Pigtronix Echolution 3 – třetí generace multi-tap delaye se stereofonními vstupy i výstupy, modulační sekcí, variabilním low pass filtrem, podporou MIDI a intuitivním ovládáním. Efekt přináší věrný zvuk klasických ech se zpožděním v rozsahu 100 ms až 5 s, volit je možno klasický režim nebo mody 3/4 či Gold. Společně s potenciemtry  Mix, Repeats, Time a Mod jsou na hlavním panelu umístěna tlačítka pro výběr čtyř presetů, funkcí Tap, Reverse, Jump, Ping Pong a modulačních parametrů Speed, Depth, Tone.

Pro pohodlné nastavení tempa slouží levý footswitch a delay zvládne pracovat v paralelním duálním modu, což umožňuje vytvářet různé rytmické struktury. Nechybí synchronizace modulační vlny s tap tempem delaye, aktivační přepínač je zapojen v bufferovaném modu a přístup k dalším funkcím zajišťuje externí spínač Universal Remote (není součástí balení). Vedle zmíněných vstupů a výstupů je krabička opatřena konektory TRS/MIDI a USB portem.

Eventide TriceraChorus – modulační pedál vracející se zvukem do osmdesátých let, kdy chorusy zažívaly boom. Efekt kombinuje obvod ve stylu BBD (čipy bucket brigade) s okruhem firemního modelu MicroPitch, funkcí Swirl, třífázovým LFO, volitelným mono/stereo vstupem a dvojicí výstupů. Pravým footswitch Swirl může navíc okořenit zvuk o psychedelicky znějící rejstříky flangeru, phaseru či Uni-vibu.

Banka pojme pětici presetů, vstupní citlivost určuje páčkový spínač Guitar/ Line Lvl a pomocí ovladače Mix jsou dostupné režimy Chorus, Vibrato a Chorable s charakterem rackových Tri-chorusů. Externí expression pedál zvládá namapování jakéhokoliv parametru, nebo lze výstup použít pro přepínač tap tempa či presetů. Levý footswitch Active funguje v momentary i latch režimu a k výběru jsou bypass mody buffered, relay, DSP+FX nebo Kill dry.  Samozřejmostí je TRS/MIDI, USB port a podpora editační aplikace Eventide Device Manager.

Zesilovače, komba, preampy, boxy apod.

Diezel VH Micro Head – kompaktní tranzistorový zesilovač z dílny Petera Diezela jde ve stopách konkurenčních značek Bogner a Friedman, jež obdobně koncipované hlavy před časem zařadily do svého portfolia. Jednokanálová preampová sekce přináší high-gainový sound s charakterem třetího kanálu slavné elektronkové předlohy Diezel VH4, kterou si oblíbila řada hráčů, včetně Matta Bellamyho z Muse nebo frontmana Metallicy Jamese Hetfielda.

Daný zkreslovací obvod, vycházející pravděpodobně z distortionu Diezel VH4 Pedal, je osazen třípásmovým ekvalizerem, gainem a integrovány jsou i parametry Presence a Deep. Koncový zesilovač s potenciometrem celkové hlasitosti poskytuje výkon 30 W, konektivitu tvoří send / return sériové efektové smyčky, dvojice kabinetových výstupů s impedancí 8 až 16 ohmů a konektor DC adapteru 24 V 2A.

Peavey Vypyr X – nová generace modelingových komb, zastoupených verzemi Vypyr X1, X2 a X3, byla sice výrobcem poprvé představena už v létě, ale na celosvětový trh se dostává až nyní. V závislosti na vybraném modelu může hráč využít výkon 20, 40 nebo 100 W RMS a reproduktor o průměru 8 (X1) či 12 palců (X2/X3). Kromě faceliftu v tradičnějším stylu se edice Vypyr X může pochlubit vylepšenou akustickou sekcí a zdokonalenou analogově-digitální hybridní technologií TransTube.

Všechny varianty disponují analogovou zkreslovací jednotkou a u zvoleného presetu lze použít řetězec až pěti efektů (X1 pouze 4 efekty). K intuitivnímu ovládání napomáhá tzv. WYSIWYG systém, kdy se při změně předvolby mění i podsvícení diodových prstenců okolo potenciometrů, takže uživatel má okamžitou vizuální kontrolu pozic jednotlivých ovladačů zesilovače. Ke sluchátkovému výstupu a konektoru Aux In přibyla u modelů X2 a X3 možnost bezdrátového Bluetooth streamingu (prozatím pouze iOS). Oficiální ceny začínají na cca 200 dolarech za nejmenší kombo X1 a končí u hranice 400 dolarů za provedení X3.

Doplňky, software atd.

Dunlop Pivot Capo – profesionální kapodastr zajišťující rovnoměrnou tenzi, přesnou intonaci a dlouhý sustain. Model disponuje patentovaným samostředicím čepem, schopným přizpůsobit se různým tvarům krku, a převodem s nízkým odporem, umožňujícím snadné a přesné nastavení tlaku vyvíjeného na struny, takže nedochází k nechtěnému nadlaďování.

Optimalizovaný gumový segment je navržen pro bezproblémovou transpozici u nástrojů s různým poloměrem hmatníku, a materiál této součásti zároveň přispívá ke zřetelnému a čistému podání tónu. Pivot Capo je vyráběn ve třech různých provedeních: Black, Gun Metal a Satin Chrome. Cena se pohybuje okolo 30 dolarů.

Bare Knuckle Polymath Adam Getgood – signované humbuckery navržené pro kytaristu, producenta a bývalého basistu kapely Periphery Adama „Nollyho“ Getgooda. Kobylková verze má výstupní odpor 14.2 kOhm, krková varianta nabízí hodnotu 11.6 kOhm a u obou humbuckerů byly použity magnety Alnico V, poskytující transparentní muzikální tón bez zbytečně agresivních výšek.

Snímače nabízejí dominantní střední pásma a mírně upozaděné basy, které mají pozitivní dopad na čitelnost high-gainových riffů. Humbuckery jsou dodávány se čtyřžílovými vodiči, takže není problém volit různé konfigurace zapojení. „S Polymathy nemohu být spokojenější, je to skutečně „zlatá“ sada snímačů, o které vím, že bude znít úžasně v jakémkoliv hudebním žánru, nehledě na ladění kytary,“ říká Adam Getgood.

Mercuriall Audio Ampbox  – kytarový software z produkce malé, ale velmi agilní ruské značky, který kromě standalone verze a multi-threadingu nabízí podporu formátů VST, AAX, AU pro systémy Mac a PC. Uživatel může využít modelingy Euphoria (Bogner Ecstasy 101B se switchem Cameron), ReAxis (preamp Mesa Boogie Triaxis TX5A), U530 (preamp Engl E530), virtuální 4x12 kabinety Bogner Uberkab (Celestion G12T-75), Mesa Boogie (Celestion V30), 2 x Marshall 1960 B (Celestion Greenback / JBL K120), IR impulsy Redwirez a nechybí sloty pro vlastní vzorky.

Připraveny jsou mikrofony Shure SM57, Sennheiser MD441, Royer R121, efektová sekce obsahující overdrivy a distortiony založené na pedálech Ibanez TS-808, Mesa Grid Slammer, Boss SD-1, DS-1 a MT-2, noise gate studiové kvality, kvákadlo se zvukem wahu Dunlop CryBaby 535Q, grafický a parametrický ekvalizer, chorus a delay plus reverb, které lze zapojit paralelně.

Implementována je i ladička, banka pro tovární a uživatelské presety, funkce Undo / Redo, mono / stereo procesing a k preampovým verzím ReAxis či E530 je přiřazena emulace koncového lampového zesilovače s funkcemi Volume, Presence, Excursion, Class A / Class AB a přepínač mezi pentodovým a triodovým režimem.

Tagy Gibson Fender Guild PRS Peavey Diezel Eventide Jim Dunlop Carl Martin Funny Little Boxes Pigtronix Bare Knuckle Mercuriall Audio

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY