Na jaké kytary hrají nejlepší kytaristé světa: 4-5
Druhý díl našeho seriálu je tu: pokračujeme jedním třicátníkem v rozpuku a jedním už léta prověřeným dinosaurem. Jon Gomm se svým perkusním fingerstylem hraje na Lowdeny, Jeff Beck převážně na Fendery.
Jon Gomm: Lowden
"Viděli jsme budoucnost hraní na akustickou kytaru, a ta budoucnost má jméno Jon Gomm," napsal nedávno známý hudební časopis Blues Matters! Tato slova asi přesně vystihují dojem, jaký na vás zanechá poslech hry na kytaru tohoto mladého Angličana.
Jon Gomm, rodák z Blackpoolu, začal už ve dvou letech hrát na ukulele a ve čtyřech letech začal brát lekce na klasickou kytaru. Ve dvanácti už doprovázel svého otce v jeho bluesové kapele. A jako každý správný teenager se později chopil elektrické kytary a zkoušel hrát klasické rockové hity. Následovaly návštěvy Kytarového institutu v Londýně a vstřebávání dalších vlivů – s kamarády hrál na různých country a jazzových sessions. Jazzové kurzy poté začal navštěvovat v Leedsu, kde také začal vystupovat sólově.
Jeho styl hry na kytaru vychází z perkusního fingerstylu, který začali již v osmdesátých letech propagovat Michael Hedges and Preston Reed. Tento styl hraní na akustickou kytaru se také díky přístupnosti internetu rozšířil v průběhu devadesátých let a nyní již patří k známým technikám, které využívají i různí interpreti z jiných žánrů. Vzhledem k tomu, že hraní "fingerstylem" v podstatě mění funkci kytary z pouhého strunného nástroje také na nástroj perkusní (hudebník bubnuje do těla kytary prsty, dlaněmi), jsou zde kladeny na používaný nástroj vyšší nároky, co se týče pevnosti, konstrukce, a výběru znělých materiálů.
Jon Gomm používá pro svá osobitá vystoupení kytary značky Lowden – malé rodinné firmy v Severním Irsku, která vyrábí ručně stavěné kytary již od roku 1974. Jsou oblíbené zejména pro kvalitní výběrová dřeva a přizpůsobení každého nástroje přesným specifikacím hudebníka. Oblíbená Jonova kytara, kterou pojmenoval Wilma, je z modelové řady Lowden Original Series. Kromě této krásky hraje na nástroj Lowden O, což je kytara s výraznými basy a dozvuky, speciálně upravená pro "open" ladění.
V únoru 2012 zahlédl video Jona Gomma s interpretací písně Passionflower známý televizní boss Stephen Fry, který jej následně pozval do několika hudebních pořadů. Zájem o Jona Gomma se prudce zvedl a následovalo vyprodané světové turné v roce 2013. Nyní má za sebou již tři sólová alba a tři singly, z nichž stojí za povšimnutí zejména jeho interpretace písně Message in the bottle od slavné skupiny The Police. Za zmínku pak stojí také to, že Jon Gomm kromě hry na kytaru hraje také na baskytaru a piano.
Jeff Beck: Fender
O Geoffrey Arnoldu Beckovi je známo, že si všechny své kytary vybírá nejprve podle vzhledu – a až poté jim buď propadne, nebo je zavrhne. Téměř polovina jeho vlastních kytar tak kdysi patřila jiným slavným kytaristům, kteří mu je buď darovali, nebo prodali. Jeff Beck totiž dokáže skvěle zahrát na jakoukoliv elektrickou kytaru: síla jeho hudby vychází přímo z něj.
Životopis tohoto anglického rockového kytaristy, člena slavné kapely Yardbirds, od které dostal "erární" červený Fender Telecaster po Ericu Claptonovi, je obecně známý, stejně jako jeho spolupráce s hvězdami jako Mick Jagger, Tina Turner, John Bon Jovi, Stevie Wonder a mnoha dalšími. Pojďme přímo k Fenderu, který se stal Jeffovou oblíbenou značkou.
V pětašedesátém na společném turné Yardbirds a Walker Brothers Jeff koupil od kytaristy Johna Walkera Fender Esquire s javorovým krkem, který se stal nadlouho jeho oblíbenou kytarou. Až o devět let později ji vyměnil se Seymourem Duncanem za jeho modifikovaný Telecaster, v domnění, že dostane lepší kytaru. Duncanův Telecaster ho ovšem zklamal, a později této výměny dost litoval.
Jako každý kytarista, i Jeff Beck měl období, kdy řešil dilema Fender versus Gibson. Proto se součástí jeho "výbavy" stal v roce 1959 Les Paul Cherry Sunburst, kterému pouze odstranil pickguard a plastové kolečko pod přepínačem. V roce 1966 prošla rekonstrukcí (po pádu z komba), a byla vybavena tenčím 22 pražcovým krkem a snímači Gibson T-Tops.
Dalším Gibsonem se vybavil v roce 1968 – Les Paul s PAF zebra snímači a tremolem Bigsby, které se mu ovšem nehodilo, tak ho odmontoval. Třetím modelem byl opět Les Paul v černém provedení, který pro změnu byl zbaven původního laku a přebarven temně černou barvou, říkalo se mu Oxblood. Les Paul jej potom začal pod tímto názvem i vyrábět.
Les Paul Custom Shop Reissue, vybavený push/pull rozpínáním snímačů, byl vyroben k 95. narozeninám konstruktéra Les Paula speciálně pro Marka Knopflera. Druhý kousek, který si kytarista nevyzvedl, připadl Beckovi. Posledními Gibsony ve sbírce Jeffa Becka pak jsou pololubové Gibson L-5 a Gibson ES-175, ke kterým jej inspiroval kytarista Scotty Moore z původní kapely Elvise Presleyho.
Další z nástrojů Jeffa Becka už jsou převážně Fendery. Za zmínku stojí zejména hybridní Fender Tele-Gib, zakoupený v bazaru a upravený Seymourem Duncanem – dostal novou kobylku a místo singlů dva PAF humbuckery. Jeden ze tří Fender Stratocasterů, které obohatily Jeffovu sbírku v šedesátých letech, byl dar od Johna McLaughlina.
Od roku 1991 začal Fender vyrábět Signature Jeff Beck modely, jednalo se o tři Stratocastery. První série měla 50´s javorový krk s U profilem a palisandrovým hmatníkem a dvěma GLS single snímači a humbuckerem u kobylky. Signature z roku 2001 měl tenčí krk s C profilem, dvouzvratné tremolo a tři dvoucívkové keramické Noiseless snímače. Custom Shop Fender z roku 1993 z dílny konstruktéra J. W. Blacka byl vybaven třemi singly John Suhr.
Kromě Fenderů a Gibsonů měl Jeff možnost hrát na dva exempláře kytar Jackson Soloist – první, sytě růžovou, zvanou Tina (podle podpisu Tiny Turner na těle kytary) se třemi single snímači a kobylkou Kahler používal na koncertech v roce 1983. Druhou kytaru už si pro jistotu pořídil v rozumnější oranžové barvě v roce 1985 a řekl o ní, že sice vypadá "metalově", ale je "pekelně dobrá".
V roce 1963 se zamiloval do kytary Gretsch 6128 Duo-Jet, kterou viděl na obale desky Cliffa Gallupa. Z desky nebylo poznat, o jaký model jde, koupil tedy jednu tuto kytaru zcela rozebranou. Když ji složil dohromady, zjistil, že to není přesně ta kytara, na kterou Gallup hrál. Koupil poté další dva modely s tremolem Bigsby, které použil při nahrávání alba Crazy Legs.
Prozatímní výčet jeho dalších nástrojů končí na Rocknroll Party Tour 2011, kde se mu dostala do ruky i ojedinělá kytara amerického výrobce Valco z šedesátých let – Supro Dual Tone, oblíbený nástroj skupin The Cure a White Stripes. Když pak v roce 2005 účinkoval v televizním pořadu věnovaném osmdesátinám slavného bluesmana B. B. Kinga, měl původně hrát jen ve dvou skladbách. Ale sám B. B. King byl z jeho výkonu tak nadšen, že ho nepustil z pódia a pokaždé, když dokončil sólo, na něj mávnul, ať hraje dál. Jeff Beck se jen nesměle usmíval...
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.