Montreaux International Guitar Show 2025: Obrázky z výstavy, kudy kráčely rockové dějiny
Montreux International Guitar Show je oficiální název třídenní akce, která se každý rok na jaře koná ve švýcarském městě Montreux. Je to kombinace odborné výstavy a hudebního eventu a je určena jak výrobcům a obchodníkům z oblasti kytarového průmyslu, tak všem zájemcům o kytary a hudbu, která jejich prostřednictvím vzniká. Letošní ročník proběhl o víkendu 2.–4. května a já jsem se tam vypravil, abych obhlédl nejnovější kytarové trendy.
Žhářský příběh s českou stopou
„We all came out to Montreux on the Lake Geneva shoreline...“ Je vám tenhle text nějak povědomý? Bodejť by ne. Na zkušební kabině v jednom vídeňském music shopu byl pověšený nápis: „Kdo zahraje Smoke on the Water, platí basu piv.“ Jak tahle legendární píseň Deep Purple vznikala, je celkem všeobecně známo, ale vzhledem k tomu, že s výstavou, o které chci psát, bezprostředně souvisí, alespoň shrnu v krátkosti základní fakta.
V Montreux hrál v prosinci roku 1971 Frank Zappa s Mothers of Invention. Bylo to v sále náležejícím do objektu Casino de Montreux, impozantní budovy, kde kromě hazardu probíhala i spousta hudebních akcí. Claude Nobs (o němž je ve výše jmenované písni také zmínka), legendární osobnost a zakladatel slavného Montreux Jazz Festivalu, byl pořadatelem Zappova koncertu v kasinu. Akci údajně navštívilo asi dva tisíce lidí.
Podle nejpravděpodobnější verze událostí (je jich několik) vystřelil jeden z návštěvníků v průběhu koncertu ze signální pistole směrem ke stropu a zapálil stropní dekoraci, od které pak chytlo i okolí. Vzhledem k bohatému použití dřeva v interiéru tak vypukl požár a diváci museli být evakuováni. Naštěstí nikdo neuhořel, nicméně budova kasina byla vypálená do základu.
Členové Deep Purple, kteří sem přijeli natáčet album Machine Head, sledovali požár z okna svého hotelu. Událost byla natolik emocionálně působivá, že podle ní Ian Gillan napsal text ke světoznámému superhitu. Protože v budově kasina už se pak nedalo natáčet, museli Deep Purple využít mobilní studio patřící Rolling Stones a posléze i budovu místního Grand Hotelu.
Nebyli bychom to my Češi, národ Járy Cimrmana, abybychom se na všech důležitých historických událostech alespoň nějak zprostředkovaně nepodíleli. V tomto případě tomu nebylo jinak. Ten, koho švýcarská policie následně označila za pachatele požáru, byl český emigrant Zdeněk Špička.
Dějiště rockové historie
Ale najdeme tu i jiné a pozitivní české stopy. Na nábřeží v Montreux stojí socha Freddieho Mercuryho od sochařky českého původu Ireny Sedlecké. Rodačka z Plzně emigrovala s rodiči v 60. letech do Velké Británie a proslavila se sochami velkých britských osobností. Bronzová socha Mercuryho, původně určená pro Londýn, se nakonec v roce 1996 ocitla v Montreux a odhaloval ji slavnostně Brian May. Proč zrovna Mercury a zrovna v Montreux? Protože jsou Queen s tímto místem spojeni vlastnictvím Mountain Studios, špičkového nahrávacího studia, které se nacházelo právě v budově obnoveného kasina.
Takže se oklikou dostáváme zase do stejného baráku. A že se tu děly věci: EL&P, Yes, David Bowie, AC/DC, Chris Rea, Rolling Stones... To je jen pár jmen ze seznamu těch, kteří tu natočili album. Prostě hudebně-magické místo. Takový portál do jiné, řekněme rockové, dimenze. Dnes jsou prostory studia přebudovány na minimuzeum mapující éru, kdy objekt vlastněný Queen a později jejich producentem sloužil jako místo vzniku přelomových alb rockové historie. Kde jinde by se tedy měla konat kytarová show?
Stejné nadšení, jaké Claude Nobs projevoval pro pořádání Montreux Jazz Festivalu, je nepřehlédnutelné i u hlavního pořadatele výstavy MIGS Emmanuela Cottiera. Evidentně jde o nakažlivou záležitost, protože nadšení, ochotní a přičinliví jsou všichni členové pořadatelského týmu. Proto sem vystavovatelé jezdí rádi, byť se jedná o výstavu svým dosahem, řekněme, „středoevropskou“. Akce tedy nemá rozměry třeba NAMM Show a je také menší než Guitar Summit v německém Mannheimu. Nicméně nabírá na významu a letos se jí zúčastnilo přes osmdesát vystavovatelů.
Sraz luthierů i velkých značek
Jak už napovídá název, vše, co se tu vystavuje, je nějak spojeno s kytarami. Akustické a elektrické kytary, jako hotový výrobek, dřevo, hardware, ale také kytarové zesilovače a příslušenství všeho druhu tu nabízejí jak výrobci samotní, tak jejich obchodní zastoupení pro daný region.
Menší, rodinné firmy a luthieři tu obvykle bývají osobně. Velké mezinárodní společnosti tu zastupují švýcarští nebo evropští distributoři nebo dealeři. Vůbec první člověk, kterého jsem v budově potkal a ptal se ho na výtah, byl slavný německý luthier Nik Huber, proslulý svými delfíními inlayemi krku. Na druhé straně například americké ikony jako Suhr, PRS a další tu měly své švýcarské zástupce.
Pro české a slovenské výrobce má tato výstava značný význam, jelikož Švýcarsko patří do regionu, který tradičně spadá do okruhu vývozních trhů. Výstava každoročně přitahuje zájemce z okolních zemí, tedy Francie, Německa, Rakouska, nebo Itálie. A to jsou všechno zajímavé trhy pro naše firmy. Malosérioví a zakázkoví výrobci tu byli osobně. Honza Šťovíček s BSG Guitars, malosériovým, mezinárodně velmi dobře etablovaným podnikem na výrobu kvalitních akustických kytar ze Žamberka a legendární československý stavitel kytar Otto Halabica, který tu představil nové akustické i elektrické modely, reprezentovali tu exkluzivní část spektra.
Vlastní tým vedený Erikou Marinovou tu měla i slovenská Dovina, zatímco proslulý moravský výrobce Furch Guitars byl zastoupen svým švýcarským distributorem. Poprvé na mezinárodní výstavě se objevil i „nedávno narozený“ podnik na výrobu kytarových aparátů nového střihu s názvem Jaaz Acoustics, který už ve vlasti slouží řadě špičkových profesionálních muzikantů.
Vlivná jména kytarového světa na jednom místě
Po celou dobu akce se také vesele koncertovalo ve foyer výstavy a přilehlých prostorách. Al DiMeola, Lance Lopez, Dominic Miller, Laurent Rousseau... To je pár vybraných jmen z doprovodného programu. Samozřejmě nemohly chybět ani povědomé tváře, známé všem kytarovým nadšencům z YouTube, Instagramu a dalších sociálních sítí. Paul Davids, Kfir Ochaion, Frank Steffen Mueller, Henning Pauly, abych jmenoval pár konkrétních osobností, které provozují sledované kanály na sociálních sítích, kde se předvádí, hodnotí a doporučuje všechno možné, co souvisí s hraním na kytaru.
Nádherná scenérie Alp nad Ženevským jezerem, neskutečně ochotní pořadatelé, všudypřítomná hudba, krásné nástroje. A k tomu ještě pořádný kus rockové historie. To všechno tvoří jakýsi metafyzický mix, ve kterém se každý, koho zajímá kytara a hudba obecně, musí cítit dobře. Myslím, že pořadatelé vybrali to správné místo a lidé se sem budou chtít vracet.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.