Přejít k hlavnímu obsahu
Jan Kyncl -

Michal Novák: Kapela musí klapat jako dobře fungující firma

Kdo by neznal Michala "Majkláše" Nováka, šéfa Bandzone. V našich začátcích povinnost ho vyzpovídat.

Z jakých pohnutek a s jakými očekáváními jste před osmi lety zakládal hudební web Bandzone.cz?

Už v té době jsem měl aktivní kapelu, která brázdila české kluby, a moc mi scházel prostor, kde bych si mohl vybírat a následně oslovovat žánrově spřízněné kapely. Tenkrát se rozjížděl Myspace a další profilové servery, ale kapely v Česku buď neměly nic z toho, nebo měly vlastní webovky, často však v žalostném technickém stavu. Věřil jsem, že když vytvořím platformu speciálně navrženou pro českou hudební scénu, pomůže to mnoha muzikantům, kteří byli ve stejné situaci jako já. Očekávání jsem neměl žádná. Nezakládal jsem projekt Bandzone.cz s představou rostoucí firmy a skvělého živobytí. Zúročil jsem ale velkou díru na trhu a mé zkušenosti z tehdejšího zaměstnání ve webové agentuře a brzy se začaly ozývat první firmy se zájmem o inzerci. Dnes Bandzone částečně, nebo zcela uživí už 8 členů týmu.

Během osmi let existence tohoto portálu si na něm zřídilo profil přes třicet tisíc kapel a sólistů. To je ohromné číslo. Pozorujete nějaký kvalitativní posun, co se týče nových projektů? Bují nám v tuzemsku dobrá hudba?

Určitě ano. Bují nám skvělá hudba. Hodně za to může čím dál snazší přístup k nové hudbě ze zahraničí a také dostupnější nahrávací technika. Dnes si může hodně kvalitní nahrávku udělat kapela v podstatě sama ve zkušebně a to je obrovský akcelerátor vývoje. Znamená to totiž, že na posluchače se valí ze všech stran obrovské množství nahrávek kapel a ty jsou tak nuceny se neustále zlepšovat, aby v tom množství zazářily, obstály. Jen ty nejlepší pak dostanou internetové posluchače do klubu a přetransformují je na své fanoušky.

Poměrně často člověk narazí v klubech na kapely, které jsou sice hudebně zajímavé, ale z nějakých důvodů se jim nedaří oslovit širší publikum. V čem bývá chyba?

V tom, že jsou příliš zaměřeni na tu uměleckou část fungování kapely. Kapela musí být jako dobře fungující firma. Musí mít jasně vymezené kompetence a obvykle i určitou hierarchii rozhodování. Tohle obvykle v kapelách složených z několika egoistů dost skřípe a ti lidé se pak navzájem brzdí místo toho, aby se popoháněli vpřed. Uvědomuji si ale, že je to opravdu složité. Buď trávíš spoustu času ve zkušebně a umělecky se rychle posouváš, ale neumíš se uplatnit na trhu, tzv. se „prodat“, anebo trávíš hodiny čtením knih o tom, jak uspět, vysedáváš na sociálních sítích a umíš „vyhajpovat“ v podstatě cokoliv, ale nemáš v ruce nic, co by za něco stálo. Osobně doporučuji kapelám zaměřit se víc na tu uměleckou stránku a věřit, že skrz hudbu osloví někoho, kdo v tom umí chodit a kdo jim následně pomůže s tím zbytkem.

V roce 2007 jste pro domácí scénu objevil třineckou skupinu Charlie Straight, která se od té doby veze na vlně úspěchu. Vzpomenete si, za jakých okolností k tomuto objevu došlo a co Vás na této mladé kapele nejvíce zaujalo?

Ty okolnosti nebyly nijak zvláštní. Charlie Straight si vytvořili profil na Bandzone. cz a protože se u nás všechny kapely aktivují ručně, okamžitě jsme si jich všimli. Tenkrát hráli takový trochu nesmělý akustický jazz-pop. Bez ohledu na žánr však bylo okamžitě poznat obrovský talent, cit pro složení silné melodie a uvěřitelný projev, který mi u mladých kapel často moc chybí. Albert měl také na svůj nízký věk (táhlo mu na osmnáct) naprosto dokonalou angličtinu, což byla další neobvyklá věc.

Charlie Straight jste produkoval debutovou desku. Myslíte si, že v dnešní dnešní době, kdy si v podstatě každý může natočit a vydat album „na koleni“, je producent nezbytný? V čem zejména může kapele pomoci?

Myslím si to čím dál víc. Právě proto, že kapela dnes může ušetřit na nahrávacích hodinách v drahém studiu, otevírá se prostor pro investici do hudebního producenta. Kdyby to šlo, pustil bych zde dema Charlie Straight před jejich debutem a k tomu dal hotové věci, tak jak na albu nakonec vyšly. Tak by to okamžitě pochopil i úplný laik. Ten pohled zvenčí je pro kapelu strašně důležitý. Jedině někdo nezaujatý z venku dokáže pojmout kapelu jako celek a jednotlivé nástroje zaranžovat v ten nejsilnější a hlavně nejoriginálnější mix, který kapela, s tím co má v rukách, dokáže nabídnout. Producent je také velmi dobrý katalyzátor napětí při procesu nahrávání. Je lepší, když se kapela semkne a zanadává si v nějaké vyhrocené chvíli na producenta, než aby pálili do vlastních řad. Stejně tak producent může říct ohledně hudby a jednotlivých členů vše otevřeně a bez obav, že někoho urazí. Ta svoboda, říct cokoliv, je hrozně důležitá a během nahrávání desky celému procesu hrozně moc prospívá.

Jako šéf portálu Bandzone.cz máte mladé kapely v malíku. Které z nich na Vás v poslední době nejvíce zapůsobily?

Mrzí mě, že těch opravdu výjimečných je pořád málo. Mám v posledních měsících nutkání se zase pustit do produkce nějakého zajímavého alba, ale není moc z čeho vybírat. I když ty kapely jsou velmi dobré a hodně se přibližují zahraniční úrovni, já stále hledám něco víc. Víc opravdovosti, víc skutečných emocí, procítěných textů a to vše na harmonicky krásném hudebním podnose. Předzvěstí pro mě byli Johny Said The Number, ale po určitých personálních změnách se jejich vývoj trochu zpomalil a odklonil a teď sám čekám, co z nich vlastně vzejde. Další hodně talentovaná parta jsou Mistake ze Zlína. Napadají mě ještě The Colorblinds z Prahy, ale tam je třeba je nechat ještě trochu dozrát. Z metalových kapel pak určitě Corposant z Brna. To je velká vycházející hvězda, jejíž hlavní předností jsou strhující koncerty.

Chystáte se opět nějakou z nich „objevit“?

V tuto chvíli pořád trochu čekám na vývoj kolem kapely Johny Said The Number. Je to z těch aktuálně objevených zatím jediná parta, kvůli které bych obětoval svůj volný čas a odjel třeba na měsíc k nim na Moravu pracovat na jejich debutu. Jejich talent a muzikálnost jsou úžasné a pro mě veliká výzva. Pokud nějaká kapela dostatečně věří svému talentu a splňuje výše uvedené, určitě se mi ozvěte na majklac@gmail.com!

Zbývá Vám vůbec při všech pracovních aktivitách čas na hraní se svou kapelou the.switch?

Ano, zbývá. Je to vlastně časově nejnáročnější aktivita v mém volnu. Dotočili jsme teď poměrně náročnou trilogii Na Dosah, dojeli jsme klubové jarní tour a chystáme se na několik skvělých festivalů. Zrovna dnes se dohadujeme o vystoupení v Trutnově po našich skoro-již-kamarádech KoRn. Jinak se objevíme i na Rock For People a několika dalších akcích.

V jednom rozhovoru jste řekl, že Vás docela překvapilo, jaké obliby Bandzone.cz dosáhl. Jaké s ním máte plány do budoucna?

Pojďme o tomhle udělat další rozhovor, protože tohle je opravdu na dlouhé vyprávění. Pokud ale shrnu jen do hesel: databáze klubů, notifikace a pozvánky kapel na jejich fanoušky, soukromá inzerce, speciální profily pro profesionální kapely, přehled vyhledávacích soutěží, doprava kapel, větší integrace merchandise obchodu, bandshop, nabídka technologicky vyspělého ticketing systému, expanze na polský a maďarský trh a mnoho dalšího. Máte se na co těšit!

Tagy Bandzone

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

foto: Tereza Jirásková
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY