Přejít k hlavnímu obsahu
Stanley -

Marshall AS50DC: nestárnoucí klasika v novém hávu

Ačkoliv jsou zesilovače firmy Marshall obecně vnímány zejména jako synonymum rockových aparátů, lze mezi nimi nalézt i pár takových, které jsou svým zaměřením trochu jinde. Jedním z nich je i dnes již legendární kombo pro akustické kytary Marshall AS50DC. Nedávno se na trhu objevilo ve zbrusu novém hávu.

Jak to vypadá?

Zatímco "stará" edice tohoto komba (AS50D) je potažena hnědou koženkou v kombinaci s hnědou průzvučnou tkaninou kryjící reproduktor a zlatým ovládacím panelem, edice "nová" je v kombinaci krémová koženka (Cream – odtud tedy to C v názvu), hnědá průzvučná tkanina, která zůstala zachována, stejně jako charakteristický zlatý panel. Kombo si tedy nemůžete splést s žádným jiným a to nejen kvůli typickému bílému logu Marshall. Madlo pro přenášení je robustní konstrukce, čemuž se nelze divit při poctivých 16 kg váhy komba.

Jak již z názvu vyplývá, jedná se o 50W kombo, určené ovšem nejen pro akustickou kytaru či jiné akustické nástroje, ale také pro zpěv. Kombo je uzavřené konstrukce a v jeho útrobách se kromě zesilovače samotného, skrývají dva 8" reproduktory Celestion a jeden tweeter, který se stará o bohaté a křišťálově čisté výšky. Kombo disponuje dvěma kanály a celý přední panel je rozdělen následně do tří sekcí: Channel 1, Channel 2 a Master.

Channel 1 disponuje samozřejmě vstupem pro nástroj a klasickým ovládáním Volume, Bass, Treble. Druhý kanál má k dispozici dva cinchové vstupy (L, R) pro připojení CD či MP3 přehrávače, dále fantomový mikrofonní vstup (XLR) a klasický vstup pro jack. Stejně jako předchozí kanál má ovládání Volume, Bass a Treble. Sekce Master je pak co do ovládání nejbohatší. Nabízí nám především vestavěný Chorus s ovládáním Speed a Depth a následnou možností přiřadit jej k vybranému kanálu.

Dále nechybí efekt Reverb, který lze ovládat jednak korekcí Balance, která opět přiřazuje efekt k vámi vybranému kanálu a Reverb Level, který určuje míru přimíchání efektu do původního signálu. Ke kočírování zpětné vazby, která je noční můrou snad všech akusticky hrajících kytaristů zde máme pomůcek hned několik. Jednak klasické tlačítko Phase (přepínač fáze) a jednak tlačítko Notch díky kterému lze nalézt problémovou (houkající) frekvenci a tu za pomocí vedlejšího potenciometru potlačit. Dále zde pak nalezneme ještě ovladač Master Volume a síťový vypínač.

Ani zadní panel není bez zajímavosti, tak pojďme na něj. Ten kromě zdířky pro napájecí kabel disponuje vstupem pro footswitch (lze jím ovládat reverb a chorus, ale bohužel není v ceně), linkovým výstupem, DI výstupem (XLR) a nechybí zde ani efektová smyčka. Kombo je tedy velice slušně vybavené a nezbývá, než jej vyzkoušet i po stránce zvukové.


Jak to hraje?

K testu jsem použil elektroakustickou kytaru Takamine s piezosnímačem a s tím si toto kombo jednoznačně rozumí. Už po prvním prohrábnutí strun je slyšet výjimečná dynamika a barevnost zesilovače i při poměrně nízkých hlasitostech. Trochu jsem se obával absence ovladače středů, které jsou v zesilovači napevno optimálně přednastavené, ale velmi záhy jsem zjistil, že důvod k obavám nebyl na místě. Zesilovač hraje výborně i při nastavení korekcí "narovno" a jeho zvuk je opravdu příjemně poslouchatelný, vyrovnaný a výborně reaguje na vaši hru a její dynamiku. Disponuje dostatečnou hlasitostí a díky anti-feedbacku se nemusíte obávat aparát "vytavit" ani když stojíte s kytarou poblíž. Anti-feedback prostě funguje na jedničku. Co se týče efektové sekce, tak i zde jsem byl maximálně spokojen. Chorus dokáže z šestistrunky bez problémů vykouzlit vcelku věrohodně znějící dvanáctku a digitální Reverb je použitelný a zní přirozeně.

Jak jsem psal už výše, kombo není určeno jen pro akustickou kytaru, a tudíž jsem se rozhodl vyzkoušet jej i ve spojení s mikrofonem. Použil jsem k tomuto účelu naprosto standardní dynamický mikrofon a jak zpěv (dá-li se tomu tak v mém případě říkat), tak mluvené slovo znělo srozumitelně a bez problémů. Žádné nežádoucí zkreslení se neobjevilo ani tehdy, když jsem připojil automatického bubeníka a i použití všeho najednou kombo zvládalo naprosto s přehledem. Neměl jsem možnost vyzkoušet si kombo přímo s živou kapelou, ale věřím, že ani tam se neztratí a zvukově se prosadí.

Závěr

Konečný verdikt u tohoto komba je jednoduchý a jednoznačný. Vynikající zvukové vlastnosti, perfektní výbava a možnosti použití, velmi povedený design. Ostatně to vše dohromady dělá z tohoto zesilovače již přes dvacet let jeden z nejoblíbenějších akustických aparátů. A věřím, že ještě minimálně dalších dvacet let jen tak z pódií, zkušeben či studií nezmizí. Ať už vás tedy osloví "klasická" hnědá verze komba, nebo nynější výroční "krémová" verze (ostatně rozdíl je pouze a právě v barvě koženky), nebudete jistě litovat. Aparáty Marshall jsou léty prověřenou a poctivou klasikou a nejinak je tomu i v případě tohoto akustického komba. A to vše za poměrně vstřícnou cenu, pohybující se pod 10 tisíci korun.

Tagy Marshall

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Stanley
Mé muzikantské motto: "Když se ti něco nelíbí, tak to nehraj. Ale nejdřív se to pořádně nauč..."
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY