Přejít k hlavnímu obsahu
Aby se vylíhnul JONÁŠ, musely se propojit tři bezprecedentní události a společně mě kopnout do zadku. I Foto: archiv Jonáše Vernera
Aby se vylíhnul JONÁŠ, musely se propojit tři bezprecedentní události a společně mě kopnout do zadku. I Foto: archiv Jonáše Vernera
Jonáš Verner -

JONÁŠ: Je už těch kapel moc? Rozhodně ne. Založil jsem další

Skládání do šuplíku je v pořádku. Že se líhne čím dál víc tvůrců a tvůrkyň, je ale ještě lepší. Můj šuplík se začal přeplňovat při produkci alba s Branko’s Bridge a jakmile jsem ho ve správnou chvíli pootevřel, explodoval. A tak se vylíhnul JONÁŠ a spolu s ním i letní písnička Cestování, která vlastně není o ničem jiným, než o hledání sebe sama.

Před necelými dvěma roky jsem napsal do rubriky motivační článek o tom, jak nám s Branko’s Bridge pomáhají fuckupy. Vykradená zkušebna, bankrot, odchod zakládajícího člena jsou věci, který kapelám často srazí vaz, ale taky vás toho můžou hodně naučit. Čas utekl rychleji než průměrná zvukovka a podívejte se na nás – fungujeme, hrajeme, jsme lepší (i pohlednější) než dřív a z klinický smrti v podobě tříletý koncertní pauzy jsme vyšli silnější a soběstačnější. Máme za sebou dokonce i poradu, kde jsme poprvé v historii neřešili, jak toho dělat víc a kde přidat, ale kde můžeme naopak ubrat. Předtím bylo kapely málo, teď zase až moc.

Podobně jako většina kapel bojujeme s náklady na nahrávání, které neúměrně převyšují naše honoráře. Při tvorbě tak používáme síto s maličkými otvory, kterými propadne jenom zlomek materiálu. To ostatní končí v lepším případě v propadlišti našeho Google Drivu, nebo se v horším případě ztratí úplně. Chudák písnička si musí projít více vyřazovacími koly, než soutěžící v Survivoru. To všechno mělo za následek, že se „moje“ nápady mezi lidi moc často nedostaly. Sralo mě to, bylo mi to líto. A můj šuplík se tiše plnil, zatímco se otvory v sítu ještě zmenšovaly – míň času, víc věcí okolo kapely i mimo ní a víc koncertů.

Cestování jako metafora všeho

Protože jsem prokrastinátor a málokdy dokončím, co začnu – obzvlášť, když mi na tom fakt záleží – šlo by to takhle asi až donekonečna. Jakmile začnu přemýšlet nad reakcí okolí – co na to kdo řekne, co když se to nebude líbit – je zle a projekt končí u ledu. Aby se vylíhnul JONÁŠ, musely se propojit tři bezprecedentní události a společně mě kopnout do zadku. Okolnost první – byly Vánoce, já neměl na pořádný dárek pro svoji holku, a tak jsem z nouze za pět dní vyprodukoval, nahrál a na koleni smíchal několik písniček. Okolnost druhá – nejnáhodnější tři dny na Madeiře a zaplutí do místní hudební mikrokomunity, která nastavila zrcadlo všem těm „důvodům, proč něco neudělat“ i mému egu. Okolnost třetí a nejdůležitější – náhlá smrt blízkého, který mě k hudbě původně nasměroval.

Že věnuju svojí první písničku právě tátovi, byla ta první, absolutně jasná myšlenka, bez které by z šuplíku nevylezlo nic. Vnější motivace na místě, kde vnitřní motivace dlouho selhávala. To, že vznikne Sobota Bílá coby poděkování nebo pokus o vyrovnání se se smutkem, se prostě muselo stát a nejel přes to vlak. Došlo mi, že to nedělám pro své okolí a je mi víceméně u prdele, kdo si co řekne. Dělal jsem to pro sebe a pro tátu a pokud to mělo udělat radost komukoliv dalšímu, tak fajn.

JONÁŠ I Foto: archiv Jonáše Vernera

Cestování už jsem dělal jenom pro sebe. Je to pokus zachytit složitý pocit do jednoduchý písničky – jsou to cizí místa, kde jsem si připadal jako doma a domov, který mi pak byl cizí. Až při psaní tohohle textu mi ale došlo, že je i takovou kýčovitou, ale pravdivou metaforou o cestě k vlastnímu hudebnímu projektu:

vše co můžeš mít,
můžeš si přát,
stačí za tím jít
a nečekat,
sbal si to co chceš,
to co máš rád,
svět na zádech,
doma nech strach
 

JONÁŠ I Foto: archiv Jonáše Vernera

Kdybych natřikrát „neodjel“ ze svých zajetých kolejí, šuplík zůstane zavřený. Řešil bych, že každej týden narazím na šest novejch kapel a sedm sóloprojektů a že nemá cenu něco začínat. Že tý hudby kolem je už moc a že nemám čím přispět, protože všechno už přece dávno vzniklo. A taky bych neustále řešil, co na „to“ řeknou lidi, protože já přece nejsem člověk středního proudu a pravděpodobně nemám co nabídnout. Ale stalo se a teď se můžu vesele projektovat do svých podivných písniček.

Na závěr – stejně jako v případě předchozího textu vím, že nejsem v pozici kohokoliv mentorovat. Ale pokud se uvidíme na koncertě, třeba na mým prvním koncertě v sobotu 20. září před pivovarem Lajka, nebo na křtu dokončovaného EP Samomluva ve čtvrtek 16. října v klubu Varšava, rád si poslechnu, co k šuplíkům, přetlaku a bojování s dírkama v sítech řeknete vy. Zakládejte kapely, sóloprojekty i kolektivy – nikdy jich totiž doopravdy nebude až příliš moc.

Jak ke své tvorbě přistupujete vy? Podělte se s námi a napište na redakce@frontman.cz.

Tagy komunita JONÁŠ Branko’s Bridge

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Jonáš Verner
Mezi táborákem a pláží, známým a neznámým. Smutně krásný, hluboce banální. To je JONÁŠ. Dále také pisálek a motivační kouč kapely Branko's Bridge.…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY