Přejít k hlavnímu obsahu
MS-20 mini
MS-20 mini
Roman Jež -

Korg MS-20 mini: poctivý analog

Kvalitních analogových syntetizérů není nikdy dost. Pokud se jedná o vynikající desetiletími prověřený model, je jeho opětovné uvedení na trh dobrou zprávou pro všechny klávesáky.

Japonský Korg se poslední léta kromě jiného i navrací k výrobě starých populárních modelů nejen ze své provenience. Série MS ze 70. let minulého století byla kompromisem mezi modulárními syntetizéry a mobilními nástroji. MS-20 (1978-1983), který zanechal svůj otisk na nejedné nahrávce, začal Korg opět vyrábět v roce 2013 ve dvou variantách. Model Legacy (kopii původního nástroje) a jeho zmenšenou verzi MS-20 mini. Tou se dnes budeme kochat.

MS-20 mini je plně analogový subtraktivní monofonní syntetizér. Obrovskou devizou je patching panel, pomocí něhož lze realizovat myslitelná i nemyslitelná propojení modulů.


Mechanická konstrukce

Tělo nástroje je tvořeno samonosnou plechovou konstrukcí, na níž jsou umístěny všechny ostatní části. Syntetizér disponuje tří oktávovou nedynamickou klaviaturou s malými klávesami. Černé klávesy mají drsnější povrch, který zvyšuje jistotu dohmatu.

Zadní panel je strohý. Najdeme tu vstup pro napájecí adaptér, Midi In a USB(b) konektor. Veškerá ostatní propojení včetně výstupních signálů se realizují na patching panelu.

Přední panel je jediné uživatelské rozhraní nástroje. Je rozdělen do dvou částí; v levé jsou všechny ovládací prvky a pravou část tvoří patching panel. K hudebníkově expresi slouží kolečko s aretací uprostřed a jednostavové tlačítko.

Ovládací panel

Prvky jsou přehledně sdruženy do sekcí podle modulů. Ty jsou na panelu řazeny zleva doprava tak, jak zvuk vzniká a putuje nástrojem.

OSCILÁTORY pracují s prioritou nejvyšší stisknuté klávesy.
VCO 1: Waveform nastavuje průběh signálu, PW určuje šířku pulzu při volbě obdélník a Scale definuje výšku. Ladění prvního oscilátoru je pevně dané.
VCO 2: Waveform nastavuje tvar signálu. Pomocí Pitch lze určit rozladění v rozsahu ± oktáva. Parametr Scale stanovuje výšku.
Pod oscilátory je nastavení Portamenta (glissanda) a celkového ladění Master Tune.
VCO mixer umožňuje určit hlasitosti jednotlivých oscilátorů.

FILTRY
VCF 1, 2: MS-20 má dva skvěle znějící filtry, které do značné míry určují zvukový charakter nástroje. VCF 1 je typu HiPass, VCF 2 je LowPass. Filtry jsou zapojeny v sérii a oba mají k dispozici Cutoff Frequency (rezonanční kmitočet) a Peak (resonance). Při vysoké úrovni parametru Peak dojde k oscilaci filtru, čehož lze využít k vytváření nových barev, tónů nebo efektů.

MODULACE
Pod mixerem a filtry je nastavení modulačních zdrojů a hloubky modulace. K frekvenční modulaci slouží dva prvky. MG / T.Ext určuje periodickou frekvenční modulaci nebo externí modulaci. EG 1 / Ext nastavuje vliv EG 1 nebo externího zdroje na ladění oscilátorů. Pro každý filtr jsou k dispozici dva ovladače. MG / T.Ext nastavuje periodickou modulaci nebo externí trigrování filtru, EG 2 / Ext řídí vliv EG 2 nebo externího zdroje na rezonanční frekvenci.
Modulation Generator (LFO) produkuje nízké kmitočty sloužící jako zdroj periodické modulace. Kromě rychlosti nastavitelné parametrem Frequency lze regulovat tvar signálu ovladačem Wave Form od pily se sestupnou hranou přes trojúhelník až po pilu se vzestupnou hranou. Na patching panel je vyveden i obdélníkový signál MG, u něhož parametr Wave Form určuje jeho střídu.

GENERÁTORY OBÁLKY
EG 1 je jednodušší a jeho výstup je spojen s ovládáním frekvence oscilátorů. Na patching panelu, kde je k dispozici i jeho inverzní tvar, lze jeho signál poslat prakticky kamkoli. EG 1 má tři parametry. Delay Time zpoždění nástupu generátoru, Attack Time čas náběhu a Release Time čas doběhu úrovně na nulu po uvolnění klávesy.
EG 2 je pevně spojen s VCA a jeho signál se přivádí i na oba filtry. Na patching panelu můžeme tok signálu libovolně měnit. EG 2 je klasický generátor obálky typu ADSR s jedním parametrem navíc. Hold Time prodlužuje držení trigrovacího signálu. Tak například ze staccatového hraní vyrobí legato apod.

EG 1 začne generovat křivku až po uplynutí Delay Time, kdežto EG 2 svou křivku produkuje již během Hold Time. Viz obrázek Přední panel a EG.

Patching panel

Pravá část předního panelu je hlavní alchymistickou dílnou MS-20. Neuralgické body přehledného blokového schématu jsou vybaveny konektory. Při neobsazeném konektoru signál prochází tak, jak je zobrazeno; po zapojení kabelu se cesta signálu většinou přeruší.

V horní části panelu je základní schéma syntetizéru se šesti vstupy řídícího signálu. Pod ním se nacházejí konektory MG, EG 1, EG 2 a trigrovací signály z klaviatury. Na patching panelu je také vyveden signál kolečka a tlačítka. Po příslušném propojení tak jimi lze ovládat prakticky jakýkoli parametr kteréhokoli modulu. Kromě toho máme k dispozici tři samostatné obvody:
Sample & Hold: Každý pulz přivedený na vstup Clock způsobí naskenování vstupní úrovně signálu, která je pak držena na výstupu až do příchodu dalšího pulzu.
VCA je nezávislý napěťově řízený zesilovač. Může sloužit pro audio signál nebo ovládání modulačního i řídícího signálu.
Noise Generator je šumový generátor produkující růžový a bílý šum.

Pokud např. připojíme výstup Noise Generatoru na vstup Sample & Hold, a ten trigrujeme z MG, objevují se na výstupu Sample & Hold náhodné úrovně měnící se podle frekvence MG.

Nejnižší část panelu obsazuje External Signal Processor, což je nezávislý řetězec s možností nastavení úrovně, horní a dolní propustí a možností vytvořit trigrovací signál. Tak jde připojit audio signál z bicího modulu a trigrovat jím libovolné obvody MS-20.


Komunikace, konektivita a pomocné funkce

Oproti původní předloze je reissue obohacen porty Midi a USB. Konektor Midi In nabízí možnost ovládat nástroj externím kontrolérem nebo sequencerem. USB rozhraní navíc umožňuje povely i posílat. Vzhledem ke klaviatuře a architektuře je nástroj schopen komunikovat jen pomocí povelů Key (stisknutá nebo uvolněná klávesa) bez dynamiky (velocity). Protože řídící a trigrovací signály vyvedené na patching panelu ctí standardní úrovně určené R. Moogem, jde syntetizér propojit s jinými analogovými zařízeními různých výrobců.

Nástroj je pevně nastaven na Midi kanál 1 a reaguje pouze na NoteOn a NoteOff. Pokud nástroj přijme hodnoty 12 – 91, produkuje adekvátní tón. Pokud ale přijme povel NoteOn jiné hodnoty, ukončí znění jakéhokoli tónu.

Závěr

Korg MS-20 mini je analogový monofonní syntetizér s výborným zvukem. Jeho ovládání je přehledné a intuitivní. Malá klaviatura i celkové rozměry jsou daní za příznivou cenu. Mechanicky labilní ovládací prvky s nemožností nastavení uložit jsou tak jedinými vážnějšími stíny na kráse.

Korgu se povedl další dobrý tah. Trh přesycený digitálními nástroji různých úrovní obohatil legendou dřevních dob analogových syntetizérů ve dvou variantách. Tím dal možnost začínajícím hudebníkům i profesionálům opět si vychutnat analogovou svěžest jen ve dvou kaloriích.

klady
– vynikající autentický analogový zvuk
– intuitivní ovládání z hlavního panelu
– přehledný patch panel obrovských možností
– externí audio vstupy
– midi a usb

nedostatky
– nepříliš bytelné ovládací prvky
– malá klaviatura
– nemožnost ukládání zvuků

Přední panel a EG Zadní panel Blokové schéma Patching panel MS-20 Modely Korg MS-20
Tagy korg Korg MS-20 mini

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Roman Jež
Zvukový a hudební režisér, hudebník a aranžér, programování syntetizérů romanjez64@gmail.com
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY