Přejít k hlavnímu obsahu
 Když mně teď zajede tramvaj, zůstane po mně 103 důkazů, že sen se uskutečnil | Foto: archiv MS
Když mně teď zajede tramvaj, zůstane po mně 103 důkazů, že sen se uskutečnil | Foto: archiv MS
Martin Schwarz - St, 23.06.2021 - 12:00

Jak se zrodila dokonalá bouře

Jednoho jarního večera jsem domů z výdejního místa DPD dovlekl krabici. Zaplatil jsem si za ni dobírku 8 628 Kč. Přijde mi trochu zvláštní, že někdo v téhle době používá dobírku, ale neřeším, protože chci vědět, co je uvnitř. Jsou to dvě menší krabice – matrjoška styl. V jedné je 30 kusů CD a v druhé 70 kusů CD Perfect Storm mé kapely Porcelain Shards. Dle přiložené dokumentace se dokonce zdá, že celkový počet CD je 103, přitom jsem objednával 100. Tato skutečnost je následně potvrzena, když jsou všechny CD ručně očíslovány stříbrným fixem. Milé to překvapení. Teď už jim jen najít nějaké hodné adoptivní rodiče.

Jak CD vzniklo? Na to musím skočit v časoprostoru o něco zpátky. Rád se o tom s vámi podělím.

Písničky píšu cca od 16 let, nyní mi je 31. Zvykl jsem si psát všechny stopy v Guitar Pro verzi 5, protože je to jednoduchý, rychlý program a midi zvuk mi pro představu vyhovuje, a funguje i na horším počítači. V notebooku mám adresář „Final”, ve kterém ke konci roku 2019 spočívalo cca 20 hotových songů ve formátu gp5.

Jsem původně klasický kytarista, který přesedlal na elektrickou kytaru. Pak jsem začal psát písničky, a tak jsem ke kytaře přibral zpěv – a teď lépe zpívám než hraju. Koncem roku 2019 jsem si řekl, že zkusím jeden z výtvorů nahrát a nazpívat. Ale problém – jelikož písničky jsou jen jako koníček při zaměstnání, někdo musí nahrát nástroje, včetně kytar. Nemám tolik volného času, abych se to všechno naučil dělat sám. Rozklikl jsem tedy české a slovenské kapely, jejichž zvuk se mi líbí, a začal hledat, kde to nahrávali, kdo na tom pracoval… Zároveň jsem obeslal studia, kolik by stálo nechat si nahrát písničku profesionály.

Jednoznačným vítězem tohoto průzkumu se stal Tomáš Raclavský z Modern Day Babylon. Slovo dalo slovo, Tomáš nahrál bicí, kytary, basu – a já jsem dostal svoje instrumentální stems. Cvičil jsem zpěv, až z toho byli sousedi zelení. Pavla Forest z RockOpery je moje učitelka zpěvu, takže jsem s ní konzultoval kde, co a jak je nejlepší pojmout. Mým konzultantem na angličtinu je Alasdair Bouch, britský písničkář usazený v Praze. Ten mi doporučil jako místo nahrávání vokálů domácí studio Geoffa Tysona, amerického kytaristu / studio engineera, kde sám Alasdair (Al) nahrával svoje věci. Při nahrávání jsem platil zároveň Geoffa i Ala, oba fungují v úžasné symbióze, uplatňují své zkušenosti a celý proces urychlují. Ala rovnou používám na backing vocals. Vyjde to trochu dráž, ale mám čisté svědomí, protože mám texty anglicky a vím, že jsem udělal, co jsem mohl pro to, aby angličtina zněla profesionálně. Výsledný zvuk jsme chvíli hledali, nakonec byl na finální master úkolován Pavel Hlavica ze Shaark studia. Zrodila se první písnička. – A není to málo, Antone Pavloviči?

Bylo to málo, proto jsem dokončil dalších šest písniček za použití stejné sekvence Raclavský-Tyson-Hlavica s dohledem pěveckým a jazykovým Forest-Bouch. Osobitou pozici na desce má písnička Sunlit Charms, ta se původně nahrávala pro jednu facebookovou soutěž, kde jsem sice nic nevyhrál, ale ten song je jedním z mých oblíbených. Dále pak song Deirdre´s Dance je produktem mého bratra Adama Schwarze jako bratrská výpomoc, aby dělala intro pro pecku Tony & The Starship. Zmastrovalo to celé Studio Shaark.

Na design loga jsem našel grafika přes web Fiverr. Na obale CD jsou použity fotky z Jeseníků – z Ostružné. Fotil kamarád Dominik Szalai, když jsme se tam uprostřed měsícem osvícené noci toulali mezi vrtulemi. Celý design CD kompletovala rockoperácka grafička Míša Fišerová. Vytisknuto a vypáleno přes Ragtime Records.

A jsme opět u krabice se 103 deskami. Splnil jsem si sen. Když mně teď zajede tramvaj, zůstane po mně 103 důkazů, že sen se uskutečnil – 103 malých výletníků, kteří se chtějí rozutéct po světě.

I pro vás bylo nahrání debutu splněním snu? Podělte se s námi a napište na redakce@frontman.cz, rádi vám dáme prostor.

Tagy komunita Porcelain Shards
Martin Schwarz
Hlava i tělo one man projektu Porcelain Shards
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY