
Hey Yendo & Rainer v podmanivém klipu odemkli svět vnitřní svobody
„Usměj se, nic to nestojí,“ vzkazuje rapper a textař Hey Yendo v titulní skladbě právě vydaného druhého alba nazvaného Jeden úsměv nestačí. Společně s ním vyšel také vizuálně působivý klip, který odemyká klíčová témata celé nahrávky: skutečná radost bez drog, návrat k sobě a schopnost prožít přítomný okamžik v chaotickém světě.
Za snímkem stojí Libor Cinegr a Martin Studnický, kteří připravují samostatný vizuál ke každému tracku z desky. Největší pozornost si nyní zaslouží právě klip Jeden úsměv nestačí. Hey Yendo v písni otevřeně popisuje svou zkušenost se zrakovou vadou a refrén, který nazpíval producent Rainer, představuje jediný feat na celém albu. Klip se natáčel převážně v ulicích a metru Prahy, částečně i v Opavě.
Hlavním symbolem je deštník – ochrana před vnějším shonem, zatímco kapky evokují vzpomínky a prchavé momenty. Filmaři použili 3D skeny reálných scén, které doplnili o digitální kapky jako symbol zastaveného času. Makro záběry vody, rozmazané pohyby a časosběry z přelidněných lokací zdůrazňují hlavní sdělení: svět se žene dál, ale my nemusíme. „Scénář klipu je inspirován tlakem, který na nás v dnešní zrychlené době doléhá ze všech stran. Uprostřed každodenního zmatku jsme chtěli připomenout, jak důležité je vědomě prožívat přítomný okamžik – a neztratit se v tom zběsilém tempu,“ říká Hey Yendo.
Deska jako mapa vnitřního světa
Druhé řadové album Jeden úsměv nestačí vzniklo ve spolupráci s dvorním producentem Rainerem. Navazuje na debut Letenky do Psychedel (2023) a EP Mindloops (2024), ale je produkčně i lyricky mnohem dál. Zatímco předchozí tvorba se točila kolem večírků a psychedelických tripů, novinka reflektuje autenticitu, radost z cestování a objevování světa bez přetvářky. „Je to mapa mého vnitřního světa, kde každý song je checkpoint – buď osobní vzpomínka, nebo prostě myšlenka, kterou nechci zapomenout,“ říká Hey Yendo.
Texty působí bezprostředně a současně zachycují autorovo rozhodnutí oprostit se od nočního života a drog. Uchopují zkušenosti s odstupem a tvoří výpověď o hledání vlastní identity v přehlceném světě.
Zvuk, který nepodléhá presetům
Producent Rainer tentokrát výrazněji pracoval s hardwarem i softwarem. Zvuk desky je mnohem glitchovější, lofi a experimentální, a pohybuje se na pomezí žánrů jako hyperpop, glitch pop, breakcore, trip hop, rap, garage a pc music. Inspirací byla současná vlna interpretů jako brakence, glaive, drain gang, food house nebo 2hollis. „V době, kdy producenti spoléhají na presety nebo cizí samply, jsem si dal záležet na každém zvuku. Deska tak má svůj jedinečný charakter, proto je snadné nechat se vtáhnout do jejího světa,“ uvádí Rainer, známý i spoluprací s Yzomandiasem a tvorbou soundtracků pro filmy i módní přehlídky. Čistá radost!
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.