
BESEDA doprovodná: podcasty, horor, feminismus i soutěž písničkářek
Festival BESEDA doplňuje finální programovou mozaiku. K dříve oznámenému hudebnímu line-upu nyní přidává také ostatní programové bloky – Apollónovu návštěvu a Soutěž písničkářů. Těšit se můžete na podcasty Redneck & Beneš a Moshpit, reflexi feminismu s novinářkou Silvií Lauder a rozbor hororu s Antonínem Tesařem. Čeká vás i živé setkání s Modeláři a pořad Akcent Saši Michailidise. Soutěž písničkářů poprvé patří výhradně ženským interpretkám. Dvaatřicátý ročník festivalu se uskuteční 1. a 2. srpna v Tasově u Veselí nad Moravou. Chybíte-li v line-upu a zrovna jinde nehrajete, doporučujeme na něj vyrazit za inspirací.
Všechny tyto položky doplňují hudební program, který letos nabídne zahraniční jména jako Alan Sparhawk (ex-Low), Ebbb, Ugly, Portrayal of Guilt či Getdown Services, stejně jako výrazné zástupce česko-slovenské scény v čele s Buty, Amelií Sibou, Mat213, WWW Neurobeat, Fvck_Kvltem a dalšími.
Diskusní blok Apollónova návštěva přiveze do Tasova aktuální témata i známé osobnosti kulturní publicistiky. V živém nahrávání podcastu Redneck & Beneš se redaktor Voxpotu Matěj Schneider a amerikanista Jan Beneš ohlédnou za prvním rokem Trumpovy re-prezidentury. Publicista Antonín Tesař pohovoří s Karlem Veselým o své knize V domě je příšera a o různých podobách hororu ve filmu a literatuře jako výmluvném zrcadle společnosti. Novinářka Silvie Lauder otevře otázku feminismu v českém prostoru – tématu, které zůstává důležité i nepochopené.
Podcast Moshpit z produkce Alarmu spojí Kláru Bělíčkovou a Kláru Filipovou z nezávislého média Okraj v rozhovoru o novinařině v Moravskoslezském kraji, jejích úskalích i roli mladých v proměňující se společnosti. Modeláři z Radia Wave, tedy Viktor Palák a Milan „Banán” Trachta, přivezou svou žánrovou vášeň naživo. A novináři Saša Michailidis a Miloš Hroch se v živém provedení pořadu Akcent ČRo Vltava zaměří na to, jak Spotify a další streamovací platformy změnily hudbu i její poslech. „Apollónova návštěva má být prostor, kde si člověk může odpočinout od hluku – ale nemlčet. Místo, kde se sdílejí myšlenky a kladou poctivé otázky,“ shrnuje dramaturgyně bloku Kamila Šimůnková.
Letos soutěžní písničkářské pódium zcela obsadí ženy. A to napříč generacemi i styly. Brněnská hudebnice moncello kombinuje smyčky, cello a křehkost, Ta v černém propojuje poetiku slovenských a českých textů. Viki přiveze syrovou výpověď z Blatnice pod Svatým Antonínkem. Terez Frecerová, slovenská spisovatelka a autorka podcastu o psychedelikách, tvoří obýváčkový folk mezi hračkami svých dětí. A Emílie z Radějova se ke kytaře vrátila po čtyřiceti letech.
„Ukazujeme, že písničkářství není jeden žánr ani jedna věková skupina. Je to způsob, jak být slyšet – a jak slyšet sebe,“ říká dramaturg soutěže Petr „Pecan“ Podrazil. „Mám radost, že se po loňském čistě mužském ročníku nyní na pódiu potkají výhradně ženy.“ Tradiční sobotní ráno pak otevře písničkářské probuzení s Robertem a Jirkou z kapely Radosti.
Na BESEDĚ (u Bigbítu) se o prvním srpnovém víkendu rozprostře více než padesát programových položek napříč třemi scénami. Hudební dramaturgii na poslední chvíli ještě obohatila kapela Meluzína, čerstvý vítěz Startéru Radia Wave, a také rapper Hey Yendo s producentem Rainerem, jejichž nové album Jeden úsměv nestačí je soundtrackem ke svobodnému životu. A právě takový prostor nabízí i Beseda – otevřený, důvěrný a bez masek. Pořadatelé se letos navíc rozhodli snížit kapacitu areálu o pětinu. „Věříme, že díky tomu nabídneme větší komfort nejen divákům, ale i obyvatelům Tasova, kteří festival každoročně hostí s velkou vstřícností,“ uzavírá ředitel festivalu Pavel Uretšlégr.
Předprodej na BESEDU probíhá v síti smsticket. Na akci samozřejmě výsadek Frontmana nebude chybět.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.