Přejít k hlavnímu obsahu
Vybočení z klasického čtyř nebo třítónového frázování je osvěžující sprchou pro vaše vyhrávky a basové linky. | Foto: Laura Nyhuis (Unsplash)
Vybočení z klasického čtyř nebo třítónového frázování je osvěžující sprchou pro vaše vyhrávky a basové linky. | Foto: Laura Nyhuis (Unsplash)
mbx - Čt, 28.04.2022 - 08:00

Baskytarová posilovna #56: sekvence po pěti tónech

Pokud jste si někdy koupili nějakou učebnici baskytary, shlédli instruktážní video na YouTube nebo navštívili hodinu u učitele, pravděpodobně jste dříve nebo později narazili na sekvence. Jedná se o velmi oblíbený typ cvičení pro protažení levé ruky a pro plynulost hry delších hudebních frází.

Obecným principem sekvence je zopakování určitého hudebního motivu při jeho současném posunutí výš nebo níž. Při cvičení se obvykle jedná o hraní v nějaké stupnici a nejčastěji jde o vzestupný či sestupný postup po třech nebo čtyřech tónech. Logika je prostá: hrajete sekvence tří nebo čtyř tónů od každého tónu daného tónového materiálu (například stupnice).

Nic proti tradicím ani samotným sekvencím, ale hlavním problémem tohoto typu cvičení je jeho jistá stereotypnost a předvídatelnost. Nicméně třeba takový Stevie Wonder velice rád používá sekvenční hraní ve svých pentatonických výjezdech, a přestože se jedná o klišé jako blázen, v jeho podání to zní vždy skvěle (poslechněte si například Sir Duke s krásným unisonem v Ab moll pentatonice v refrénech). Ano, příkladů s klasickým čtyř nebo třítónovým sekvenčním frázováním je v populární hudbě mnoho, takže cvičení sekvencí rozhodně má praktické uplatnění.

Ale co když hledáte nové cesty? Co takhle přidat notičku a hrát sekvence po pěti tónech? Dostáváme se tak do úplně jiné dimenze a budeme muset trochu víc počítat, abychom se v kombinaci pětitónových frází a čtyřčtvrťového taktu neztratili.

Pojďme si dát malý jam session s cvičením č. 37 z knížky Baskytarová posilovna – 101 stupnic pro ovládnutí hmatníku.

Hlavní fór je v tom, že potřebujete naskládat určitým způsobem pětitónové sekvence do 4/4 taktu, což vytváří zajímavé textury a polyrytmy, které mění a osvěžují zvuk jinak všedně znějící durové stupnice. 

V našem případě tak hrajete v šestnáctinových hodnotách tři pětitónové sekvence, k nimž na konci přidáte ještě jednu šestnáctinu, aby se vám celek vešel do jednoho 4/4 taktu. Můžete ale uvažovat i ve dvoutaktových celcích a hrát například kombinaci šesti pětitónových sekvencí s přidanými dvěmi šestnáctinami na konci.

Kreativitě a divokým postupům se meze nekladou.

Sekvence po pěti tónech ve stupnici Eb Dur. Cvičení č.37 z knihy Baskytarová posilovna - 101 stupnic pro ovládnutí hmatníku.
Tagy baskytarova posilovna lekce na YouTube stupnice sekvence

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Marek Bero
Autor série knih Baskytarová posilovna & Bass Gym 101, baskytarista, lektor & manipulátor spodních frekvencí ve Velké Británii & ČR.    http://baskytarovaposilovna.cz  
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY