Přejít k hlavnímu obsahu
Mlhavý obrys palce, který právě znesvěcuje bluesovou dvanáctku na baskytaře Shark
Mlhavý obrys palce, který právě znesvěcuje bluesovou dvanáctku na baskytaře Shark
mbx - Čt, 07.01.2021 - 12:00

Baskytarová posilovna #17: svatokrádež aneb slapujeme v blues

Některá tabu by se neměla překračovat. Ananas na pizze, latté v avokádové šlupce, špagety s nutelou a slapová technika v blues. Ano, slapovat lze ve funku, rocku, metalu, dokonce i v jazzu, ale blues si před tímto všeprostupujícím trendem prozatím hájilo své teritorium. Není to ale protizákonné? Když palcovat, tak přeci všude a bez omezení. Kdo jsme, že omezujeme práva na svobodnou volbu techniky? Kdo jsme, že zakazujeme brilantní razanci trhaného Géčka? Kdo nám zabrání v kulometné smršti perkusívních not? Dnes překročíme všechny myslitelné hranice a znesvětíme rajskou zahradu dvanáctitaktového blues v E. 

Omlouvám se za poněkud dramatický úvod, ale nemohl jsem si pomoci. Blues je přeci jenom o poklidném, zastřeném, basovém tónu, stoletých strunách značky LaBella, oprýskaném Precision Bass, lednicí v zádech. Tanec pro starší a zkušené. Anebo ne? 

  

Poprvé jsem zaznamenal slap v kapele B.B.Kinga. Jeho basista Jerry Jemmott měl prostor ve skladbě Thrill Is Gone a vysmahl neuvěřitelné slapové (a musím podotknout velmi vkusné) sólo. Na jeho konci jsem si říkal, že se vrátí opět poslušně ke hře prsty, ale Jerry pokračoval dál slapem i poté, co se přidala celá kapela včetně B.B.Kinga. A fungovalo to. Skladba pořádně šlapala, slapová linka dodala více funku, ale blues zůstalo. Poté jsem viděl a slyšel další skvělé baskytaristy úspěšně používat slap v blues, ať již s přidanou hodnotou hraním double stops (dvojhmaty – pro harmonické obohacení) nebo pro větší rytmickou pestrost. Nicméně, pořád jsme na tenkém ledě, protože role baskytary, v tak tradičním stylu jako je blues, je prostě jasná – držíme shuffle, groove a nezbytné noty podporující dvanáctkovou harmonii. 

Co to vlastně je, dvanáctka? Jednoduše řečeno, dvanácti-taktová forma, na kterou se blues hraje. Většinou se skládá ze tří akordů – tóniky, subdominanty a dominanty. Například blues v C má tóniku C, subdominanu F a dominantu G. Nebudeme zbytečně zabředat do teorie, ostatně na trhu je mnoho skvělých publikací zaměřených právě na blues. Pro naše účely postačí, že víme, že dnešní groove hrajeme v E, takže máme subdominantu A a dominantu H.

Groove využívá tři základní aspekty slapu – úder palcem, trhaný tón a perkusívní tóny. V notovém zápisu je úder palce označený písmenem S (z anglického slap), trhaný tón písmenem P (pop) a perkusívní noty jsou jako malé křížky (podle toho na které struně jsou hrané). Nesmíme ještě zapomenout na malou perličku v posledním, dvanáctém taktu, kdy zahrajete septimu s tercí H7 akordu ve stylu double-stop, tj. trháte zároveň dva tóny (ukazováčkem a prostředníčkem). Je to velmi efektivní a výrazná technika, která je skvělá právě pro svůj harmonický charakter, kdy můžete přidat do basové linky více „hmoty“.  

Jako vždy, dbejte na artikulaci každé noty, cvičte nejprve v pomalých tempech, hledejte optimální koordinaci levé a pravé ruky a pracujte na svém „timingu“. Není potřeba hrát jako „robot“, ale nalézt ten správný rytmický tok groovu, abyste cítili, kde jsou doby. A dostat vše do lehkého shuffle – tzn. cítit hraní v triolovém dělení s lehkým důrazem na druhou a čtvrtou dobu.

Když se to takhle napíše, tak to vypadá složitěji než ve skutečnosti. Zkuste prostě pořádně poslouchat, co vám leze z nástroje a jak to funguje s metronomem/bubny. 

Tagy baskytarova posilovna baskytara Blues slap
Artist, bassist, tutor, father --- http://marekbero.co.uk
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY