
5 způsobů, jak si zazdít singl
Každá kapela se jednou dostane k tomu, že už nechce jen hrát ve zkušebně a na koncertech, ale pustí se do nahrávání singlu. Je to důležitý krok, často první vizitka, kterou o sobě vypustíte do světa. Jenže právě v téhle chvíli se dá nasekat tolik chyb, že se místo vysněného posunu dostanete rovnou do slepé uličky. Tady je pět způsobů, jak si singl zazdít dřív, než se vůbec začne hrát v éteru.
Tak jo, jdete se posunout tam, kam se většina muzikantů nikdy nedostane. Přestáváte žvanit o tom, že „by to chtělo něco nahrát“, a fakt jdete na věc. Euforie, nadšení, plán – a hned vedle toho pasti, ve kterých se trápí už spousta vašich předchůdců. Pokud vážně toužíte po tom, aby váš singl byl hned od začátku slabý, tady máte manuál.
1. Vyberte špatnou píseň
Tohle je klasika. Máte v zásobě jednu jedinou věc a tak prostě jdete s ní. „No tak co, něco natočit musíme, tak to bude tahle.“ Jenže výběr první písně je mnohem zásadnější, než se zdá. Pokud je to track, který sotva drží pohromadě nebo jen tak přežívá ve zkušebně, na nahrávce se všechny slabiny znásobí.
Když si na chvíli dáte odstup a pustíte si demo, často zjistíte, že refrén nemá dostatečnou sílu, sloka se táhne, nebo že z toho prostě neleze energie. A v tu chvíli je dobré se zamyslet, jestli tohle opravdu má být ta vaše první vizitka. Pokud vám song nefunguje ani na koncertě, v nahrávce vás nespasí vůbec nic.
Proto je dobré mít výběr podložený. Zahrajte několik věcí před publikem, natočte si pracovní verze, dejte je poslechnout lidem, kteří nejsou vaši kamarádi. Pokud vás song dokáže nakopnout i ve špatné kvalitě na mobilu, má šanci. Pokud ne, zůstaňte ještě chvíli u zkoušení a hledejte dál. Natočit „cokoliv“ je totiž ta nejdražší zkratka.
2. Točte v časové tísni
Další oblíbená finta: „Máme dvě zkoušky a pak hned studio, to se přece zvládne.“ Nezvládne. Nahrávání je jako lupa, pod kterou se ukáže každá díra v aranži a každá nepřipravenost. A místo aby vznikla nahrávka, která vás posune, nahrajete track, u kterého je cítit, že na něj nebyl čas.
Časová tíseň vede k tomu, že kapela jede autopilota, nepřináší nic nového. Žádný prostor na vyzkoušení jiného tempa, jiné dynamiky, žádná práce s detailem. Prostě to jen „odehrát“. Jenže to je přesně to, co nikoho nebaví poslouchat. Když na vás nahrávka funí stresem, posluchač to pozná, i když tomu sám nerozumí.
Zkuste to otočit: dejte si prostor, minimálně několik zkoušek jen na aranže. Klidně si připravte víc písní a až těsně před studiem vyberte, která fakt drží pohromadě. Když už jdete nahrávat, plánujte s rezervou. Věřte, že dvě navíc připravené hodiny ve zkušebně jsou levnější než dvě hodiny navíc ve studiu.
3. Nenechte si poradit
Tohle je typická kapelní hrdost. „My máme svůj zvuk, svoje bicí, svoje komba – proč to měnit?“ Jenže studio není zkušebna a to, co se vám zdá autentické mezi čtyřmi stěnami, se může ve finální nahrávce změnit v bahno. A pak je pozdě. Ve studiu bývá spousta vybavení, které je kvalitnější než to, co máte doma. A taky tam v optimálním případě pracují lidé, kteří vědí, jak z tohoto vybavení dostat maximum. Pokud se ale zakousnete a trváte na svém, dostanete sice „svůj“ zvuk, ale taky nahrávku, která bude znít levně. Na autentičnost se nikdo ptát nebude, posluchačstvo prostě slyší jen výsledek.
Rada je jednoduchá – využijte toho, co studio nabízí. Zkuste jiný snare, zkuste jiné kombo, zkuste doporučení zvukaře. Pořád to budete vy, jen v lepším kabátě. Zázrak se nestane, pokud všechno stojí na vybavení z bazaru. A když už investujete do studia, proč to zazdít tím, že odmítnete lepší nástroje, než jaké sami máte?
4. Dejte si na nahrávání málo času
„Za den to dáme.“ Ano, dáte. Ale otázka je: dáte to dobře? Nahrávání není jen stisknutí tlačítka „record“. Je to proces, kde si každý nástroj sedá na své místo a kde i malý detail dokáže rozhodnout o tom, jestli bude výsledek profesionální, nebo amatérský.
Když na sebe nahrnete vše během jediného dne, pravděpodobně skončíte unavení, s kompromisy a se spoustou kompromisů typu „to příště opravíme“. Jenže žádné „příště“ už nebude. Zůstanete s tím, co se nahrálo, a budete doufat, že to někdo při mixu zachrání. A to není dobrý plán.
Dejte si klidně dva dny, i kdybyste první den jen hledali zvuk a dělali několik pokusů. Druhý den pak nahrajete všechno v mnohem větší pohodě. A pokud máte čas a chuť, vezměte si do zálohy ještě jeden song – někdy to vyjde, někdy ne, ale vždycky máte prostor. Čas je nejlevnější investice, která se vám vrátí na kvalitě.
5. Snažte se ušetřit na mixu
Tady se vyseká spousta projektů. Už jste zaplatili studio, pronájem auta, možná i pizzou jste se zadlužili – a tak na mix už prostě nezbývá. „To nám smíchá kámoš, umí to, dělá to zadax.“ Jenže „zadax“ bývá šifra pro „pozdě a blbě“. Mix je to, co dělá z nahraných stop písničku. Když je udělaný špatně, nikdo se nebude ptát, kolik hodin jste nad tím strávili. Bude to znít levně a amatérsky. A to je reputace, kterou ztratíte hned při prvním poslechu. Navíc přeci nechcete myslet na to, jaké by to bylo, kdyby to míchal někdo dobrý a hezky.
Investujte do něj. Není to částka, která by vás měla položit, když se rozpočítá mezi celou kapelu. A pokud si myslíte, že na to nemáte, raději počkejte, našetřete a vraťte se k tomu později. Protože vydat track s mizerným mixem je horší než nevydat nic. Svět nedostatkem hudby netrpí.
Závěr
Singl je víc než jen „jedna písnička“. Je to vaše vizitka, vaše první rande s lidmi, kteří vás ještě neznají. A první rande má tu nevýhodu, že si ho každý pamatuje. Pokud na něj jdete nepřipravení, bez času, bez dobrého výběru a s mizerným mixem, nedostanete druhou šanci. Pokud ale dáte singlu péči, čas a trochu peněz navíc, může vás vystřelit mnohem dál, než si sami myslíte.
A pokud vám těch pět úskalí připadá jako už tak dost, věřte, že jich čeká ještě nejmíň stovka dalších – od logistiky přes emoce až po komunikaci v kapelním týmu. Dobrá zpráva? Dost vašich chybných rozhodnutí dokáže zkrotit producent. Ten nejen pomůže s výběrem písně, načasováním a technickým řešením ve studiu, ale hlavně udrží fokus na společný výsledek. Investice do producenta je poctivý krok na cestě za kvalitním singlem, který kapelu opravdu posune.
P.S.: Na druhé čtení se mi to rozleželo a dlužím pozitivní příklad. Tady jeden je, myslím, že zde se úskalí vyhli dobře. Kapela Nahoře na hoře svůj singl Amore Mio probrala s producentem. došlo k úpravě struktury písně a upravily se i aranže. Výsledek myslím posunul kapelu zase dál. A tak to má - ideálně - být.
A co vy, jak nahráváte své kapelní singlové vlaštovky? Napište nám do komentářů pod článkem na facebooku.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.