Přejít k hlavnímu obsahu
Tomáš Konůpka v Red Bull Studios Berlín | Foto: Lukyn Wagneter
Tomáš Konůpka v Red Bull Studios Berlín | Foto: Lukyn Wagneter
Vojtěch Tkáč -

Tomáš Konůpka: V Los Angeles jsem si vyčistil hlavu a splnil producentské sny

Splnění některých snů může trvat dlouho. Své o tom ví i producent, skladatel a bubeník Tomáš Konůpka. Po dvou letech pandemických restrikcích se konečně dostal do Los Angeles na přední hudební summit MUSEXPO. Už v roce 2019 ho tam totiž pozval americký sync agent, kterého Konůpkova tvorba zaujala natolik, že ji chtěl použít do hollywoodského filmu. V Kalifornii umělec během března natočil videoklip a poznal lidi, kteří mu pomohou se spuštěním nových projektů. Jak dnes hudebník, kterého známe ze skupin jako Android Asteroid, MYDY, 7krát3 a Gruppo Salsiccia balancuje mezi autorskou hudbou a reklamní tvorbou pro Jeep a další automobilové značky?

Kdy jsi od autorské hudby poprvé odkročil k reklamní a další komerční tvorbě?

V roce 2013 jsem se dostal k Vladimíru Jedličkovi a jeho agentuře Mandrake. Začal jsem dělat na hudbě pro Jeep, Chrysler, Dodge a další značky General Motors (dnes FCA). Postupně jsme se vypracovali do skvěle šlapajícího týmu a pustili se do zajímavých projektů. Vznikl třeba patnáctiminutový film u příležitosti uvedení nového modelu Jeep Grand Cherokee, ve kterém figuruje kompletně moje tvorba. Lidi z reklamního světa v Americe si tě vyberou jednoduše proto, že se jim líbí, co děláš.

Jak vlastně celou situaci okolo muziky pro komerční účely změnilo spuštění hudebních bank?

Zásadně zahýbaly celým trhem. Najednou spousta šikovných skladatelů z celého světa začala přidávat tracky do hudebních bank, kde si je agentury můžou koupit v podstatě za pár dolarů. Na druhou stranu se segment vyvinul tak, že se hudební banky brzy přeplnily. Sešlo se tam tolik materiálu, že vybrat z takového množství song, který by se agentuře hodil do konkrétní reklamy, bylo skoro nemožné. Začaly proto zaměstnávat lidi, kteří se věnovali výběru hudby do reklam. Ani to ale pořádně nefungovalo, a tak se trend zase vrací směrem ke skladatelům, kteří tvoří na míru. Umělec je rychlejší a kvalitnější než nějaký výběr z generické banky.

Před pár lety ses propojil s americkými producenty a filmaři, které oslovily tvé skladby. Kde jste se poznali?

Příběh začíná na konferenci Nouvelle Prague, kam v roce 2019 Petr „Kužel“ Blažek nominoval můj track do YouTube Listening Session. Dostala se tam desítka písní od českých hudebníků. Na pódiu DOXu sedělo osm lidí z branže, kteří pocházeli z Anglie a USA. Figurovali mezi nimi promotéři, manažeři a sync agenti, kteří se živí hledáním nových talentů, a pak filmovým a hudebním společnostem nabízí muziku do filmů, seriálů či reklam. Většinu vybraných skladeb se dočkalo spíš konstruktivní kritiky, ale můj track sklidil v podstatě ovace. Jako poslední si vzal mikrofon Sat Bisla, který pořádá velký hudební summit MUSEXPO v Los Angeles. Řekl, že se mu moje hudba skvěle hodí ke konceptu, na kterém zrovna dělá, a zeptal se, jestli je v sále přítomný jeho autor. Propojili jsme se, a nakonec mě pozval na summit a další schůzky v Kalifornii. Čtyři dny před původním odletem odstartoval první lockdown. Místo toho, abych si stěžoval, jsem se tehdy zavřel do studia. Vzniklo asi 60 tracků, které jsem si mohl zařadit do portfolia.

Jak jsi trávil první dny v USA? Splnily tvé očekávání?

Chodil jsem ve Venice Beach podél oceánu a jenom si to celé rovnal v hlavě. Na tohle je to tam prostě perfektní. Nachodil jsem denně až 20 km a během prvních tří dnů se mi to celé samo ukázalo. Hlava prostě potřebovala reset a tam ho dostala. Dokončil jsem první singl z mého připravovaného projektu a vymyslel koncept videoklipu. Po skončení summitu na studio session v Downtown LA jsem singl nahrál a další den točil videoklip přímo na Venice Beach. Měli jsme mlhu nad oceánem, bylo 7 ráno. Dostali jsme unikátní světlo a přirozenou kouřovou clonu k tomu. Takže perfektní.

Vzešly z cesty do Ameriky zajímavé spolupráce a nové projekty?

Ano, konečně jsem se mohl zúčastnit zmíněného summitu MUSEXPO. Koná se v Burbanku, tedy v části Los Angeles, které se říká Media Capitol of the World. Sídlí tam například Warner Music, Universal Music, Netflix, Cartoon Network a mnoho dalších. Kdo v americkém hudebním průmyslu něco znamená, většinou pracuje tam. Díky tomu se na akci objevují headhunteři právě z vedení těchto studií a hledají nové talenty. Po dvou letech pandemie, která zasadila naší branži brutální K. O., byl tohle zase návrat ke kulturnímu životu. Takže atmosféra byla euforická. Zcelily se zpřetrhané vazby a vznikly nové. Pro mě osobně šlo o mimořádně úspěšný event, protože jsem se seznámil s lidmi mé krevní skupiny, kteří pracují přesně na těch pozicích, co potřebuju na launch svého projektu. Teď závisí vše na správném momentu. Důležité je nepolevit, makat a být připravený.

Na jakých hudebních projektech nyní jako producent makáš?

Moji autorskou producentskou tvorbu jde rozdělit na dvě hlavní polohy. Jedna se bude jmenovat IKON, půjde o můj první sólový projekt. Nechci o tom zatím moc mluvit, pro mě jsou vždy na prvním místě činy. Na druhé straně stojí věci, které dělám pro reklamní segment.

Plníš si teď dlouholeté sny?

Absolutně.

Tomáš Konůpka v Los Angeles | Foto: archiv TK

Tagy Tomáš Konůpka

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Vojtěch Tkáč | Foto: Pavla Hartmanová
Jsem moderátor Radia 1 a spoluautor hudebně obsedantního magazínu …
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY